۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۷:۰۶

مقیمی:

استفاده از فن آوری جدید در دستور کار قرار گیرد/ نرخ رشد جمعیت استان پایین تر از میانگین کشوری

استفاده از فن آوری جدید در دستور کار قرار گیرد/ نرخ رشد جمعیت استان پایین تر از میانگین کشوری

اراک – خبرگزاری مهر: استاندار مرکزی گفت: در بحث ثبت احوال و خدمات ارائه شده از سوی آن باید استفاده از فن آوری جدید در دستور کار قرار گیرد تا به دولت الکترونیک نزدیک تر شویم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین مقیمی ظهر چهارشنبه در جلسه شورای هماهنگی ثبت احوال استان افزود: دسترسی به سیستمی که ثبت اطلاعات و دسترسی به آن را آسان تر کند در کاهش هزینه، انرژی و زمان بسیار موثر است.

وی ادامه داد: اجرای طرح کارت هوشمند و شناسنامه مکانیزه توسط ثبت احوال کار بزرگ و خوبی است که در راستای الکترونیکی شدن فرآیندها و خدمات است.

در ادامه جلسه مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی دستور کار جلسه را اینطور عنوان کرد: گزارش پوشش وقایع حیاتی، بررسی مصوبات جلسه قبل ، بررسی وضعیت نمایندگی های ایجاد شده و بررسی وضعیت اجرای کارت هوشمند در استان از جمله مباحث مورد بحث در این جلسه است.

مهدی چقایی با اشاره به کاهش نرخ رشد جمعیت در استان مرکزی اظهار کرد: هم اکنون استان مرکزی از میانگین نرخ رشد جمعیت در کشور پایین تر است که در این راستا باید تلاش و برنامه ریزی جدی ای شود.

وی ادامه داد: اگر وضعیت کنونی رشد جمعیت در کشور ادامه داشته باشد تا 30 سال آینده به نقطه سربه سرمی رسد و اگر این سیر نزولی کنترل نشود در 60 سال آینده جمعیت کشور کمتر از نصف جمعیت کنونی می شود و از 77 میلیون و 500 هزار به 30 میلیون خواهد رسید.

چقایی افزود: اداره کل ثبت احوال فعالیت گسترده ای در راستای ارتباط با مردم و همچنین ارگان های مختلف دارد و تحلیل های این سازمان در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها بسیار موثر است.

وی با اشاره به عملکرد مناسب ثبت احوال استان در سال گذشته گفت: این اداره کل توانست رتبه دوم کشور در ارزیابی کلی و همچنین در موضوع  بالاترین ثبت وفات در مهلت قانونی و پوشش ولادت نیز از میانگین کشوری بالاتر و رتبه برتر را کسب کند.

وی در خصوص ثبت وقایع چهارگانه استان بیان کرد: در سال 92 کل واقعه ولادت ثبت شده در استان 22 هزار و 41 واقعه بوده که نسبت به سال 91 ،دو و دو دهم درصد افزایش داشته است.

چقایی درباره ثبت واقعه وفات گفت: در سال 92 این عدد هشت هزار و 277 بوده است که نسبت به رقم سال گذشته خود، رشد هفت و یک دهم درصد داشته است.

کاهش ثبت ازدواج در استان

مدیر کل ثبت احوال استان از کاهش ثبت ازدواج در استان خبر داد و افزود: در سال 92 تعداد کل ازدواج ثبت شده در استان 14 هزار و 513 واقعه بوده است که در مقایسه با سال 91 هفت و هشت دهم درصد کاهش داشته است.

چقایی با بیان اینکه میزان طلاق در سال 92 بیشتر از 91 بوده است، اظهار کرد: واقعه طلاق در سال 92 با ثبت سه هزار و 503 افزایش چهار و سه دهم درصدی داشته است.

وی در خصوص این آمار در فروردین 93 در مقایسه با مدت مشابه در 92 گفت: طبق آمار در واقعه ولادت چهار و سه دهم درصد افزایش، در وفات سه دهم درصد کاهش و در ازدواج 25 و سه دهم درصد کاهش و در طلاق نیز کاهش دو و سه دهم درصدی را شاهد بودیم.

چقایی در ادامه در خصوص مصوبات جلسه قبل شورا اظهار کرد: در جلسه قبل شورا مقرر شد وضعیت دفاتر ازدواج و طلاق شهرستان های فاقد نمایندگی  بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه این کمبود در استان مرکزی نسبت به سایر استان ها مشهودتر است، ادامه داد: هم اکنون در شهرستان های محلات، آشتیان و کمیجان این مشکل وجود دارد و در برخی مناطق نیز دفاتر سیار نیز تعطیل شده است.

مدیر کل ثبت احوال استان در ادامه جلسه در خصوص وضعیت نمایندگی منطقه یک ثبت احوال استان و و تخصیص کامل اعتبار تعمیر و تجهیز این اداره صحبت کرد و افزود: ساخت این نمایندگی همچنان در وضعیت نامعلوم و در خصوص مشکلات ساختمان و ماشین بنا بر تخصص 100 درصدی اعتبار از سوی استانداری بود که فقط 40 درصد آن محقق شد.

تامین زیرساخت های صدور کارت هوشمند الکترونیکی

وی در ادامه از تامین زیرساخت های صدور کارت هوشمند الکترونیکی در بیشتر شهرستان های استان خبر داد و ابراز کرد: به جز دو شهرستان تفر و آشتیان که به دلیل کمبود اعتبار نتوانستند شرایط اولیه صدور کارت را فراهم کنند بقیه شهرستان ها در این حوزه آمادگی کامل را دارند و کار در آن ها آغاز شده است.

چقایی افزود: البته برای رفع مشکل این دو شهرستان نیز دستگاه صدور کارت اداره کل به صورت امانت به آن ها داده شده است ولی به دلیل نبود اعتبار هنوز کار در این دو شهرستان آغاز نشده است.

وی عدم همکاری مخابرات در اجرای زیرساخت فیبر نوری در شهرستان ها را مشکل جدی در راستای صدور کارت هوشمند عنوان و تصریح کرد: در شهرستان های استان به دلیل سرعت پایین اختلالاتی در صدور کارت و ارائه سایر خدمات ثبت احوال ایجاد شده است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بودجه استانداری نیز در خصوص وضعیت ساختمان نمایندگی منطقه یک ثبت احوال در اراک گفت: برای احداث این ساختمان توافقی با بنیاد شهید استان صورت گرفته بود و قرار بود که ساختمانی را به ثبت احوال واگذار کنند.

رقیه یادگاری ادامه داد: با وجود پیگیری های ما بنیاد شهید هیچ اقدامی در جهت صدور مجوز از سازمان خود مبنی بر واگذاری دریافت نکرده است.

وی با بیان اینکه پیگیری ساخت ساختمان ثبت احوال شهرستان اراک می تواند در اولویت بالاتری باشد، اظهار کرد: با وجود اینکه ساختمان ثبت احوال استان و شهرستان هم اکنون یکی است باید تمام اعتبار و تمرکز بر روی جدا سازی این دو ساختمان باشد.

ساختمان ثبت احوال شهرستان نیمه تمام است

یادگاری اضافه کرد: ساختمان ثبت احوال شهرستان هم اکنون نیمه تمام است و از کل اعتبار یک و نیم میلیاردتومانی مورد نیازش  فقط 250 میلیون تومان اعتبار در سال گذشته کنار گذاشته شده بود که 170 میلیون تومان آن، 68 درصد آن تخصیص داده شد.

وی افزود: برای ادامه و انجام پروژه یک میلیارد  تومانِ دیگر پول نیاز است.

مدیر نظارت مخابرات در این جلسه در خصوص نصب فیبر نوری برای شهرستان ها گفت: مخابرات در صورت عقد قرارداد فی مابین و پرداخت اعتبارات به صورت اقساط حاضر است این کار را خیلی سریع به پایان برساند.

در پایان این جلسه مصوبات به شکل زیر تدوین شد: مقرر شد پیگیری جهت راه اندازی دفاتر ازدواج و طلاق و یا اعزام دفاتر سیار به شهرستان ها سریع تر صورت گیرد، اعتبارات ساخت ساختمان نیمه تمام ثبت احوال شهرستان 70 درصد از اعتبارات استانی و 30 درصد شهرستانی تامین شود.

همچنین بنا براین شد که جلسه ای جداگانه  بین شورای هماهنگی و مخابرات تشکیل و در خصوص همکاری لازمه به توافق برسند.

کد خبر 2287203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha