۲۴ فروردین ۱۳۹۳، ۹:۳۲

آماده‌سازی کتابی درباره چشم‌زخم در فرهنگ مردم جهان

آماده‌سازی کتابی درباره چشم‌زخم در فرهنگ مردم جهان

مدیر انتشارات فرهامه از آماده‌سازی دو کتاب درباره آشپزی و مفهوم چشم‌زخم در فرهنگ مردم جهان خبر داد.

معصومه ابراهیمی محقق و مدیر انتشارات فرهامه در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره کتاب‌های در دست تالیف خود، گفت: «ما همان هستیم که می‌خوریم» کتابی در حوزه انسان‌شناسی غذا است که مکاتب آشپزی و فرهنگ‌های مختلف مردم را مورد بررسی قرار می‌دهد. در خلال مطالب این کتاب این نتیجه استنباط می‌شود که سیستم خورد و خوراک، بازگوکننده هویت و شخصیت‌دهنده به یک ملت است.

وی افزود: این موضوع، یک مساله جدید و نو است و تنها چند انسان‌شناس در دنیا به آن پرداخته‌اند. انتشارات فرهامه سعی دارد بحث‌های جدید حوزه انسان‌شناسی و فرهنگ مردم را مطرح کند. این کتاب هم از این جهت، اثر بسیار جذابی است چون نشان می‌دهد که آداب و رسوم و باورها و رفتارها چگونه در زندگی مردم منعکس می‌شوند. از این کتاب، هم مخاطبان عمومی و هم گروه متخصص مخاطبان می‌توانند استفاده کنند. در این کتاب همچنین درباره مکتب آشپزی ایرانی بحث شده و این که مادر آشپزی عربی و ترکی است و تا چه حد با اندیشه و فرهنگ آمیخته است.

این پژوهشگر در ادامه گفت: «ما همان هستیم که می‌خوریم» 17 فصل دارد که هر فصل آن را یکی از انسان‌شناسان مطرح بین‌المللی نوشته است. ترجمه این 17 فصل به عهده من بوده و برای کتاب، مقدمه‌ای 30 صفحه‌ای نوشته‌ام که می‌توان آن را یک فصل دیگر برای این کتاب محسوب کرد. عنوان کتاب هم از یک ضرب‌المثل قدیمی گرفته شده که حاوی چنین مفهومی است که ما از نظر ظاهری و روحی، همانی هستیم که می‌خوریم و به خورد خود می‌دهیم. این کتاب در حال حاضر آماده چاپ است و تا چند هفته آینده وارد بازار نشر خواهد شد.

ابراهیمی گفت: اثر دیگری که برای چاپ آماده می‌کنیم، کتابی با نام «Evil Eye» به معنی چشم شیطان است که درباره مفهوم چشم‌زخم است. این کتاب هم، بررسی این مفهوم در فرهنگ کشورهای مختلف است که ترجمه‌اش در شرف اتمام است و تلاش داریم آن را به نمایشگاه کتاب تهران برسانیم. این کتاب توسط گروه مترجمان ترجمه شده، و یک اثر ترجمه و تالیفی است.

کد خبر 2269461

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha