۱ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۰۴

در نشست خبری مطرح شد:

اولین همایش ملی "زیست بوم پایدار" برگزار می شود/ اراک شهری خشک با زیست بوم شکننده است

اولین همایش ملی "زیست بوم پایدار" برگزار می شود/ اراک شهری خشک با زیست بوم شکننده است

اراک - خبرگزاری مهر: اولین همایش ملی زیست بوم پایدار و توسعه در راستای توجه به دغدغه مشترک مدیران ارشد استان، بخش خصوصی و مردم در خصوص مسائل زیست محیطی به میزبانی شهر اراک اریبهشت ماه 93 برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس همایش ملی زیست بوم پایدار و توسعه شامگاه  چهارشنبه با اعلام این خبر در اولین نشست خبری این همایش گفت:سعی بر آن داریم به مسئولین دولتی کشور و استان بگوئیم در حل معضل آلایندگی هوا و مشکلات زیست محیطی تنها نیستند و ما به عنوان بخش خصوصی در کنار آنها همین دغدغه را داریم.

محمد مصطفوی بیان داشت: با برگزاری این همایش نه تنها دنبال تعطیل کردن واحدهای صنعتی نیستیم بلکه دنبال ارائه راهکارهای اساسی برای برون رفت از مشکلات زیست محیطی بوده و در راستای تحقق این مسیر به متخصصان داخلی شهر و استان مرکزی اکتفا نکرده و در تلاش هستیم تا با دعوت از صاحبنظران ملی و بین المللی به اهداف خود  در این مسیر گام برداریم.

تشکیل 15 جلسه هم اندیشی و برنامه ریزی برای برگزاری همایش

وی در ادامه از تشکیل 15 جلسه هم اندیشی و برنامه ریزی برای برگزاری این همایش در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران و استان خبر داد و گفت: همایش زیست بوم پایدار و توسعه حول دو محور آلودگی هوا و بررسی مشکلات تالاب میقان در تاریخ 18 اردیبهشت ماه 93 برگزار می شود.

رئیس همایش ملی زیست بوم پایدار و توسعه افزود: محیط زیست و زیست بوم پایدار، اجتماع و زیست بوم پایدار و همچنین اقتصاد و زیست بوم پایدار سه محور فرعی این همایش است.

مصطفوی یادآور شد: رایزنی با سفارت خانه ها، اتاق ایران، کارگروه انرژی و محیط زیست برای حضور سخنرانان ویژه در این همایش از اولویت های کاری دبیرخانه همایش است.

وی افزود: برگزار کنندگان این همایش در تلاش اند تا با نگاه ویژه به تالاب میقان و چاره اندیشی برای آن این تالاب را از بلایی که سر سایر تالابهای کشور امده نجات دهیم.

اگر در رابطه با مشکلات زیست محیطی کارخانه ای حرف می زنیم تعطیلی آنرا دنبال نمی کنیم

دبیر همایش ملی زیست بوم پایدار و توسعه نیز دراین نشست خبری گفت: همایش ملی زیست بوم پایدار و توسعه دنبال اجرای دقیق قانون مطابق استانداردهای علمی در کلان شهر اراک است و به هیچ وجه تعطیلی یک واحد یا چند واحد صنعتی را در آن دنبال نمی کنیم.

محمد حسین محمدی تاکید کرد: اگر در رابطه با مشکلات زیست محیطی کارخانه ای حرف می زنیم تعطیلی آنرا دنبا نمی کنیم بلکه دنبال اصلاح فعالیت های تولیدی آن واحد هستیم.

وی با بیان این که همایش ملی زیست بوم پایدار و توسعه آغاز یک راه بسیار بزرگ در ایران است گفت: از آنجا که صنایع استان مرکزی صنایعی ملی و حتی فراملی اند بحث پیرامون مشکلات این صنایع نیز باید با مشارکت صاحبنطران ملی صورت گیرد لذا در تلاشیم با دعوت از شخصیت های ملی و بین المللی زمینه بررسی دقیق  وکارشناسی مشکلات را فراهم کنیم.

برگزاری یک همایش وحدت آفرین بین بخش دولتی و بخش خصوصی

دبیر همایش ملی زیست بوم پایدار و توسعه از این همایش به عنوان یک همایش وحدت آفرین فی مابین بخش دولتی و بخش خصوصی یاد کرد و گفت: تمام مباحث مربوط به اشتغال، محیط زیست، بهداشت و درمان و .... د راین همای مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

محمدی با بیان این که در این همایش تلاش می کنیم ذهنیت عام جامعه را مبنی بر ایستادگی محیط زیست برابر صنعت را از جامعه پاک کنیم افزود: تقویت وحدت، یکپارچگی و دوری جستن از تقابل محیط زیست و صنعت، پیدا کردن راهکارو ارائه پینهاد به جای نق زدن و انتقاد کردن از مشکلات زیست محیطی از جمله اهداف برگزاری این همایش است.

وی با بیان این که سایت همایش پذیرای مقالات کارشناسان است گفت: استان مرکزی استانی نخبه پرور است که در اکثر مسائل ملی پیشتاز است و باید در حوزه رفع مشکلات زیست محیطی نیز پیشتاز باشد.

اراک شهری خشک با زیست بومی شکننده است

مسئول کارگروه علمی همایش ملی زیست بوم پایدار و توسعه نیز در این نشست گفت:  همایش ملی زیست بوم پایدار و توسعه به منظور تبیین واژه توسعه پایدار در کشور و استان مرکزی برگزار می شود و امید آن داریم با برگزاری این همایش بتوانیم مفهوم و معنای واقعی توسعه پایدار را در جامعه تبیین کرد.

سیاوش آقا خانی ادامه داد: "توسعه پایدار" واژه ایست که علیرغم کاربرد بسیار زیاد آن این روزها در جامعه متاسفانه هیچ کس مفهوم واقعی آنرا نمی داند تا در راستای تحقق واقعی این واژه در جامعه بکوشد.

وی با بیان این که توسعه متوازن در سه حوزه توسعه اجتماعی، توسعه زیست محیطی و توسعه اقتصادی محقق می شود گفت: توسعه متوازن زمانی اتفاق می افتد که این سه بخش با یکدیگر مساوی باشد این در حالیست که هیچگاه وزن این سه  بخش با هم برابر نیست.

مسئول کمیته علمی همایش ملی زیست بوم پایدار و توسعه گفت: از آنجا که توسعه همواره در بستر محیط زیست اتفاق می افتد قرار دادن این مفهوم در کنار توسعه اقتصادی و زیست محیطی درست نبوده است.

 آقا خانی گفت: برگزار کنندگان این همایش با توجه به این مشکلات در تلاش است تا با برگزاری این همایش مفهوم جدید زیست بوم پایدار را در جامعه تبیین کنند.

وی در ادامه با اشاره به اقلیم خاص شهر اراک گفت: اراک شهری خشک با زیست بومی شکننده است که طی یک ساعت بر هم خوردن شرایط هوایی آلوده می شود.

مسئول کمیته علمی همایش ملی زیست بوم پایدار و توسعه با بیان این که توسعه صنعت در استان مرکزی با سوبسیت های درمانی همخوانی ندارد افزود: توسعه صنعتی در اراک دیگر جایی ندارد و باید توسعه صنعتی را از مرکز استان به دیگر شهرهای استان هدایت کنیم.

آقاخانی در ادامه به اهداف عالی همایش ملی زیست بوم پایدار و توسعه اشاره کرد و گفت: تدوین و تهیه مبانی زیست بوم پایداربرای اولین بار در کشور، ارائه راهکارهای زیست بومی استانی و ملی، آشنایی با آخزین دستاوردهای تحقیقاتی در زیست بوم دنیااز جمله اهداف این همایش است.

وی یادآور شد: هم اندیشی فعالان بخش اقتصادی، اجتماعی، دانشگاهیان، مدیران، سازمان های مردم نهاد و بین المللی به منظور دستیابی به مفهوم زیست بوم پایدار، اهدای تندیس به برترین های زیست محیطی، و استفاده از سخنرانان کشوری و مسئولین بلند پایه کشوری در این همایش از جمله برنامه های همای فوق است.

سند ملی زیست بوم پایدار کشور در اراک امضا می شود

مسئول کمیته علمی همایش زیست بوم پایدار و توسعه در ادامه از امضا سند ملی زیست بوم پایدار کشور به عنوان سند اراک در این همای خبر داد و گفت:  راه اندازی دبیر خانه دائمی سند زیست بوم پایدار در اراک، امضا تفاهم نامه سه جانبه بخش دولتی، غیردولتی و سازمان ملل از دیگر برنامه هایی است که در این همایش دنبال می شود.

آقا خانی یادآور شد: بررسی آلودگی های شهری استان مرکزی و راهکارهای برون رفت از بحران، الگوهای پایدار حمل و نقل شهری اراک، توسعه زیست بومی صنایع در شهرهای استان مرکزی، تالاب کویری میقان و بهره برداری پایدار زیست بومی، بحران آبی دشتهای استان مرکزی و راهکارهای مدیریت زیت بومی، برنامه ریزی کاربری زمین و نقش آن در پایداری زیست بوم، ظرفیتها چالشها و راهکارهای مدیریت زیست بومی، از جمله محورهای ویژه همایش ملی زیست بوم پایدار و توسعه است.

کد خبر 2240142

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha