۲۸ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۳۶

مهر گزارش می دهد/

حلقه دره قبرستان زباله های شهر کرج/ حلقه دره های جدید در راه اند

حلقه دره قبرستان زباله های شهر کرج/ حلقه دره های جدید در راه اند

کرج - خبرگزاری مهر: دفن روزانه یک هزار تن زباله در حلقه دره این مرکز را به قبرستانی از زباله های شهر کرج مبدل ساخته است، با این وجود به دلیل تولید قابل توجه زباله در استان به نظر می رسد ظرفیت حلقه دره پس از چند دهه دیگر پاسخگو دفن زباله ها نباشد به همین دلیل معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز از ایجاد حلقه دره های دیگری در استان خبر می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، پیچ و خم های جاده را که پشت سر می گذاری به منطقه حفاظت شده حلقه دره می رسی، از دور خودرو های اسقاطی رنگارنگ که روی هم انبار شده اند توجه ات را به خود جلب می کند، اینجا کلکسیونی از خودروهای قدیمی و فرسوده ای است که تاریخ مصرف شان گذشته و روزهای آخرعمرشان را در اینجا سپری می کنند.

از درون خودرو بوی نامطبوعی مشام مان را آزار می دهد، هر چه جلوتر می رویم بر انبوه زباله ها افزوده می شود؛ به ایستگاه توقف می رسیم و باید پیاده شویم.

گویی اینجا جهنمی است در میان انبوه  زباله ها، از شدت بوی زننده زباله مجبوریم با ماسک حرکت کنیم اما گویی ماسک هم در اینجا اثری خنثی دارد.

اینجا جنس کوه ها هم از زباله است و مردابی که زباله گرد آن را فرا گرفته و کلاغ هایی که بین زباله ها در حال گشت و گذار اند.

دفن روزانه حدود 1200 تا 1300 تن زباله در حلقه دره

حلقه دره مرکز دفن زباله استان البرز با مساحتی 153 هکتاری که روزانه حدود 1200 تا 1300 تن زباله را در خود جای می دهد.

عمر این محل دفن زباله به چند دهه می رسد و مدتی تنها زباله های منطقه مهر شهر در اینجا دفن می شده اما امروز علاوه بر مهرشهر، زباله های شهرداری های 12 گانه کرج، محمدشهر، ماهدشت، مشکین دشت را هم در دل خود دفن می کند.

حجم زباله در این مکان آنقدر بالا است که دفن آنها را با مشکل مواجه می سازد. مردابی که از شیرابه زباله ها ایجاد شده، نقش تفیک زباله و ضرورت آن را گوش زد می کند.

سر که برمی گردانی در همجواری حلقه دره فرودگاه بین المللی پیام را می بینی که به عنوان یکی از مهمترین کانون های حمل و نقل هوایی در مجاورت این مرکز ماهیت اش در سایه مخروبه های حلقه دره تحت شعاع قرار می گیرد.

هرچند عمرحلقه دره بیش تر از فرودگاه پیام و شهرک های مسکونی اطراف آن است و هر گونه ساخت و سازی در اطراف این مرکز، علامت سوال بزرگی ایجاد می کند.

با مشاهده این محل به نظر می رسد شهرداری آنگونه که می بایست نتوانسته در سرفصل های آموزش شهروندان نحوه صحیح تفکیک زباله را به مردم آموزش دهد و اگر این آموزش نهادینه می شد امروز شاهد این حجم ناهمگون از زباله با شیرابه ها و بوی نامطبوع آن نبودیم.

زباله های حلقه دره و بوی متعفن این محل فضای سنگینی را ایجاد کرده امکان هر گونه تنفسی را مشکل ساز می کند و در کنار گازهایی که از زباله ها متساعد می شود حلقه دره را به جهنم زباله ها مبدل ساخته است.

هرچند طی دو سال اخیر صحبت ورود سرمایه گذاران برای بهره برداری بهینه از زباله های حلقه دره مطرح شده اما هنوز این امر به صورت جدی محقق نشده است.

موضوعی که معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز به جد پیگیر آن است و در کارگروه های پسماند این مهم یکی از اولویت ها می داند.

زباله طلای کثیفی که تولید سرمایه دارد

مجید سریزدی در گفتگو با خبرنگار مهر از زباله به عنوان طلای کثیفی یاد می کند که اگر به نحو مطلوبی مدیریت شود می توان از آن تولید سرمایه داشت.

وی می گوید: اگر توان مدیریت مطلوب پسماند و زباله را داشته باشیم همانند طلا از ارزش افزوده مالی قابل توجهی بهره مند خواهیم شد.

پسماند صنعتی درآمدزا است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز در ادامه عنوان می کند: طرح و رویکرد این معاونت آن است که بتوانیم با مشارکت بخش خصوصی در این زمینه پسماند را به صنعتی درآمدزا مبدل سازیم.

احداث حلقه دره ها در دستور کار قرار می گیرد

با وجود جمعیت استان البرز که در آینده نزدیک مرزهای سه میلیونی را نیز در می نوردد به نظر می رسد حلقه دره کرج پس از چند دهه دیگر پاسخگو نباشد و باید به فکر حلقه دره های دیگری در این شهر باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز بااشاره به حجم تخلیه زباله و نخاله در حلقه دره و مشکلات پیرامونی آن می گوید: در شرایط فعلی لزوم جانمایی نقاطی دیگر ضروری است و با همکاری بازیافت شهرداری در حال بررسی آن هستیم و به نظر می رسد نقاط دوم و یا سوم نیز پیش بینی شود.

سریزدی همچنین تهیه و تعریف نقاط جدید در طرح جامع حریم کرج را از جمله وظایف مدیریت پسماند در حوزه اداره کل شهری و شوراهای استانداری البرز برشمرد و گفت: پس از جانمایی نقاط مورد نظر در تخلیه زباله، دستگاه های محیط زیست نیز در دو بخش شهری و استانی در استان مستقر در محل های مذکور خواهند شد.

 

نیروگاه زباله سوز در البرز احداث می شود

معاون فنی عمرانی و امور توسعه شهری وزارت کشور به همراه معاون عمرانی استانداری البرز در جریان بازدید از مرکز حلقه دره و پیش بینی برنامه های آتی برای محل دفع زیاله این استان در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد: با تامین اعتبار و تخصیص بودجه های استانی و کشوری در راستای اجرای طرحهای فنی و زیست محیطی نیروگاه زباله سوز در آینده نزدیک در استان البرز احداث خواهد شد.

احداث 2 خط 250 تنی کمپوست در حلقه دره

 خندان دل با اشاره به اجرای طرح استحصال گاز مرکز دفن و احداث نیروگاه 2 مگا واتی در حلقه دره افزود: با توجه به  افزایش رو به رشد صنایع و نیاز به تامین مواد اولیه بازیافتی در  این استان، احداث 2 خط 250 تنی کمپوست و افزایش ظرفیت پردازش پسماند از 500 تن به یکهزار تن  در روز  را از اهم نیازهای استان است

وی گفت: تأمین اعتبار و  تسهیلات در این خصوص در دستور کار وزارت کشور و استانداری قرار گرفته و اعتباری بالغ بر یکصد و پنجاه میلیارد تومان برای تکمیل و بهره برداری از این طرح ها مورد نیاز است که پیگیری های مستمر انجام خواهد شد.


سریزدی در ادامه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مدیریت پسماند در شهر کرج روند نظارت بر فرایند پسماند در سطح استان را مورد غفلت قرار داده است، می گوید: به منظور مدیریت هر چه مطلوب تر پسماند، نگاه معاونت عمرانی کلان تر از پیش و در دو بخش شهر و شهرداری و همچنین استانی خواهد بود.

تشکیل واحد پسماند در اداره کل شهری و روستایی استانداری البرز

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز در ادامه از تشکیل واحد پسماند ذیل اداره کل شهری و روستایی استانداری البرز خبر می دهد و می افزاید: به جهت اهمیت و ضرورت مدیریت پسماند و زباله، ساز و کارهای این امر مهیا شده است تا در اداره کل شهری و روستایی استانداری البرز واحد پسماند به صورت مستقل و زیر نظر مدیرکل شهری و روستایی فعالیت خود را آغاز کند.

تهیه و تدوین طرح مدیریت پسماند در نخستین گام

وی افزود: نخستین گام نیز در آغاز به کار این واحد پیگیری تهیه « طرح مدیریت پسماند» استان البرز خواهد بود؛ بر اساس اختیارات قانونی، «سازمان بازیافت استان» در برخی استان ها تشکیل شده است و یکی از این واحد در استانداری نیز پیگیر تشکیل سازمان بازیافت به صورت استانی و در دو محدوده شهر و خارج از شهر خواهد بود.

........................

گزارش: سپیده غفاری

کد خبر 2216434

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha