۶ فروردین ۱۳۹۳، ۱۰:۵۵

غلامرضا امامی:

باستانی به عهدی که با خودش و مردمش داشت وفادار ماند

باستانی به عهدی که با خودش و مردمش داشت وفادار ماند

غلامرضا امامی گفت: باستانی به آنچه ایمان داشت عمل می‌کرد، قلم به قدرت نفروخت اما قدرت قلم را دریا فت و به عهدی که با خودش و مردمش داشت وفادار ماند.

علامرضا امامی نویسنده و مترجم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به درگذشت محمد ابراهیم باستانی پاریزی اظهار کرد: باستانی نادره مردی بود از تبار نیکان و پاکان و فرزانگان و دانشمردان که قدم به صدق و صفا زد و همه عمر و قلم را جز به راستی و آزادگی صرف نکرد.

امامی ادامه داد: باستانی عجیب ریشه در پاریز و کرمان داشت. به گستردگی آسمان آبی پرستاره دیار کریمان می‌مانست. عهد کرده بود در هر نو‌شته‌اش یادی هم از آن خاک پاک بکند و گریزی هم به آن جا بزند. عمر بابرکتی داشت و پلی بود از گذشته به حال، مورخی ماهر که شعر نیکو می‌سرود. موسیقی را خوب می‌شناخت و می‌نو‌اخت. مترجم توانایی نیز بود. وقتی که می‌نوشت گویی یک نقال بود، نقال کَتبی شیرین کلامی که بر بال کلمه می‌شد با او پرواز کرد. کاوشگر و غواص پرتلاشی که در دریای تاریک تاریخ ما غوطه می‌زد و مرواریدها و گوهرها به ساحل‌نشینان هدیه می‌داد.

این نویسنده و مترجم تصریح کرد: باستانی به آنچه ایمان داشت عمل می‌کرد، قلم به قدرت نفروخت اما قدرت قلم را دریافت. مویز کس نخورد و مجیز کس نگفت،خودش بود، به عهدی که با خودش و مردمش داشت وفادار ماند. می‌گفت با خودم عهد کردم که هر گز کراوات نزنم و چنین کرد حتی در مجامع رسمی فرنگی.

وی در پایان افزود: باستانی از نظر من دلداده بود به دانش و آزادگی ودین و مروت و می‌دانست که این همه را بنده دم نتوان کر د. باید از او بیاموزیم، باید بسیار بیاموزیم.

کد خبر 2261133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha