۹ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۰۴

آشنایی با فرهنگ مردم خليج‌فارس در مستند «نگين دريای پارس»

آشنایی با فرهنگ مردم خليج‌فارس در مستند «نگين دريای پارس»

تاريخ، فرهنگ و زندگی مردم خليج فارس در تنگه هرمز در مستند «نگين دريای پارس» به تصوير كشيده می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، این مستند به تهیه‌کنندگی عبدالخالق طاهری در صدا و سیمای مرکز خلیج فارس تولید شده است و به مناسبت نزدیک شدن به روز ملی خلیج فارس، امروز سه‌شنبه 9 اردیبهشت ساعت 21:30 از شبکه شما پخش می‌شود.

مستند «نگین دریای پارس» درباره جغرافیای انسانی، طبیعی و تاریخی منطقه هرمزگان با موضوع جزیره قشم است که نگاهی نیز به مناطق مختلف به ویژه شهر بندرعباس، تنگه هرمز و جزایـر اطراف آن منطقه دارد، تصویربرداری این مستند همزمان با تخمگذاری لاک‌پشت‌ها در جزیره قشم آغاز شده و به صید میگو نیز پرداخته است.

این مستند به موضوعات متنوعی چون صیادی، ناخداها، لنج و لنج سازی، معماری ویژه آن منطقه، نوع پوشش، مراسم وجشن و سرور این مناطق می‌پردازد.

متن «نگین دریای پارس» را ملک محسن قادری، سعادت رحیم زاده و هوشنگ فتحی نوشته‌اند.

موضوع این مستند پیرامون جغرافیای انسانی و طبیعی و تاریخی منطقه هرمزگان با محوریت جزیره قشم است که نیم‌نگاهی نیز به مناطق مختلف به‌ویژه شهر بندرعباس و جزایر تنگه هرمز و جزایر پیرامون آن منطقه دارد.

دیگر عوامل تهیه و تولید این مستند عبارتند از مدیر تولید:سیاوش طاهری، تصویربرداران:مهدی گنجی، سیاوش طاهری، مصطفی عبدالهی، گروه تصویربرداران زیرآب: جعفر عبدی‌پور، بهزاد ترکی‌زاده، دستیارکارگردان: مصطفی عبدالهی، علی جهانبخش، گفتار متن: احمد رسول‌زاده، گوینده: داوود نماینده، پـژوهشگران: هـوشنگ فتحی، سیـاوش طاهری، فاطمه طاهری با همکاری بازیار، قـاسمی نژاد، هومن جوکار، عباس جهانبخش و بیژن فرهنگ دره شوری، تدوین‌گران: محمد تامینی، عذرا رضایی.
 

کد خبر 2280711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha