۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۴:۴۳

فرهنگ آشپزی اهالی خاورمیانه منتشر شد/ «ما همانی هستیم که می‌خوریم»

فرهنگ آشپزی اهالی خاورمیانه منتشر شد/ «ما همانی هستیم که می‌خوریم»

کتاب «ماه همانی هستیم که می‌خوریم» (فرهنگ‌های آشپزی در خاورمیانه) شامل مجموعه مقالاتی از سامی زبیده و ریچارد تاپر و جمعی از محققان، با ترجمه معصومه ابراهیمی توسط انتشارات فرهامه منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر،‌ بسیاری از جامعه‌شناسان و انسان‌شناسان با بهره‌گیری از مقوله‌های یادشده و دست‌مایه قرار دادن فرهنگ آشپزی، به شیوه‌های رفتار فرهنگی، باورها، پنداشت‌ها و انگاره‌های دینی - مذهبی مردم جامعه‌های مختلف دست پیدا کرده‌اند. چنان‌که مردم برخی از جوامع جمله معروفی دارند که این مطلب را تائید می‌کند: «ما همانی هستیم که می‌خوریم.»

کتاب «ما همانی هستیم که می‌خوریم»، فرهنگ‌های آشپزی در خاورمیانه را بررسی می‌کند و فصل‌های مختلف آن توسط جغرافی‌دانان، تاریخ‌دانان، مردم‌نگاران و جامعه‌شناسان نوشته شده است.

این کتاب 17 فصل دارد که عناوین‌شان به این ترتیب است: تولید غذا در خاورمیانه، ابعاد ملی گروهی و جهانی در فرهنگ غذایی خاورمیانه، از قفقاز تا بام جهان: ماجراجویی آشپزی، واقعیت اجتماعی و داستان آشپزی، میحانه(میخانه) یا مک‌دونالد؟، علاقه به نان لایه‌لایه در میان ترکان کوچ‌رو و ...، جایگاه برنج در فرهنگ‌های آشپزی خاورمیانه، کشک: گذشته و حال یک عادت غذایی پیچیده، بازگشت مجدد آشپزی سنتی در کتاب‌های آشپزی امروزی اعراب، غذای یهود در خاورمیانه، غذا و جنسیت در جامعه یمنی، غذایی که طبخ می‌کنید معرف هویت شماست،‌ عادات غذایی و مرزهای فرهنگی در شمال ایران، فراسوی طعم: مکمل رنگ و بو در سنت آشپزی عرب قرون وسطی، خون شراب و آب: ابعاد اجتماعی و نمادین نوشیدنی‌ها در خاورمیانه اسلامی، درباره غذاهای خمیری: رمضان در مراکش، غذا به عنوان رمزگان نشانه‌شناسی در ادبیات عرب.

فصول کتاب در 3 بخش اصلی تفسیم‌بندی شده‌اند که عبارت‌اند از: روش‌های آشپزی خوراک‌ها و اجرای آن‌ها، غذا و نظم اجتماعی، زبان غذا.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

غذاهای شیرین مخصوص رمضان هم تهیه می‌شود، مثل نان‌شیرینی که با مغزبادام پر می‌شود و آغشته به عسل است و به آن قطایف می‌گویند. غذای خاص جشن سال نو هجری [قمری] مسلمانان شامل شیر، میوه و پنیر محلی از شیر بز است و معتقدند که خوردن این غذاها در ابتدای سال باعث پاکی و خلوص جسم می‌شود. البته امروزه این تولیدات به فراوانی از همه نقاط مختلف جهان به این کشور وارد می‌شوند،‌ با این حال هنوز اهمیتشان برای جشن‌های آیینی محفوظ مانده است.

غذای خاص آخر عید رمضان (عید فطر) یک غذای شیرین به نام دُبیازه است که از خرمای خشک پخته، زردآلوی خشک، انجیر خشک و کشمش درست می‌شود. همچنین، یک بره سرخ‌شده نیز به نام المنزّله برای عید فطر تهیه می‌کنند. بره مخصوص این مراسم را به صورت کامل سر سفره نمی‌آورند، بلکه آن را قبلا از پختن قطعه قطعه می‌کنند و خردشده سر سفره می‌گذارند...

این کتاب با 500 صفحه مصور، شمارگان هزار نسخه و قیمت 25 هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 2295998

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha