۱۲ بهمن ۱۳۹۲، ۱۰:۳۵

مراحل سیرو سلوک را هم بخوانید و هم بشنوید

مراحل سیرو سلوک را هم بخوانید و هم بشنوید

«گنج روز نیاز» گزیده‌ای از «طبقات الصوفیه» خواجه عبدالله انصاری است. در این کتاب داستان‌ها و حکایت‌های مشایخ صوفیه و احوال ایشان بیشتر جهت اطلاع مریدان از احوال پیران و تعلیم و ارشاد آنان و آشنایی با مراحل سیروسلوک و دشواری‌های راه و آداب اهل طریقت آمده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه «گنج حکمت» گزیده‌ای است از آثار منثور پارسی که اگرچه ناشناخته نیستند اما به اندازه‌ای که باید و شاید خوانده نشده‌اند. از این‌رو بنای فراهم‌آورندگان این مجموعه برآن بوده که از هر جهت، متنی گیرا و تاثیرگذار به دست بدهند تا لااقل این اندازه از میراث گرانبهای ادب پارسی خوانده و فهمیده شود.

انتخاب‌ها، کار استادانی است که غالبا آن را تصحیح کرده و با احاطه‌ای که به محتوای اثر داشته‌اند، ضمن انتخاب بهترین فرازها کوشیده‌اند تا با گذاشتن حرکت‌ روی کلمات و علامت‌گذاری صحیح و آوردن معانی واژه‌ها و عبارات، خواننده را در خواندن متون قدیم یاری دهند.

یکی از متون کلاسیک ایرانی، «طبقات الصوفیه» از خواجه عبدالله انصاری است. عارف، صوفی، مفسر، محدث و عالم ربانی در سال 385 خورشیدی در کهن‌دژ هرات دیده به جهان گشود. نسبت«انصاری» به او و پدرانش به سبب آن است کگه از فرزندان ابوایوب انصاری‌اند؛ همان کسی که پیامبر(ص) به هنگام مهاجرت به مدینه به خانه او فرود آمد.

«گنج روز نیاز» گزیده‌ای از «طبقات الصوفیه» است. گزینش و توضیح این مجموعه را محمد سرور مولایی برعهده داشته و در مقدمه کتاب آورده: «طبقات الصوفیه»، تالیف مستقیم پیرهرات نیست. یعنی خواجه عبدالله با طرح خاص، قلم در دست نگرفته تا کتابی با مقاصد معین تالیف کند. این کتاب، حاصل تقریرها و بیانات او در حلقه‌های درس و تذکیر او برای مریدان حاضر در آن حلقه‌ها بوده است.

یکی از منابعی که پیرهرات به هنگام تقریر احوال و اقوال مشایخ بدان نظر داشته «طبقات الصوفیه» شیخ عبدالرحمن سلمی نیشابوری بوده است. از همین‌روی مشابهت‌هایی میان این دو کتاب می‌توان یافت اما آن کتاب، تنها منبع و مرجع پیر هرات نبوده است. او اطلاعات بسیاری از منابع دیگر را در کتاب خود گرد آورده است.

در «طبقات الصوفیه» خواجه عبدالله انصاری، داستان‌ها و حکایت‌های مشایخ صوفیه و احوال ایشان بیشتر جهت اطلاع مریدان از احوال پیران و تعلیم و ارشاد آنان و آشنایی با مراحل سیروسلوک و دشواری‌های راه و آداب اهل طریقت آمده است.

 

در مجموعه «گنج حکمت» بیش از هر چیز به حکایت پرداخته شده است؛ زیرا بسیاری از نویسندگان، خصوصاً نویسندگان صوفیه، عموماً از قالب حکایت به سبب توانایی آن در جلب مخاطب استفاده کرده‌اند.

«گنج حکمت»، فقط به آثار منثور پارسی پرداخته است. مجموعه «گنج حکمت» با یک لوح شنیداری همراه است. این لوح که خوانش منتخبی از متن گزیده‌هاست می‌کوشد تا با بهره‌گیری از جادوی کلام و موسیقی، طیف گسترده‌تری از مخاطبان را که به هر دلیل خواندن متن‌های ادبی را دشوار می‌یابند با این متن آثار آشنا شوند.

«گنج روز نیاز» گزیده‌ای از «طبقات الصوفیه»از سوی انتشارات معین در 2200 نسخه و به قیمت 6000 تومان منتشر شده است.

 

کد خبر 2225346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha