۳۰ آذر ۱۳۹۲، ۱۴:۳۹

چقایی:

35 درصدجمعیت استان مرکزی زیر 18 سال هستند

35 درصدجمعیت استان مرکزی زیر 18 سال هستند

اراک - خبرگزاری مهر: مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی با بیان اینکه 35 درصدجمعیت استان زیر 18 سال هستند، گفت: در حال حاضر جمعیت استان جوان است اما در شرایط کنونی که خانواده‌ها تمایل کمتری به فرزندبیشتر دارند و سن ازدواج نیز بالا رفته است ادامه این روند استان مرکزی را به سمت میانسالی سوق می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی چقایی ظهر شنبه در نشستی به مناسبت روز ملی ثبت احوال با حضور جمعی از خبرنگاران افزود: در سال‌های اول انقلاب، کشور با رشد جمعیتی 3.9 درصد روبرو شد اما در سال‌های بعد به دلیل سیاست‌های کنترل جمعیت این آمار تغییر کرد و رقم رشد جمعیت امروز به 1.2 درصد رسیده است.

وی با اعلام اینکه استان مرکزی به سمت میانسالی در حرکت است اظهار داشت: در این مدت نرخ رشد جمعیت این استان از 1.38 دهم درصد سال گذشته به کمتر از یک درصد کاهش یافته که توجه به این امر ضروری است.

چقایی با بیان اینکه در سال 55، سن ازدواج در دختران 19.7 سال و سن پسران 24.1 سال بود و امروز این رقم تغییر یافته است، اضافه کرد: علاوه بر اینکه سن ازدواج امروز در دختران به 22.3 سال و در پسران به 26 سال رسیده است و این میانگین رشد صعودی داشته در دهه‌های اخیر، اختلاف سنی در ازدواج نیز با تغییر روبرو بوده است.

در مقطعی ما شاهد توقف ازدواج در دختران بودیم

مدیرکل ثبت احوال استان ادامه داد: در مقطعی ما شاهد توقف ازدواج در دختران بودیم و امروز ممکن است با شرایط موجود، این توقف ازدواج را در بین پسران نیز داشته باشیم؛ براین اساس نیاز است که مسئولان در سیاستگذاری‌های فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی به این امر توجه داشته باشند.

وی از افزایش نرخ طلاق و کاهش ازدواج از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت:در این مدت دو هزار و327 واقعه طلاق و 10 هزار و 467 مورد ازدواج در این استان به ثبت رسیده که این آمار به ترتیب در مدت مشابه سال قبل ثبت دو هزار و 102 و 11 هزار و 519 مورد بوده است.

چقایی با تاکید بر اینکه باید برای جوانان، مسائل مربوط به آنها و بحث ازدواج تدابیری اندیشیده شود افزود: این رقم نشان از آن دارد که رشد جمعیت که روزی به شکل مخروطی با قاعده پهن بود امروز تغییر شکل داده است و کنترل جمعیت به هم خورده است.

برای جوانان، مسائل مربوط به آنها و بحث ازدواج تدابیری اندیشیده شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه زیر ساخت های لازم برای صدور کارت ملی هوشمند در این استان فراهم شده بیان کرد: در صورت تامین اعتبار از سوی استانداری مرکزی، فراخوان صدور این کارت به زودی آغاز می شود.

مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی ادامه داد: تا پایان سال جاری تمام افراد واجد شرایط باید کارت هوشمند ملی را دریافت کنند و تا زمانی که همه افراد این کارت هوشمند را دریافت نکرده اند، کارت های قدیمی دارای اعتبار است.

وی گفت: در این استان بیش از 120 دستگاه اجرایی از پایگاه اطلاعات جمعیتی استفاده می کنند که 20 دستگاه به صورت آنلاین حدود 50 نوع خدمات از این پایگاه دریافت می کنند.

تا پایان سال جاری تمام افراد واجد شرایط باید کارت هوشمند ملی را دریافت کنند

چقایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه های متعدد در هفته ثبت احوال گفت: از جمله برنامه های هفته ثبت احوال را حضور در گلزار شهدا، دیدار با خانواده های جانبازان و شهدا، تقدیر از همکاران ثبت احوال به صورت کشوری، تجلیل از فرمانده دلیجانی نمونه کشوری در تهران و افتتاح گنجینه اسناد هویتی مشاهیر در آشتیان عنوان کرد.

وی همچنین ثبت احوال را از جمله دستگاه های پیشرو در خدمات الکترونیکی انست و افزود: ثبت وقایع چهارگانه، صدور اسناد هویتی ایرانیان و تولید آمار و اطلاعات جمعیتی را از جمله فعالیت های این اداره بیان کرد.

وی همچنین اظهار داشت: تا پایان سال جاری این کارتها جایگزین کارتهای ملی خواهد شد و تا پایان اجرای این جابجایی به صورت کامل کارت های ملی عادی مورد تأیید است.

چقایی در پایان خاطرنشان کرد: از یکم تا آخرین روز از هفته ثبت احوال به ترتیب ثبت احوال و فرهنگ سازی، ثبت احوال و اسناد هویتی، ثبت احوال و کارت هوشمند ملی، ثبت احوال  و تولید و انتظار آمار جمعیتی و مهاجرت، ثبت احوال و دولت الکترونیک، ثبت احوال و بهبه مندی از ظرفیت های بخش غیر دولتی و ثبت احوال نظام جامع شناسایی ایران نامگذاری شده است.

گفتنی است؛ سوم الی نهم دی ماه به عنوان هفته ثبت احوال نامگذاری شده است.

کد خبر 2200017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha