۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۸:۰۳

در همایش زیست بوم پایدار عنوان شد:

حراست از محیط زیست به مردم واگذار شود /استان مرکزی 40 از گونه پرنده را در خود جای داده است

حراست از محیط زیست به مردم واگذار شود /استان مرکزی 40  از گونه پرنده را در خود جای داده است

اراک – خبرگزاری مهر: دبیر کل همایش ملی زیست بوم پایدار و توسعه در اراک با بیان اینکه باید مسئولان نگهبانی از محیط زیست را به مردم واگذار کنند گفت: اگر مسئولان واقعا به دنبال حل مشکلات مردم در تمام عرصه هستند باید طبق فرمایش رهبری و امام راحل کار مردم را به مردم واگذار کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسن محمدی عصر روز پنجشنبه در آیین اختتامیه اولین همایش ملی زیست بوم پایدار و توسعه با بیان این مطلب افزود: اولین همایش زیست بوم پایدار و توسعه با محوریت تشکل های مردم نهاد استان مرکزی در عرصه زیست محیطی برگزار شد و به  همه نشان داد برخلاف آنچه در جامعه حاکم است تشکل های مردمی نقطه مقابل اقتصاد نیست.

وی با اشاره به ویژگی های این همایش ملی افزود: اولین همایش ملی زیست بوم پایدار و توسعه همایشی علمی فارغ از مسائل سیاسی و حواشی بود که با کمک  متخصصین دانشگاه ها صاحبنظران جامعه، متخصصان اتاق بازرگانی  و تشکل ها ی مردمی در اراک برگزار شد.

دبیر کل همایش ملی زیست بوم پایدار و توسعه با بیان این که وحدت گرایی و همگرایی ویژگی دیگر این همایش بود افزود: حضور گسترده فعالان عرصه اقتصادی د رعرصه صنت معدن و کشاورزی در کنارتشکل های دولتی برای اولین بار در کشور در این همایش جای تقدیر است.

محمدی یادآور شد: این همایش نشان داد نه تنها رابطه تشکل های زیست محیطی و بخش اقتصادی رابطه ای متقابلانه همگرایی و وحدت بین عرصه اقتصاد و سازمانهای مردم نهاد را به همگان ثابت کرد.

وی در ادامه عدم استفاده از اعتبارات دولتی ویژگی خاص این همایش برشمرد و گفت: برای اولین بار همایشی در کشور برگزار شد که حتی یک ریال از کمک های دولتی برخوردار نشد.

تنوع زیست محیطی استان مرکزی بسیار چشمگیر و ویژه است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه  تنوع زیست محیطی استان مرکزی بسیار چشمگیر و ویژه است  افزود: جایگاه محیطی زیستی استان مرکزی به لحاظ تنوع زیستی در سه جنبه تاریخ طبیعی، جغرافیایی و گونه های جانوری حائز اهمیت است.

امیر انصاری ادامه داد: وجود سنگ نگاره های تیمره، همین، هفتاد قله، قرار گرفتن استان در محل تلاقی رشته کوه های زاگرس و البرز، وجود حوزه های آبخیز 5 گانه در استان، وجود تالاب ها و سدهای بزرگره است.

فقر و زیاده خواهی 2 عامل تخریب منابع طبیعی کشور

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی نیزدراین همایش گفت: فقر و زیاده خواهی 2 عامل عمده تخریب منابع طبیعی کشور و ستان مرکزی است.

یوسف یوسفی افزود: فقر ساکنین در حواشی مراتع و اجبار آنها برای تامین هزینه های زندگی در کاشت کتیرا، چرا دامها و ....از یک سو و زیاده خواهی هایی که معدن داران در برداشت بی رویه از معادن صورت می دهند در این مهم نقش بسزایی دارد.

وی با بیان این که محیط زیست منتهی به اکو سیستم های شهری نیست و فراتر از این محیط ها ست گفت: اعتبارات اندک حوزه منابع طبیعی در برخورد با عوامل کننده محیط زیست و منابع طبیعی از دیگر چالشهای فرا روی این بخش است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: وقتی صحبت از زیست بوم پایدار می شود و مقایسه اعتبارات و اختیارات دستگاهها در مقابل تخریب ها و دست  اندازها صورت می گیرد متوجه می شویم که اعتبارات منابع طبیعی در این بخش انصافا قابل مقایسه نیست.

منابع طبیعی تنها 10 درصد اعتبارات اصلاح و احیای منابع طبیعی  استان را داراست

یوسف یوسفی با بیان این که منابع طبیعی تنها 10 درصد اعتبارات اصلاح و احیای منابع طبیعی  استان را داراست گفت: این در حالیست که حجم کار صورت گرفت در این بخش با بخشهای دیگر قابل قیاس نیست.

وی با اشاره به اقدامات اجرایی صورت گرفته توسط منابع طبیعی استان مرکزی در راستای مقابله با بیانزدایی و اصلاح کشت ها و جلوگیری از  فرسایش خاک در کویر میقان گفت: اگر این اقدامات نبود امروز اراک جایی برای سکونت نبود.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی در ادامه با بیان این که در موضوع زیست بوم پایدار باید به تمام آیتم های مرتبط به محیط توجه کنیم افزود: مرتع و مرتع داری، تثبیت حاکمیت دولت،بیانزادایی و ... از مسائلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

یوسفی یادآور شد: بحث های زیست محیطی بنباید به بحث های داخل شهر محدود شود و باید با خارج رفتن از فضای شهرها و توجه به مراتع و بیایانها زیمنه کاهش تخریب مراتع و محیط زیست را فراهم کنیم.

وی با بیان این که قسمتی از تخریب ها ی زیست محیطی را ناشی از بی برنامگی ها در دستگاه های دولتی است افزود: منابع طبیعی ثروتی است که نباید در حد شعار به آن بپردازیم بلکه باید به سمتی برویم که راهکارهای اجرایی داشته باشیم

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی از اساتید دانشگاه نخواست تا با ورود کابردی به حوزه منابع طبیعی و انجان تحقیقات علمی در این زمینه منابع طبیعی را درحل چالشها یاری کند.

 

کد خبر 2287821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha