۲۱ فروردین ۱۳۹۳، ۹:۲۴

مهر گزارش می دهد/

برگزاری مسابقات ربوکاپ بستری برای تقویت علم رباتیک جوانان ایران اسلامی

برگزاری مسابقات ربوکاپ بستری برای تقویت علم رباتیک جوانان ایران اسلامی

قزوین- خبرگزاری مهر: برگزاری نهمين دوره مسابقات آزاد ربوكاپ ايران به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین بستری برای شکوفایی، خلاقیت و معرفی توانمندی های جوانان شایسته ای است که در مسیر علم روباتیک گام برمی دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، نهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران به شکل رسمی از روز چهارشنبه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران با حضور معاون رئیس جمهور، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی و سفرای کشورهای شرکت کننده آغاز به کار كرد و این رویداد فرصتی شد تا در گزارشی جایگاه ربوکاپ قزوین بررسی شود.

پيشرفت دانش بشر، گسترش علوم و ميل به راحتي در انسان سبب شد تا با رشد علم و حركت به سمت توسعه انسان به فكر اختراع ابزاري براي راحت تر زيستن باشد و در هر دوره اي بنا به شرايط خاص آن دوره براي زندگي بشر ابزاري ساخته شد، ابزاري كه شايد امروز تصور زندگي بدون آنها براي هر يك از ما دشوار باشد ولي شايد در گذشته اي نه چندان دور بشر حتي نمي توانست فكر استفاده از آن را در ذهن جاي دهد. 

آدم آهني قصه‌ها/ ابزاري براي رشد دانش بشريت

يكي از ابزاري كه بشر در قرن 21 با جديت تمام به دنبال آن بود؛ ربات ها يا آدم آهني هايي بودند كه در اوايل بيشتر تنها در داستان هاي كودكانه  ديده مي شد ولي گويا اين داستان ها ذهن بشر را آماده كرد براي ساختن ابزاري كه نزديكي بيشتري با انسان داشته باشد و بتواند قدرت حركت، تكلم و فعاليت هاي انساني را در خود جاي دهد.
 
 امروزه علم رباتيك به يكي از مهم ترين علوم بشر تبديل شده تا جایي كه هر ساله مسابقات متعددي در دنيا با هدف توسعه و گسترش علوم رباتيك برگزار مي شود.
 
ربوکاپ يا جام جهانی ربات‌ها، يک پروژه بين‌المللی برای ارتقای هوش مصنوعی، رباتيک و ديگر زمينه‌های مرتبط است و فدراسيون جهانی ربوکاپ در تلاش است تا با طرح مسئله‌ای استاندارد که دامنه گستره آن تمامی فن آوری‌های موجود را به مشارکت و آزمون فرا می‌خواند به پرورش تحقيقات هوش مصنوعی و ربات‌های هوشمند بپردازد.
 
از سال 1996 مسابقات ربوکاپ در ژاپن شروع شد و از سال 1997 به صورت بین المللی برگزار می شود، از سال 1998 تیم هایی از دانشگاه های صنعتی شریف، شهید بهشتی، علم و صنعت برای اولین بار در این مسابقات حضور یافتند.
 
تیم دانشگاه آزاد اسلامی قزوین از سال 2003 در مسابقات جهانی ربوکاپ حضور یافته است و در سال 2006 در مسابقات جهانی ربوکاپ آلمان بیشترین تعداد مقام های برتر از آن ایران بود.
 
 بنابرین زمان آن فرارسیده بود که مسابقات ربوکاپ در ایران به صورت آزاد برگزار شود به همين دليل اولين دوره مسابقات بين المللي ربوكاپ آزاد ايران در سال 2006 به ميزباني دانشگاه آزاد اسلامي واحد قزوين در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران آغاز به كار كرد.

سعيدي رئيس كميته تبليغات و اطلاع رساني نهمين دوره مسابقات ربوكاپ آزاد ايران در اين خصوص به خبرنگار مهر گفت:‌ اولین دوره مسابقات روبوکاپ آزاد ایران به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران از تاریخ ۱۸ لغایت ۲۰ فروردین سال  ۱۳۸۵ برگزار شد.

وی افزود: در این دوره از مسابقات حدود ۱۰۰ تیم در هفت رشته و با حضور 90 تيم از ايران و 10 تيم خارجي با یکدیگر به رقابت پرداختند.
 
 این مسئول بیان کرد: دومین دوره مسابقات روبوکاپ آزاد ایران به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین و کمیته ملی ربوکاپ آزاد ایران در نمایشگاه بین المللی تهران از تاریخ ۱۶ لغایت ۱۸ فروردین ۱۳۸۶ برگزار شد و در این دوره از مسابقات حدود 365 تیم با حضور 17 تيم در ۱۵ رشته با یکدیگر رقابت کردند.

سعيدي تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برای سومین سال پیاپی توسط کمیته ملی ربوکاپ ایران و فدراسیون جهانی ربوکاپ به عنوان میزبان مسابقات ایران انتخاب شد و در این سال "هانس دیتر بوخارد "قائم مقام فدراسیون جهانی ربوکاپ برای نظارت دقیق بر مسابقات ایران و بررسی شرایط ایران برای میزبانی مسابقات جهانی وارد ایران شد.

سعیدی گفت: این دوره از مسابقات از تاریخ ۱۵ لغایت ۱۷ فروردین۱۳۸۷ با حضور 511 تیم و 23 تيم خارجي در ۱۷ رشته برگزار شد و "بوخارد" اعلام کرد که ایران یکی از کشورهای پیشرو در علم روباتیک است و امکان برگزاری مسابقات جهانی را نیز در آینده‌ای نزدیک دارد.
 
این مسئول یادآورشد: با توجه به این که مسابقات ربوکاپ آزاد ایران در تقویم فدراسیون جهانی ثبت شده بود ایران برای چهارمین بار میزبانی این مسابقات بین المللی را برعهده گرفت و دوباره دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین به عنوان محل برگزاری مسابقات انتخاب شد.

رئيس كميته تبليغات و اطلاع رساني نهمين دوره مسابقات روبوكاپ آزاد ايران یادآورشد: روند روبه رشد كشورهاي درخواست كننده شركت در اين مسابقات و ارتقاء سطح كيفي و كمي آن و از طرفي ميزباني شايسته دانشگاه آزاد واحد قزوين سبب شد تا تمام 9 دوره اين مسابقات به ميزباني اين دانشگاه برگزار شود.

مرتضی موسي خاني رئيس كميته ملي ربوكاپ ايران نيز در خصوص نهمين دوره مسابقات ربوكاپ آزاد ايران كه در حال حاضر در محل دائمي نمايشگاه هاي بین المللی تهران به ميزباني دانشگاه آزاد واحد قزوين در حال برگزاری است بيان كرد: در اين دوره از مسابقات 388 تيم با حضور 48 تيم خارجي شركت دارند و در 24 ليگ مختلف با يكديگر رقابت می کنند.

ششمین سمپوزیوم بین المللی ربوکاپ آزاد ایران
 
موسي خاني گفت:‌ همزمان با نهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران، چهارمین کنفرانس هوش مصنوعی و رباتیک و ششمین سمپوزیوم بین المللی ربوکاپ آزاد ایران نیز برگزار می‌شود که این کنفرانس و سمپوزیوم موقعیت مناسبی جهت معرفی، بحث و تبادل نظر درباره یافته های جدید علمی در موضوعاتی از جمله رباتیک، هوش مصنوعی، ربات های فوتبالیست، ربات های امدادگر، ربات های خانگی و ربات های دانش آموزی در ربوکاپ فراهم می کند.

نهمين دوره مسابقات بين اللمللي ربوكاپ آزاد ايران در سايه امنيت سياسي كشور
 
وی بیان کرد: سه نفر از اعضای اصلی فدراسیون جهانی هم در مسابقات آزاد ایران  2014 حضور دارند و خوشبختانه در سایه آرامش و امنیت سیاسی خوب کشور و برگزاری موفقیت آمیز مسابقات در سال های گذشته و تصویر خوبی که از ایران در این زمینه شکل گرفته، امیدواریم مسابقات به بهترین شکل ممکن برگزار شود.
 
اين مسئول گفت:‌همه تلاش انجام شده تا مسابقات در بالاترين سطح ممكن برگزار شود و اميدواريم زمینه جلب رضایت شرکت کندگان فراهم شود.

برگزاری مسابقات بین المللی روبوکاپ ايران با مسابقات جهاني تفاوتي ندارد

تيمون گیزه لیدر تیم ربات انسان نمای سایز کوچک آلمان با بیان این که از حضور در ایران بسیار هیجان زده است گفت: خیلی کنجکاو هستم و امیدوارم مسابقات روبوکاپ آزاد ایران 2014، رقابت های خوبی باشد و تیم ما نیز نتایج قابل قبولی بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: ایران تلاش زیادی برای برگزاری مسابقات بین المللی روبوکاپ انجام داده و تیم های زیادی را به کشورش آورده است و از نظر وسعت و فضای برگزاری هیچ تفاوتی بین مسابقات جهانی و ایران اوپن وجود ندارد که این اتفاق مثبتی است.

تیمون گیزه، مسابقات  آزاد ایران را بسیار مهم دانست و گفت: هر ساله به تعداد تیم ها و کشورهای شرکت کننده افزوده می شود که بیانگر مقبولیت این مسابقات در سطح جهانی است.
 
رقابت های آزاد ایران  از نظر سطح و فضای برگزاری، کاملا مشابه مسابقات جهانی است


خوئل دوران لیدر تیم ربات انسان نمای سایز کوچک مکزیک نيز يكي از افرادي است كه براي شركت در اين دوره از مسابقات به ايران آمده است.

وي در خصوص اين دوره از مسابقات مي گويد: مردم ایران بسیار صمیمی هستند، گروه استقبال کننده خیلی به ما کمک کردند و تاثیر زیادی روی ما گذاشتند، ایرانی ها خیلی مهمان نواز و مهربان هستند و برخورد مردم برای ما بسیار جالب بود، علاقه داریم از ایران دیدن کنیم.

لیدر تیم ربات انسان نمای سایز کوچک مکزیک با اشاره به سطح بالای مسابقات آزاد ایران اظهارداشت: تا این لحظه تفاوتی بین مسابقات جهانی و این مسابقات ندیدم، رقابت های آزاد ایران هم از نظر سطح و هم فضای برگزاری، کاملا مشابه مسابقات جهانی است.

خوئل دوران افزود: در لیگ ما دو تیم از ایران حضور دارند که همیشه در سطح بالایی هستند و در ردیف پنج تیم اول دنیا محسوب می شوند که این نشان از سطح بالای علم رباتیک در ایران دارد.

مسابقات ربوكاپ ايران امروز به سطحي از قدرت رسيده كه كشورهاي پيشرفته دنيا در اين علم مخترعين و دانشمندان علم رباتيك خود را براي شركت در اين دوره از مسابقات گزينش مي كنند اين ها را مي توان از افزايش روز افزون تعداد داوطلبين شركت در اين دوره از مسابقات و هم از سخنان شركت كنندگان دريافت.

امروزه دانش بشري به سمتي حركت مي كند كه بتواند ربات ها را براي رسيدن به مقاصد تعيين شده به كار ببندد مقاصدي كه مطمئنا تاثير اقتصادي زيادي در كشور خواهند داشت و از آن جایي كه رهبر معظم انقلاب اين سال را با عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با مديريت جهادي و عزم ملي نامگذاري كرده است اميدواريم جوانان مستعد و دانشمندان عرصه رباتيك با قدرت و افتخار آفريني مسير پيشرفت و رسيدن به فردايي بهتر را در ايران اسلامي فراهم آورند.

گزارش: مریم کشاورز
 

کد خبر 2267793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha