۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۵:۰۷

چاپ خاطرات ناگفته چهره ماندگار زیست محیطی کشور/ صدوق: محیط زیست، مدیری که دلبسته میزش باشد را نمی خواهد

چاپ خاطرات ناگفته چهره ماندگار زیست محیطی کشور/ صدوق: محیط زیست، مدیری که دلبسته میزش باشد را نمی خواهد

اراک – خبرگزاری مهر: اولین همایش ملی زیست بوم پایدار و توسعه همایشی که هرچندباغیبت مدیران ارشد محیط زیست کشور همراه شده بود تا مظلومیت این بخش بیشتر و بیشتر عیان شود اما تجلیل از چهره ماندگار زیست محیطی کشور -مدیر کل سابق محیط زیست استان مرکزی و شهر تهران- و خبر انتشار خاطرات ناگفته محیط زیستی محمد باقر صدوق خبر خوشایندی بود. خبری که در لابلای خبرهای تلخ زیست بومی چون آلودگی هوا و صنایع تا خشک شدن باغهای اراک، فضای همایش را تغییر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالیکه در روزهای نخست امسال از برگزاری اولین همایش زیست بوم پایدار و توسعه در سطح بین المللی و با حضور میهمانان و نمایندگانی از سازمان ملل، سفرای خارجی ، مسئولین ملی زیست محیطی کشور و ...اطلاع رسانی شده بود. اولین همایش زیست بوم ملی نه تنها در سطح بین المللی بلکه در سطح ملی نیز مسئولین محیط زیست کشور رغبتی برای شرکت در این همایش نشان ندادند.

اولین همایش ملی زیست بوم پایدار و توسعه شامگاه روز پنجشنبه به کار خود پایان داد در حالیکه بسیاری از مسایل و معضلات زیست محیطی و مباحث از جمله آشنایی با آخرین دستاوردهای تحقیقاتی در زمینه زیست‌بوم پایدار و تبادل نظر بین بخش‌های اجرایی، پژوهشی و علمی در زمینه مفاهیم زیست‌بوم پایدار در آن بر زمین ماند.

با غیبت مسئولان ملی محیط زیست کشور مظلومیت این حوزه حیاتی بار دیگر به همگان اثبات شد. معصومه ابتکار یا همان مادر زیست محیطی کشور به اظهار اکثر شرکت کنندگان غایب بزرگ این همایش بود چرا که همه انتظار داشتند وی با حضور در این همایش و دلسوزی های مادرانه اش در حوزه زیست محیطی بالاخره چاره ای برای برخی مشکلات زیست محیطی لاینحل بیندیشد.

یکی از هنرمندان شرکت کننده در همایش ملی زیست بوم پایدار و توسعه در پایان این همایش وقتی دید نبود بانوی سبز کشور در این همایش دل همه را رنجانده سعی کرد با خلق تصویر کاریکاتوری از ابتکار کمی از تلخی این عدم حضور از وجود حاضرین بکاهد و برای لحظه ای لبخند را برلبان بنشاند.

چهره ماندگار محیط زیستی کشور راه و رسم مدیریت زیستی آموزش داد

اقدام شایسته و در خور ستایش مسئولین برگزار کننده این همایش معرفی چهره ماندگار زیست محیطی کشور دکتر محمد باقر صدوق بود.

مردی که در دوران مدیریتی خود با جدیت و یک تنه موضوع آلودگی هوای اراک و تاثیر کارخانه آلومیینوم سازی براین روند را مطرح کرد انقدر بر این مهم پافشاری کرد تا طرح نوسازی این کارخانه را بر مدیران ان تحمیل نمود.

 

دکتر صدوق در این همایش حرفهایی زد از جنس حرفهای تشکل های مردم نهاد. وی گفت: "اراک مدیر دلسوز می خواهد". این حرف مردی بود که دلسوزی هایش بر سر مسائل محیط زیستی امروز آنقدر ناتوانش کرده بود که دستانش می لرزید و قامت مردانه اش در پشت تریبون توان ایستادن نداشت آنقدر که مسئولین سالن برای او صندلی گذاشتن برای نشستن اما وی با ایستادن و سخن گفتن در باب مشکلات زیست محیطی کشور نشان داد او مردی نیست که حتی بعد از بازنشستگی وقتی می خواهد در باب  مسائل زیست محیطی سخن بگوید نشسته و بی اهمیت حرف بزند!

محیط زیست کشور مدیری که دلبسته به میزش باشد را نمی خواهد

این چهره ماندگار زیست محیطی کشور از دغدغه های زیست محیطی اش گفت و اظهارداشت: محیط زیست کشور با این چالش ها مدیری که دلبسته به میزش باشد را نمی خواهد. مردی می خواهد که نترسد و در برابر دفاع از حق مردم محافظه کاری و سیاسی بازی نکند!

او همچنین از بی توجهی مسئولین استان مرکزی طی سالهای گذشته به مسائل زیست محیطی گلایه کرد و گفت اراک هیچ وقت مدیر دلسوز و همراه محیط زیست نداشته است.

احداث بزرگراه تهران – شمال را خیانت بزرگ در حق محیط زیست کشور

دکتر صدوق احداث بزرگراه تهران – شمال را خیانت بزرگ در حق محیط زیست کشور یاد کرد و گفت: حال که این بزرگراه احداث شد و جمعیت کثیری به چالوس و شمال رفتند آیا برای خوردن یک لیوان آب این جمعیت و دفع همین یک لیوان آب آنها مسئولین چاره ای اندیشیده اند؟

وی دولتها را بزرگترین مخرب محیط زیست دانست و گفت: محیط زیست کشور از دست مسئولین دولتی در همه ادوار امنیتی نداشته و ندارد.

صدوق از نگارش خاطراتش خبر داد و گفت: خاطرات دوران مدیریتی خود را در 800 صفحه نوشته ام و در آن مسائلی زیست محیطی را مردم خبر ندارند واتفاقاتی که در سازمان حفاظت محیط زیست افتاده است را  آورده ام که امیدوارم بزودی چاپ و در اختیار همگان قرار بگیرد.

مردم اراک را فدای بیکاری کارگران صنایع آلاینده نکنید

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب نیز که این روزها بیش تر از چهار سال گذشته در مجالس مختلف حضور می یابد و آلودگی هوای اراک را به نقد می کشد نیز در این همایش حضور داشت و بار دیگر چوب نقادی اش را به سمت صنایع آلاینده اراک نشانه گرفت.

 

عباس رجایی که سعی دارد یا غیبت چند ساله اش را در دفاع علنی خود  از حقوق مردم اراک در باب آلودگی هوا و.... این روزها جبران کند در این همایش از رفتار کدخدا منشانه مسئولان استان در باب برخورد با صنایع آلاینده انتقاد کرد و گفت: هر وقت سخن از برخورد مسئولان با صنایع آلاینده کننده به میان می آید همه می خواهند یک جور درپوشی سر این مسائل گذاشته و راحت از کنار آن بگذرند.

وی با اشاره به آلایندگی کارخانه الومینیوم گفت: موضوع کارخانه آلومینیوم و آلایندگی آن بر همه ثابت شده این درحالیست که هر گاه سخن از برخورد جدی مسئولان با این کارخانه در میان می آید مدیران با یک دروغ تاریخی مبنی بر این که اگر درب کارخانه بسته شود 3 هزا رکارگر آن جلوی استانداری تجمع می کنند مسئولان را ترسانده و اجازه اجرای قانون را نمی دهند .

آینده 700 هزار جمعیت اراک را به بیکاری 3 هزار کارگر این کارخانه نمی فروشم

رجایی گفت: من آینده 700 هزار جمعیت اراک را به بیکاری 3 هزار کارگر این کارخانه نمی فروشم و قاطعانه از این پس با متخلفان برخوردمی کنم.

وی افزود: من همانگونه که نماینده این 3سه هزار کارگر هستم نماینده 700 هزار جمعیت اراک نیز هستم ، اگر کسی دغدغه شغل این کارگران را دارد کار جدی در حوزه اشتغال کند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب همچنین با اشاره به موضوع آلایندگی شرکت املاح معدنی گفت: هرگاه سخن از آلایندگی واحدهای صنعتی به میان می آید مسئولان مسایل سیاسی را پیش می کشند این در حالیست که شورای تامین استان بجای ممانعت از اجرای قانون باید بستر سازی برای اجرای قانون کرده و موانع سیاسی را بردارد.

رجایی با بیان این که مدیران شرکت املاح نه اراکی هستند نه دلشان برای اراک می سوزد افزود: من اجازه نمی دهم فردی که اراک برایش مهم نیست پشت سر یک وزیر پنهان شده و هر کار که دلش بخواهد دراین شهر انجام دهد.

اجازه نمی دهم تالاب میقان تالابی شود که فردای این شهر را به خطر بیاندازد

وی با بیان این که با طرح شکایت ولو شخصی دیگر اجازه فعالیت به این شرکت را نمی دهم افزود: اجازه نمی دهم تالاب میقان تالابی شود که فردای این شهر را به خطر بیاندازد و انتظار دارم ممسئولین استان دراین راه مرا حمایت کنند.

تدوین و تهیه مبانی زیست‌بوم پایدار برای اولین بار در کشور، ارائه راهکارهای مدیریت زیست‌بومی استانی و ملی، آشنایی با آخرین دستاوردهای تحقیقاتی در زمینه زیست‌بوم پایدار و تبادل نظر بین بخش‌های اجرایی، پژوهشی و علمی در زمینه مفاهیم زیست‌بوم پایدار از  اهداف این همایش عنوان شده است.

....

فاطمه عسگری نیا




 

کد خبر 2288191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha