۵ بهمن ۱۳۹۲، ۹:۳۹

گزارش خبري مهر/

تداوم مرگ و مير در تصادفات رانندگي كردستان/ توسعه جاده هاي استان در حد شعار

تداوم مرگ و مير در تصادفات رانندگي كردستان/ توسعه جاده هاي استان در حد شعار

سنندج - خبرگزاری مهر: جاده های کردستان به دلیل جغرافیای طبیعی و وجود مرزهای رسمی یکی از پرترددترین جاده های مواصلاتی کشور هستند که متاسفانه عدم وجود استانداردهای لازم در این جاده ها باعث شده تا رانندگان و مسافران در زمان تردد در این مسیرها دچار حوادث ناگوار شده و هر روز شاهد وقوع تصادفات ناگوار رانندگي باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، از اساسي ترين و بنيادي ترين ارتباطاتي كه اجتماع ها را به هم پيوند مي دهد، راه است و هر گونه اشكال يا عيبي كه در محورهاي مواصلاتي به وجود آيد منجر به بروز حادثه می شود که متاسفانه در بیشتر محورهای مواصلاتی استان کردستان به دلیل مشکلات عدیده ای که در زیرساخت ها وجود دارد همواره این حوادث اتفاق افتاده و جاده های کردستان به جولان گاه مرگ تبدیل شده است.

هر چند که امروزه بخش اعظمی از تصادفات متاثر از اشتباهات و خطاهای شخصی در هنگام رانندگی و نقص فنی خودرو است، اما باید توجه داشت که استانداردسازی و بهینه سازی محورها و جاده ها نیز نقش عمده ای در کاهش تصادفات دارد که مسئولان با اقدامات به هنگام نسبت به تعریض محورهای ارتباطی، امکان کاهش چشمگیر تصادفات را می توانند فراهم کنند.

تصادف های پیاپی در جاده های کردستان و کشته شدن سالانه حدود 300 نفر و مصدوم شدن بیش از چهار هزار نفر از هموطنان در این مسیرها، خاطره های بدی را در اذهان از جاده های این استان به جای گذاشته و سبب انتقاد شدید شهروندان کردستانی، محافل خبری و سیاسی منطقه از وضع نابسامان راه های استان شده است.

این روزها در هر نقطه از کردستان از وقوع تصادف خبر داده می شود و با وجود کشته و مجروح شدن بسیاری، مسئول جان باختن و خسارات سنگین بر جای مانده هنوز هم مشخص نیست و معمولا سعي مي شود خطاي انساني به عنوان عامل اصلي مطرح شده و متاسفانه ساير عوامل نيز در اين ميان فراموش مي شوند.

برخی مشکل را فرهنگی و ناشی از رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی و بی احتیاطی رانندگان و تعدادی دیگر مشکل را از نبود ایمنی در جاده ها، کمبود علایم هشدار دهنده و مشکلات زیرساختی می دانند و هر اندازه هم ماموران پلیس در این جاده ها حضور داشته باشند باز هم مشکل تصادف وجود دارد.

دوربین های کنترل سرعت پلیس راه و خودروهای شیک و قبض های جریمه سنگین ماموران پلیس هم هنوز نتوانسته مشکل را حل کند و این در حالی است که تردد تانکرهای عراقی حامل نفت نیز معضلی افزون در جاده های استان كردستان شده است که وقوع حوادث رانندگی را افزایش داده است.

مرگ ناشی از تصادفات ضربات روحی جبران ناپذیری به خانواده ها وارد می کند

وقوع حوادث رانندگی علاوه بر خسارات جانی و مالی که به دنبال دارد، خسارات اجتماعی نیز به تبعیت آن ایجاد می شود و به بازماندگان خانواده قربانیان تصادفات ضربات روحی جبران ناپذیری وارد می شود.

روز شنبه 21 دی ماه جاری متاسفانه در محور مریوان - سنندج یک دستگاه خودروی پژو پارس با یک دستگاه مینی بوس برخورد کرده که منجر به فوت دو سرنشین خودروی سواری می شود.

تبعات این حادثه به همین جا ختم نشده و متاسفانه پس از اعلام خبر فوت یکی از قربانیان به خانواده وی، مادر قربانی با شنیدن خبر مرگ فرزندش دچار حمله شده و وی نیز فوت می کند و به همين دليل وقوع حوادثي اين چنين در كردستان سابقه داشته و همچنان جاده هاي كردستان تلفات مي گيرند.

همچنین وقوع حادثه دیگری در روز یکشنبه 22 دی ماه جاری در محور سقز - سنندج نیز دو کشته و سه زخمی بر جای گذاشت و متاسفانه در در این سانحه رانندگی یک دستگاه پژو 405 و یک دستگاه پژو پارس با هم برخورد کردند که متاسفانه دو نفر در دم جان باختند و سه نفر هم به بیمارستان انتقال داده شدند.

حال با اتفاقات این چنین که ممکن است هر روز شاهد آن باشیم باید ببینیم عکس العمل مسئولانی که در حوزه راه سازی و ایمن سازی جاده ها در کردستان نقش دارند چگونه است و آیا به دنبال تسریع در حل و فصل مشکلات عدیده ای که در محورهای مواصلاتی این استان وجود دارد می روند و یا همچنان می نشینند و نظاره گر گرفتن قربانی توسط جاده ها و داغدار شدن خانواده های دیگری می شوند؟

جاده های غیراستاندارد بلای جان مردم استان شده است

نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به حوادث اتفاق افتاده در طول سال با انتقاد از وضع نامناسب و غیر ایمن راه های کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: جاده های غیراستاندارد بلای جان مردم استان شده است.

سالار مرادی با انتقاد از بی توجهی مسئولان به ایمن سازی جاده های کردستان افزود: احداث بزرگراه ها و جاده های چهار خطه همچنان در حد یک آرزو برای ساکنان کردستان باقی مانده است وبا وجود تمامي پيگيري هاي صورت گرفته در اين بخش تاكنون اقدامی برای اين موضوع صورت نگرفته و اغلب طرح های راهسازی که در استان در چند سال گذشته آغاز شده هنوز هم به بهره برداری نرسیده اند.

وی اظهار داشت: عملیات تعریض و ایمن سازی بخشی از جاده های کردستان مانند محور سنندج - همدان، سنندج - مریوان و بزرگراه میاندوآب - کرمانشاه که بخش عظیمی از آن در استان کردستان قرار گرفته سال ها است که آغاز شده اما به دلیل کمبود اعتبارات و نبود مدیریت قوی به کندی پیش می رود.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کردستان راه ارتباطی استان های شمال غربی به استان های جنوب غربی کشور است و علاوه بر آن راه اصلی ترانزیت کالا، محل عبور کاروان های راهیان نور و مسیر پرتردد مسافران نوروزی است و این موارد همه بیانگر پراهمیت بودن جاده ها و راه های این استان است، اما تا کنون مورد بی توجهی مسئولان بوده است.

مرگ 322 نفر در جاده های کردستان

مدیر کل پزشکی قانونی استان کردستان نیز در این رابطه و در آخرين نشست خبري با خبرنگاران  رسانه هاي جمعي اين استان طي سخناني گفت: متاسفانه در مجموع در 9 ماهه گذشته از سال جاری 322 نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده اند.

غلامرضا همایون پور اظهار داشت: در 9 ماهه امسال 322 نفر در اثر حوادث رانندگی استان کردستان جان خود را از دست دادند که این آمار در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته که 291 نفر در تصادفات رانندگی کشته شده بودند 11 درصد افزایش نشان می دهد.

وی افزود: بر اساس گزارش های ارائه شده از سوی مراکز پزشکی قانونی سطح استان کردستان، از مجموع تلفات حوادث رانندگی 9 ماهه امسال در این استان 242 نفر مرد و 80 نفر زن بودند.

مدیر کل پزشکی قانونی کردستان با اشاره به محل وقوع تصادفات منجر به فوت ادامه داد: بیشترین تلفات حوادث رانندگی با 253 مورد در جاده های برون شهری و پس از آن با 39 مورد در مسیرهای درون شهری، 29 مورد در جاده های روستایی و یک مورد نامعلوم گزارش شده است.

همایون پور یادآور شد: همچنین در 9 ماهه امسال چهار هزار و 331 مصدوم حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی استان مراجعه کردند که از این تعداد سه هزار و 100 نفر مرد و هزار و 231 نفر زن هستند.

وی با بیان اینکه مصدومین حوادث رانندگی 9 ماهه امسال در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل سه درصد افزایش یافته است، بیان کرد: در آذر ماه امسال نیز 19 نفر جان خود را در تصادفات از دست دادند که از این تعداد 12 نفر مرد و هفت نفر زن بودند.

بیان این آمار تکان دهنده و افزایش نسبی میزان مرگ و میر در جاده های استان کردستان نشان می دهد که متاسفانه راه های مواصلاتی استان کردستان از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و همین عامل یکی از مهمترین عوامل وقوع حوادث رانندگی به ویژه در جاده های برون شهری است.

جاده های کردستان متناسب با حجم ترافیک آن نیستند

رئیس پلیس راه استان کردستان نیز در رابطه با وضعیت جاده های اين استان و در پاسخ به سوال خبرنگار مهر گفت: شاید راه های مواصلاتی سطح استان از نظر استاندارد مشکلی نداشته باشند اما این جاده ها متناسب با حجم ترافیک و میزان تردد خودروها در آن نیستند.

رمضان نادری افزود: جاده های کردستان تنها از لحاظ مشخصات با استانداردهای کشوری برابری دارند، در حال که نیاز است راه های اصلی با توجه به حجم ترافیکی آنها به بزرگراه و یا آزاد راه تبدیل شوند.

وی اظهار داشت: حتی راه های فرعی استان نیز متناسب با میزان تردد خودروها در این محورها نیستند و حداقل باید به استاندارد جاده های اصلی برسند تا بتوان از بسیاری از حوادث و اتفاقات ناگواری که در محورهای مواصلاتی استان به وقوع می پیوندد جلوگیری کرد.

رئیس پلیس راه کردستان یادآور شد: امیدواریم دولتمردان و مدیران استان و مسئولان حوزه راه در کردستان این واقعیت را قبول کنند که جاده های این استان متناسب با وضعیت موجود و حجم رفت و آمدهای خودروهای سواری و سنگین و ترانزیتی در این منطقه نیست و برای رفع مشکلات آنها چاره ای بیاندیشند تا دیگر شاهد از بین رفتن هموطنانمان در حوادث رانندگی نباشیم.

با وجود گزارش های پی در پی و اخبار منتشر شده از وضعیت جاده های استان کردستان، توجه مسئولان آنچنان که مورد انتظار است برای اصلاح امور این جاده ها صرف نمی شود و در این راه مسئولان امر باید نسبت به شرایط خاص و ویژه راه های مواصلاتی کردستان توجه و اهتمام جدی ورزیده و با برنامه ریزی و جذب اعتبارات و با ایمن سازی این مسیرها از بروز خطرات ناگوار دیگری جلوگیری کنند.

كاهش شمار تصادفات رانندگي در جاده هاي استان كردستان هر چند طي چند سال اخير و در سايه اقدامات و تلاش هاي پليس ادامه داشته ولي توجه به آمار مرگ و مير اعلام شده و همچنين ضرر و زيان مالي مي طلبد كه مسئولان امر در اين راستا با جديت هر چه تمامتر موضوع را دنبال كرده و پيگيري كنند.

تعطيل شدن پروژه هاي عمراني در حوزه راهسازي به ويژه طي يكي دو سال اخير در كنار عدم پيگيري هاي لازم مسئولان استان براي جذب اعتبارات بيشتر در بخش راه دو معضلي است كه با وجود  وعده هاي ريز و درشت مسئولان كشوري و استاني همچنان حوزه راهسازي كردستان را با چالش هاي جدي مواجه كرده است.

.....................

گزارش؛ سروش حبيبي راد

کد خبر 2220705

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha