۹ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۰۹

کیومرث طهماسبی :

شبکه‌های استانی برای مخاطب جهانی هم حرف داشته باشند

شبکه‌های استانی برای مخاطب جهانی هم حرف داشته باشند

تبریز-خبرگزاری مهر: معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما گفت:تنها روش پیشرفت الگو برداری از دیگران نیست اگر ما هویت دینی، فرهنگی و تاریخی خود را بیابیم و آن را با رسانه در هم آمیزیم می‌توانیم فراتر از ابعاد ملی برای مخاطب جهانی نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر،معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما نیز در این آیین پایانی جشنواره گفت: در سالی که توسط مقام معظم رهبری  فرهنگ اولویت اصلی و رکن رکین جامعه اسلامی است، برنامه سازان باید با تلاش و مجاهدت به عنوان سفیران فرهنگی رسالت الهی بر دوش دارند و باید  در نشر فرهنگ اصیل اسلامی، هویت دیرپای ایرانی و آرمان های نظام جمهوری اسلامی ایران مجاهدت کنند.

کیومرث طهماسبی افزود: این جشنواره اگر نگویم مهمترین، یکی از سترگ ترین رویدادهای فرهنگی کشور است و برای این ادعا سه دلیل عمده وجود دارد اول اینکه  این رویداد فرهنگی هرسال دریکی از استانها برگزار می شود و منحصر به تهران نیست و دوم اینکه عموم رخدادهای فرهنگی کشور بر یک یا دو ساخت و ساختار بنا شده است ولی این جشنواره به حیث ماهیت فراگیرش همه حوزه های دیداری، آوایی، شنیداری و نوشتاری را شامل می شود.

طهماسبی سومین علت نام گذاشتن جشنواره صدا و سیما را به عنوان مهم ترین رویداد فرهنگی کشور را تکثرهای قومیتی، گوناگونی های زبانی و فراوانی های فرهنگی برشمرده و افزود:تمام قومیت ها، زبان ها، گویش ها و تمام خرده فرهنگ ها در برپایی این جشنواره بزرگ ملی سهیم بوده و مشارکت داشتند.

معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما گفت: جشنواره تبریز به این دلیل که پس از دوره ای چهار ساله برگزار می شود، عرصه ظهور و بروز تنگاتنگ رقابت ها شد و به همین دلیل این دوره را باید جشنواره جشنواره‌ها نامید.

طهماسبی افزود: به طور تقریبی تمام شبکه های استانی به پخش 24 ساعته مزین شدند تا در تمام اوقات پاسخگوی نیاز مخاطب منطقه ای باشند و از سوی دیگر شاهد افزایش قابل توجه تولیدات استانی هستیم.

وی گفت: تا پیش از سال 90 و آغاز نهضت فیلم های تلویزیونی میانگین شمار تولیدات سالانه 20 تا 25 عنوان بود که در سال 90 با رشد 44 درصدی این رقم به 97 عنوان رسید.

معاون امور استان های سازمان صدا و سیما ادامه داد: ره آورد این نگرش افزایش معنادار مخاطبان استانی گاه تا بیش از میانگین 70 درصد است.

طهماسبی یادآوری کرد: به عنوان کلان ترین راهبرد ساختاری نیز مراکز استانی را به عنوان بستری برای تجلیل وحدت ملی در بستر کسوت تولید تعریف و باز تعریف کردیم.

وی ادامه داد: یکی از گواهان ما در این زمینه شبکه ˈشماˈ است که در آن زبان ‌ها، لهجه‌ها، گویش‌ها، پوشش‌ها، آیین‌ها، فولک‌ها و آداب‌های اقوام گوناگون یک به یک رخ می‌نماید و جلوه گری می‌کند.

طهاسبی گفت: در کنار این راهبرد کلان، درصدد مناسک سازی بودیم تا با اشاعه فرهنگ دینی و مذهبی بر رفتارهای اجتماعی اثرگذار باشیم و راه انداری نهضت جمع خوانی قرآن کریم، تجمیع دسته های عزاداری و سوگواری مختلف، اشاعه سنت افطاری و پخش زنده نمازهای جماعت از حرم مطهر امام رضا(ع)، بارگاه حضرت معصومه (س) و حضرت شاه چراغ نمونه هایی از این نگرش است.

معاون امور استان های سازمان صدا و سیما تاکید کرد: اگرچه تلویزیون و رادیو هویتی سیال و مستمر دارد امام باور داریم که نباید به جشنواره‌ها بی اعتنا بود.

وی اظهار کرد: ما اعتقاد داریم که باید در جشنواره ها حضور فعال داشته باشیم  و ساخت فیلم های بومی متفاوت و محتوا مدار از وظایف اصلی سازمان صدا و سیما می دانیم و دریافت 285 جایزه از جشنواره های معتبر داخلی و بین المللی با احتساب حضور در بخش مسابقه و نامزدی جایزه، این رقم به بیش از 600 عنوان می رسدکه می توانیم در بخش فعالتر از این هم باشیم.

طهماسبی افزود: امسال مراکز استان ها با ساخت فیلم هایی همچون ˈتنهای تنهای تنهاˈ که کلان ترین موضوع سیاست کشور یعنی سیاست صلح آمیز بودن انرژی هسته ای را به تصویر کشیدند که نشان درایت همکاران ماست که به عنوان یکی از بهترین فیلم ها در کشور مطرح شد.

وی اضافه کرد:در جشنواره تبریز ما شاهد جهش مراکز استانی به حیث کمی و کیفی بودیم ولی توان مراکز استانی ما خیلی بیشتر از اینها است و می توان آینده ای روشن ترسیم نمود.

هجدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان ها با حضور 700 هنرمند از 32 استان در پنج بخش تلویزیون، رادیو، خبر، تحقیق و پژوهش و موسیقی با همکاری استانداری آذربایجان شرقی و شهرداری تبریزبه مدت سه روز در تبریز برگزار شد.

کد خبر 2301433

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha