۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۸:۲۱

گزارش خبری/

منسوجات مردان نمکی چهرآباد زنجان رونمایی شدند/ اصالت صنعت و هنر ایرانی در آینه کارگران معدن نمک

منسوجات مردان نمکی چهرآباد زنجان رونمایی شدند/ اصالت صنعت و هنر ایرانی در آینه کارگران معدن نمک

زنجان - خبرگزاری مهر: بعد از آنکه مردان نمکی از زیرآورها نمک پیدا شدند و داخل محفظه های ویژه در عمارت ذوالفقاری زنجان در معرض دید مردم قرار گرفتند از منسوجات و پارچه های بدست آمده از مردان نمکی معدن نمک چهرآباد رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عصر روز پنج شنبه از بخشی از منسوجات و پارچه های بدست آمده از معدن نمک چهرآباد که محل کشف مردان نمکی است در محل موزه مردان نمکی عمارت ذوالفقاری شهرزنجان رونمایی شد.

بر اساس مطالعات صورت گرفته این منسوجات متعلق به دوره هخامنشی و ساسانی بوده است که در بافت آنها از تکنیک‏های متفاوتی در آن دوره استفاده شده است و  از جنس‏های مختلف مو، پشم و نمدی بوده و وجود نقوش مختلف و طرح‏های زیبا در بافت این پارچه‏ ها از ویژگی‏های بارز آنها به شمار می ‏رود.

بر اساس بررسی‏های به عمل آمده منسوجات کشف شده متعلق به 2 هزار و 350 سال قبل بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با بیان اینکه منسوجات و پارچه های بدست آمده از معدن چهرآباد و هنر و ظرافت بکار رفته در این پارچه ها نشان از قدمت پارچه بافی  و صنعت نساجی در ایران است، گفت: منسوجات و یافته های  بدست آمده  از مردان نمکی چهرآباد شامل دو دوره تاریخی ساسانیان و هخامنشیان است.

یحیی رحمتی با بیان اینکه مجموعه وسایل و اشیائی از معدن نمک چهرآباد استان زنجان کشف شده‌ که بسیار بی‏ نظیر است افزود: این یافته‏ ها یکی از مستندات قوی حوزه منسوجات کشور از نوع تاریخی به شمار می‏ رود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان ادامه داد: منسوجات به دست آمده از معدن نمک چهرآباد برای نخستین بار رونمایی شده و به نمایش گذاشته شده است.

رحمتی افزود: منسوجات کشف شده از معدن نمک چهرآباد محل کشف مردان نمکی برای نخستین بار در موزه ایران باستان کشور به نمایش گذاشته می‏ شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: منسوجات یافته شده در همایش باستان‌شناسی ایران در تهران نیز رونمایی خواهد شد و قدمت این منسوجات و ظرافت به کار رفته در بافت آنها بر اهمیت آنها بیش از پیش می افزاید که مورد توجه باستان شناسان وکارشناسان این رشته است.

همچنین مسئول موزه‏ های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: در منسوجات یافت شده در معدن نمک چهرآباد که محل کشف مردان نمکی است از دو شیوه بافت استفاده شده است.

پرستو قاسمی افزود: برخی از پارچه‏ های یافته شده با پشم بافته شده ‏اند و برخی نیز از مو بوده و برخی از این منسوجات کشف شده نیز به صورت تلفیقی از مو و پشم بافته شده‏ اند همچنین طناب نیز در بین این کشفیات باستانشناسی وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنین پارچه‏ هایی در میان این منسوجات کشف شده وجود دارد که به صورت دو لایه و از جنس پشم بوده و احتمالا به عنوان کمربند کاربرد داشته است.

قاسمی با بیان اینکه برخی از پارچه های بدست آمده از محل کشف مردان نمکی در معدن چهرآباد پارچه های خاص است افزود: در بین پارچه های کشف شده نمد نیز وجود دارد که  این پارچه نمدی بخشی از آستین مردم نمکی کشف شده از معدن نمک چهرآباد استان زنجان است.

وی از نمایش منسوجات کشف شده از معدن نمک چهرآباد استان زنجان در موزه ایران باستان به نمایش گذاشته می ‏شود همزمان با روز جهانی موزه طی هفته آینده خبر داد و گفت: منسوجات و پارچه های کشف شده از معدن نمک چهرآباد به مدت سه روز در زنجان به نمایش گذاشته شده است.

قاسمی تصریح کرد: پارچه ها و منسوجات کشف شده از معدن نمک چهرآباد زیاد است و به دلیل کمبود فضا تنها توانستیم بخشی از این پارچه ها و منسوجات را با در نظر گرفتن ویژگیها و ظرافت ها بکار رفته است به نمایش بگذاریم.

معدن نمک چهر آباد زنجان را می توان امانت دار امین و صادق تاریخ دانست که مردان نمکی را طی بیش از2300 سال در میان توده های نمک حفظ کرد تا امروز و با گذشت سالها مردان امروزی گوشه ای از تاریخ را به نظاره بنشینند.

مردان نمکی چهرآباد که براساس آزمایشات سالیابی کربن 14 مشخص شد دارای قدمتی کهن و تاریخی هستند و  مرد نمکی سه، چهار و پنج مربوط به دوره هخامنشی با قدمت حدود 2300 سال و مرد نمکی یک و دو مربوط به دوره ساسانی، با قدمت حدود 1500 تا 1700 سال قبل است.

بنابراین با توجه به شواهد و مدارک موجود، ریزش تونل­ های معدن چهر آباد، دست کم دوبار رخ داده است. نخستین بار در حدود 2300 سال پیش و به هنگام فعالیت معدن کاران بخش بزرگی از تونل­ های معدن ریزش و در آن مردان نمکی سه، چهار و پنج، کشته شده ­اند و سپس با گذشت چندین قرن، دوباره حادثه ه­ای دیگر در معدن نمک رخ داده و در نتیجه آن مردان نمکی یک و دو نیز کشته و مدفون شده­اند.

معدن نمک چهر آباد با ارتفاع یک هزار و 350 متر از سطح دریا در 75 کیلومتری غرب شهر زنجان و یک کیلومتری جنوب روستای حمزه لو قرار دارد.

از نظر جغرافیایی این ناحیه در حوضه آبریز رودخانه قزل اوزن قرار دارد و از تپه ماهورها و ارتفاعاتی تشکیل شده که به صورت یک رشته متصل به هم در جهت شمال غرب به جنوب شرق کشیده شده اند. کوه معدن از سمت شرق وغرب به رودخانه های فصلی مهرآباد و چهرآباد محدود است.

پيش از كاوش­هاي دو فصل 83 و 84 در معدن نمك چهر آباد براساس يافته­ هاي سال 72 تصور بر اين بود كه معدن، محل كشته شدن شاهزاده ساساني و يا نماينده هيئت حاكمه اقوام سكايي در سده 8 پيش از ميلاد بوده است. اما با كاوش­هاي دو فصل اخير مشخص گرديد كه همه موميايي­هاي مكشوفه از معدن كارگران و معدن كاراني بودند كه در نتيجه ريزش معدن و فرو ريختن ديواره­ها و سقف و تونل­ها كشته و مدفون شده­ اند. طبق كاوش­هاي انجام يافته همچنين مشخص شد كه معدن از حدود نيمه هزاره اول شناسايي شده است.



براساس آزمايشات ساليابي كربن 14 مشخص شد كه مرد نمكي 3، 4، 5، مربوط به دوره هخامنشي با قدمت حدود 2300 سال و مرد نمكي 1، 2، مربوط به دوره ساساني، با قدمت حدود 1500 تا 1700 سال قبل است. بنابراين با توجه به شواهد و مدارك موجود، ريزش تونل­ هاي معدن چهر آباد، دست كم دوبار رخ داده است. نخستين بار در حدود 2300 سال پيش و به هنگام فعاليت معدن كاران بخش بزرگي از تونل­هاي معدن ريزش و در آن مردان نمكي 3، 4، 5 كشته شده­اند و سپس با گذشت چندين قرن سال دوباره حادثه ­اي ديگر در معدن نمك رخ داده و در نتيجه آن مردان نمكي 1و2 نيز كشته و مدفون شده ­اند.

در حال حاضر به استثناي موميايي نمكي شماره 1 كه در موزه ملي كشور نگهداشته مي­ شود بقيه اجساد و اشياي بدست آمده از معدن چهرآباد در موزه ذوالفقاري زنجان در شرايط مطلوب، تحت نظارت كارشناسان مربوط نگهداري مي ­شوند.

کد خبر 2292095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha