۹ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۴۳

گفتگو با نائوکی هیاکوتا نویسنده ژاپنی؛

رفتار دولت آمریکا در از دست رفتن اعتماد به نفس ژاپنی‌ها، تاثیر زیادی داشته است

رفتار دولت آمریکا در از دست رفتن اعتماد به نفس ژاپنی‌ها، تاثیر زیادی داشته است

نویسنده رمان «مردی که او را با لقب دزد دریایی می‌نامیدند» که داستان آن مبتنی بر وقایع سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم و سلطه متفقین بر ایران و ژاپن است، معتقد است: مردم امروز ژاپن اعتماد به نفس خود را از دست داده‌اند و رفتار دولت آمریکا هم در این زمینه تاثیر زیادی داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، نائوکی هیاکوتا نویسنده ژاپنی و مولف رمان «مردی که او را با لقب دزد دریایی می‌نامیدند» است. این رمان درباره سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم و سلطه متفقین بر ایران و ژاپن است.

هیاکوتا یک هفته است که به ایران آمده و سفرهایی به نقاط مختلف کشورمان داشته است. حضور در نشستی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و دیدار با حبیب احمدزاده نویسنده رمان جنگی «شطرنج با ماشین قیامت» برخی از برنامه‌هایی است که برای این نویسنده در ایران طراحی و برگزار شده است.

داستانی که دستاویز نوشتن این رمان قرار گرفته است، این است که پس از ملی شدن صنعت نفت در ایران و در میانه تلاش‌های انگلستان برای تحریم نفت ایران، شرکت نفتی «ایده میتسو» یکی از نفتکش‌هایش با همین نام (ایده میتسو) را به بندر آبادان فرستاد. این نفتکش ژاپنی مقدار زیادی نفت ایرانی خرید. این اتفاق در حالی رخ داد که انگلستان و آمریکا از پهلو گرفتن کشتی‌های نفتکش خارجی در بندرهای ایران و خرید نفت از کشورمان جلوگیری می‌کردند. نفتکش ایده میتسو با 22 هزار تن بنزین و نفت و گاز ایران، به بندر کاوازاکی در ژاپن بازگشت.

این ماجرا البته حواشی و جوانب مختلفی دارد که پرداختن به آنها در این مجال نمی‌گنجد اما حضور این نویسنده ژاپنی در ایران، فرصتی بود برای گفتگو او.

هیاکوتا در بخشی از این گفتگو ارزیابی خود را از وضعیت ادبیات داستانی در کشورش اینگونه بیان کرد: در ژاپن نویسنده‌ها به دو دوسته بزرگ تقسیم می‌شوند. یک گروه بیشتر به نگارش متون ادبی می‌پردازند که کارشان فنی‌تر است و گروه دیگر نویسندگان، آن حالت فنی را ندارند و قلم ساده‌تری دارند. گروه دوم مخاطب بیشتری دارند و من هم مخاطب خودم را بیشتر، مردم قرار داده‌ام و فنی نمی‌نویسم.

درباره انگیزه‌اش برای نوشتن رمان «مردی که او را با لقب دزد دریایی می‌نامیدند» گفت: بسیاری از مردم امروز ژاپن، اعتماد به نفس‌شان را از دست داده‌اند. فعالیت‌های دولت امروز آمریکا در این زمینه تاثیر زیادی داشته است. اما 61 سال پیش اتفاقی افتاد که تامل در آن می‌تواند اعتماد به نفس مردم ژاپن را به آنها برگرداند.

هیاکوتا ادامه داد: ژاپنی‌ها که در جنگ جهانی دوم شکست خورده بودند، 7 سال بعد از این جنگ هم تحت سلطه آمریکایی‌ها بودند و به شدت به کشوری ضعیف بدل شده بودند. اما در همان زمان بود که مردی ژاپنی پیدا شد که بدون توجه به اخطارهای آمریکا و انگلستان که گفته بودند کسی حق خرید نفت از ایران را ندارد، این کار را انجام داد.

وی افزود: با اینکه در آن زمان، ژاپن یک کشور شکست خورده بود، به همت این مرد، مردمان ژاپن اعتماد به نفس از دست رفته را دوباره پیدا کردند. اما این واقعه با قدرت گرفتن پهلوی‌ها در ایران و فعالیت‌های کشورهای فرانسه، انگلستان، آمریکا و هلند طی سال‌ها به فراموشی سپرده شد و بیگانگان هم در به فراموشی سپردن آن بی‌تاثیر نبودند.

نویسنده رمان «مردی که او را با لقب دزد دریایی می‌نامیدند» تاکید کرد: این بود که سعی کردم یکی از حماسه‌های تاریخی مردم ژاپن را در قالب یک داستان جذاب، یادآوری کنم یعنی سعی در احیای این واقعه تاریخی داشتم.

این نویسنده در بخش دیگری از این گفتگو درباره مردم ایران هم گفت: مردم ایران دو خصلت انعطاف پذیری و سرسختی را با هم دارند و به نظرم مردم شاد و سرحالی به نظر می‌رسند.

متن کامل این گفتگو به زودی در خبرگزاری مهر منتشر می‌شود.

کد خبر 2245825

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha