۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۸:۲۷

زهرا شجاعی در گفتگو با مهر:

مرکز فرا قوه ای زنان در حد جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام ارتقاء یابد

مرکز فرا قوه ای زنان در حد جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام ارتقاء یابد

رئیس اسبق معاونت امور زنان و خانواده با بیان اینکه مرکز فراقوه ای مورد تاکید رهبر انقلاب باید به صورت ویژه به چالشها و مشکلات زنان در نظام جمهوری اسلامی توجه کند گفت: این مرکز باید جایگاهی همچون  مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته باشد تا شاهد اتفاقات مناسب و خوشایندی در حوزه زنان باشیم و با نگاهی فرا قوه‌ای بر عملکرد دستگاهها نظارت داشته باشد.

زهرا شجاعی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ساختار مرکز فراقوه ای زنان با بیان این مطلب گفت: توجه به سیاستگذاری و برنامه ریزی در حوزه زنان با یک دهه تاخیر پس از انقلاب در کشور ما رخ داد که در نتیجه آن ابتدا شورای فرهنگی اجتماعی زنان تاسیس شد. پس از چند سال قانونگذاران به این نتیجه رسیدند تا نهادی برای پیگیری مصوبات حوزه زنان در قوه مجریه تشکیل نشود مسائل حل نمی شود که در این میان مرکز امور زنان و خانواده تشکیل شد. پس از آن نیز تشکیلات امور بانوان استانها مطرح شد اما هیچکدام از این تشکیلات از یک نگرش جامع و سیستماتیک برخوردار نشد. به همین دلیل مشکلات و موضوعات زنان همچنان به قوت خود باقی است.

نبود مانیفست و منشوری ویژه زنان

به گفته شجاعی، مشکل اصلی آن است که روابط بین این تشکیلات تعریف نشده و جایگاههای آنان برای امور زنان در اهداف، شرح وظایف و برنامه ریزی مشخص نیست. از سوی دیگر نبود منشور یا مانیفست مربوط به زنان به مشکلات این حوزه افزوده و هنوز مشخص نیست که ایران در برابر مشکلات اشتغال، ازدواج، اوقات فراغت و ... دختران و زنان ایرانی می خواهد چه کار کند؟

این فعال حوزه زنان با اشاره به تاکید رهبری مبنی بر تشکیل یک مرکز فراقوه ای در حوزه زنان گفت: وقتی از سوی ایشان تاکید به ایجاد مرکزی فراقوه ای برای زنان می شود یعنی آنکه مسائل و موضوعات زنان باید در ابعادی گسترده‌تر فراتر از قوای مقننه مجریه و قضاییه مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد. به نظر من این نهاد باید در عرض مجمع تشخیص مصلحت نظام نه در زیر مجموعه آن تشکیل شود تا ما شاهد اتفاقات خوشایندی در حوزه زنان باشیم.

به گفته وی، وی مرکز فراقوه ای زنان باید جایگاهی همانند مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته باشد تا اولا راهبردهای اساسی مسائل زنان را تعیین، وظایف دستگاههای مختلف را مشخص و سپس بر نحوه عملکرد آنها نظارت کند.

رئیس اسبق معاونت امور زنان و خانواده ادامه داد: تا آنجا که در جریان هستم مجموعه ای از کارشناسان و متخصصان و فعالان این حوزه در حال پیگیری جدی برای تشکیل این مرکز فراقوه ای و تدوین ساختار آن هستند.

پیشنهاد ایجاد دفتر بانوان در وزارت جوانان

شجاعی در ادامه پیشنهاد راه اندازی دفتر امور بانوان را در وزارت ورزش و جوانان داد و گفت: 50 درصد از جوانان کشور را دختران تشکیل می دهند و به همین میزان نیز مسائل و مشکلات آنها با متفاوت از پسران است. 

وی درباره اینکه آیا تفکیک جنسیتی  می تواند راهگشایی برای حل مشکلات جوانان باشد، گفت: منظور من از تفکیک، نگرش جنسیتی نیست اما با توجه به نیازهای متفاوت دختر و پسر باید یک نگرش ویژه جنسیتی در برنامه ریزیها لحاظ شود. به عنوان مثال در حال حاضر معماری بسیاری از ساختمانهای دولتی مردانه است یا اگر قرار است بودجه ای برای ساخت ورزشگاه اختصاص داده شود با توجه به شرایط ویژه بانوان و حفظ حرمت و ارزش ها در نظام اسلامی آیا این ورزشگاه باید برای بانوان ساخته شود یا آقایان؟

وی تصریح کرد: من فکر می کنم راه اندازی چنین دفتری در وزارت ورزش و جوانان منجر به این می شود که در حل مشکلات جوانان صرفا نگاهها متمرکز روی مردان نباشد و به دغدغه ها و مشکلات بانوان در حوزه ازدواج، ورزش، اوقات فراغت و ... توجه شود.

کد خبر 2286996

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha