۲۶ اسفند ۱۳۹۲، ۱۱:۴۴

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

نقش رنکینگ فیفا و امتیاز چهار سال باشگاه‌ها در تعیین سهمیه لیگ قهرمانان آسیا

نقش رنکینگ فیفا و امتیاز چهار سال باشگاه‌ها در تعیین سهمیه لیگ قهرمانان آسیا

یکی از مدیران بخش مسابقات باشگاهی کنفدراسیون فوتبال آسیا در خصوص نحوه تعیین سهمیه کشورها در لیگ قهرمانان آسیا گفت: بر اساس روش جدید میانگین امتیازات باشگاهی چهار سال اخیر در لیگ قهرمانان آسیا و رنکنیگ تیم‌های ملی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا تعداد سهمیه کشورها برای سال 2015 و 2016 مشخص شود.

شاهین رحمانی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره تصمیم‌گیری جدید برای تعیین سهمیه کشورها در لیگ قهرمانان آسیا توضیح داد و گفت: سهمیه‌هایی که از قبل مشخص شده بود برای سال 2014 بود. بنابراین برای آن تصمیم گرفته شد ولی بنا بر این بود که در ابتدای سال 2014 برای رقابتهای سال 2015 و 2016 تصمصیم‌گیری شود که این اتفاق در جلسه روز 25 ژانویه در مسقط عمان گرفته شد.

وی اضافه کرد: در این جلسه موضوعات مختلفی مورد بررسی قرار گرفت که یکی از آنها روش تعیین سهمیه کشورها برای لیگ قهرمانان بود. در این روش بیشترین سهمیه‌ای که به یک کشور تعلق می‌گیرد 1+ 3 سهمیه است که سه سهمیه مستقیم بوده و یک سهمیه دیگر از طریق پلی‌آف صورت می‌گیرد. دو کشور برتر از شرق قاره و دو کشور برتر از غرب آسیا از این شانس برخوردار هستند تا بیشترین سهمیه‌ها را به خود اختصاص بدهند که همان 1 + 3 سهمیه است.

عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا در بخش دیگری از توضیحات خود گفت: در خصوص اینکه کدام کشورها در اولویت قرار می‌گیرند باید عنوان کنم که در روش جدید ترکیبی از آخرین رده‌بندی ملی کشورها در رنکینگ فیفا و میانگین امتیازات چهار سال اخیر باشگاه‌ها در لیگ قهرمانان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که 70 درصد امتیازات مربوط به باشگاه‌ها خواهد شد و 30 درصد هم رنکینگ فیفا را شامل می‌شود. با این حساب رنکینگ کشورها در ماه نوامبر سال 2014 مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

رحمانی در همین حال تاکید کرد: این روش امتیازدهی مورد تصویب کمیته مسابقات AFC قرار گرفته است و طبق روال معمول باید برای کمیته اجرایی کنفدراسیون آسیا ارسال شود تا مورد تایید نهایی آنها قرار گیرد و به شکل مصوبه در بیاید که البته احتمال آن زیاد است.

وی درباره تغییر امتیازدهی بخش‌های مختلف یادآور شد: بهرحال روش امتیازدهی اینگونه است که عنوان شد و کشورها بر این اساس سهمیه مستقیم را دریافت می‌کنند. البته موضوع داشتن استادیوم مناسب هم کاملا مورد توجه است. شکل تصمیم گیری و چگونگی تقسیم سهمیه‌ها بعد از تصویب نهایی کمیته اجرایی اعلام خواهد شد.

مدیر بخش مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: نکته مهم این است که سال آینده 24 کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را کسب خواهند کرد. بر این اساس 6 تیم از شرق و 6 تیم از غرب ترکیب مستقیم و پلی‌آف را خواهند داشت و 6 تیم دیگر از غرب و 6 تیم هم از شرق با سهمیه پلی‌آف وارد لیگ قهرمانان 2015 می‌شوند.

رحمانی درباره وضعیت ایران در مسابقات فصل آینده بیان کرد: به نظر می‌رسد ایران صاحب این ویژگی است که امتیازات خوبی را کسب کند. تیم ملی ایران در رنکینگ فیفا اول است و همواره جزو تیم های بالای رنکینگ فیفا بوده و عملکرد باشگاهی تیم‌های ایرانی در مجموع چهار سال اخیر خوب بوده است. بنابراین معدل امتیازات تیم‌های ایرانی خوب بوده و می‌تواند جزو تیم‌های بالا باشد که همه سهمیه‌ها را کسب خواهند کرد.

کد خبر 2258051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha