۱۳ اسفند ۱۳۹۲، ۹:۵۲

عرضه «مبانی انسان‌شناسی پزشکی» در بازار نشر

عرضه «مبانی انسان‌شناسی پزشکی» در بازار نشر

کتاب «مبانی انسان‌شناسی پزشکی» نوشته پیمان متین به تازگی توسط انتشارات فرهامه منتشر و راهی بازار نشر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، انسان‌شناسی پزشکی از شاخه‌های جدید دانش انسان‌شناسی است که نگرش فرهنگی اجتماعات انسانی و باورهای آن‌ها درباره سلامتی و رفتارهای بهداشتی مردمان و تنوع زیستی آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

مروری بر انسان‌شناسی، انسان‌شناسی فرهنگی، انسان‌شناسی پزشکی، نظام‌پزشکی، زیست‌پزشکی، طب‌زدگی، استیلای پزشکی نوین و ... موضوعاتی از این دست، مسائلی هستند که کتاب «مبانی‌ انسان‌شناسی پزشکی» به آن‌ها پرداخته است. این کتاب به عنوان یکی از کتاب‌های مجموعه «مردم‌شناسی و فولکلور» انتشارات فرهامه چاپ شده است.

پیمان متین نویسنده این کتاب، دارای دکترای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و دکترای انسان‌شناسی از دانشگاه دولتی ایروان است. او به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، کردی کرمانجی و ترکی استانبولی آشناست و تا به حال بالغ بر 18 کتاب را تالیف یا به فارسی ترجمه کرده است.

«آشنایی با انسان‌شناسی پزشکی»، «کثرت‌گرایی در نظام پزشکی»، «قوم پزشکی»، «پزشکی عامیانه» و «طب مکمل» عناوین فصل‌های این کتاب هستند.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

در مطالعات انسان‌شناختی می‌باید این دو موضوع با هم در یک متن فرهنگی درک و بررسی شوند. به قول آرتور کلاین‌من، زیست‌پزشکی غربی همه تمرکز خود را معطوف بیماری کرده و ناخوشی را فراموش نموده است. او معتقد است که زیست‌پزشکی می‌باید توجه بیشتری به یافته‌های انسان‌شناسان مبذول دارد و در مسیر توسعه فهم و درک معضلات بهداشتی در چهارچوب فرهنگی گام بردارد (Kleinman 1995) اولین گام در مطالعات و تحقیقات قوم‌پزشکی آموختن این است که مردم چگونه معضلات بهداشتی را تعریف و دسته‌بندی می‌کنند و برچسبی خاص را اتخاذ می‌نمایند.

براساس هر فرهنگ خاص، عناصر زیر ممکن است پایه طبقه‌بندی و نامگذاری معضلات بهداشتی باشند: علت یا سبب بیماری‌ها، ناقل یا حاملان بیماری یا عوامل بیماری‌زا، اعضای درگیر بدن، نشانه‌های بیماری و یا ترکیبی از همه اینها، خیلی از این موضوعات و دانستنی‌های بومی بهداشتی معمولا به شکل سینه‌به‌سینه و شفاهی از نسلی به نسل مستتر است (Thompson 2004). در این قصه‌ها انواع پیام‌های بهداشتی از روش‌های پیشگیری از ناخوشی‌ها و آسیب‌های جسمانی گرفته تا راه‌های درمانی و تسکینی به چشم می‌خورد...

این کتاب با 100 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 5 هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 2248053

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha