۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۹:۱۶

رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران:

محققان ایرانی حوزه رباتیک به درآمد زایی و اشتغالزایی رسیده اند

محققان ایرانی حوزه رباتیک به درآمد زایی و اشتغالزایی رسیده اند

رئیس کمیته ملی ربوکاپ گفت: برخی از محققان حوزه رباتیک اکنون به مرحله ای رسیده اند که درآمد میلیاردی دارند و اشتغالزایی کرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مرتضی موسی خانی در حاشیه شانزدهمین مسابقات ربوکاپ ایران آزاد ۲۰۲۲ در جمع خبرنگاران گفت: طی سال های گذشته، ربات‌هایی توسط محققان کشور طراحی و ساخته و در مسابقات ربوکاپ آزاد ایران شرکت داده شدند.

وی افزود: بسیاری از محصولاتی که تیم های رباتیک ساخته اند، اکنون به محصولات مورد نیاز کشور تبدیل شده است.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ آزاد ایران افزود: ربات هایی که با استفاده از علوم و فناوری هوش مصنوعی، رباتیک، پردازش و کنترل، بینایی تبدیل به ماشین می شوند، در صنایع مختلف به ویژه در حوزه هایی چون مکاترونیک، بازی سازی ها و شبیه سازی ها بکار گرفته خواهند شد.

وی اظهار کرد: روندی که ترند جهانی شده، این است که صنعت به سمت هوش مصنوعی و رباتیک در حال حرکت است و با تدبیری که از ۱۷ سال گذشته شد، ایران در این حوزه گام های خوبی برداشته است.

موسی خانی تاکید کرد: با برگزاری مسابقات ربوکاپ و ترویج و ایجاد انگیزه در کشور، امروز شرکت های بزرگی در حوزه های فناوری توسط شرکت کنندگان قبلی ربوکاپ مدیریت می شوند یا اینکه در مراکز نوآوری و پارک های علم و فناوری شرکت های خوبی دایر شده اند.

وی گفت: البته که برخی از آنها با ایجاد شرکت هایی با حضور ۵۰ تا ۱۰۰ پرسنل، درآمدهای چندین میلیارد تومانی برای خود و دیگران ایجاد کردند.

موسی خانی ادامه داد: این موفقیت مدیون هوش مصنوعی و رباتیک در صنعت است زیرا نسل چهارم صنعت بر محور هوش مصنوعی، رباتیک و علوم سایبرنتیک شکل گرفته و به دلیل پیشگامی به موقع جمهوری اسلامی ایران در این حوزه ها، خوشبختانه شرکت های خوبی در این حوزه تشکیل شده اند.

وی عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در آینده نزدیک برنامه بسیار خوبی برای ارائه چند هزار محصول دانش بنیانی و هسته های دانش بنیانی دارد که به زودی همزمان با چهلمین سالگرد تاسیس دانشگاه که در مصلی تهران برگزار می شود، محصولاتی در راستای رفع نیازهای کشور عرضه می شوند.

وی با اشاره به موفقیت دیگر تیم های شرکت کننده ربوکاپ گفت: ساخت تولید خودرو حاصل تلاش محققان دانشگاه آزاد بوده که اکنون به مرحله تجاری سازی رسیده است.

کد خبر 5482241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha