۳ تیر ۱۳۹۳، ۱۳:۴۵

بررسی گالری‌داری در ایران- 5

گالری‌های ایران تخصصی نیستند/ فروش بیشتر بر ارائه کارهای هنری اولویت دارد

گالری‌های ایران تخصصی نیستند/ فروش بیشتر بر ارائه کارهای هنری اولویت دارد

مهدی حسینی هنرمند نقاش معتقد است که گالری های ایران بر خلاف سایر کشورهای دنیا به صورت تخصصی فعالیت نمی کنند و سبک و سیاق مشخصی در نمایش آثار هنری ندارند.

مهدی حسینی هنرمند نقاش در گفتگو با خبرنگار مهر درباره چگونگی فعالیت گالری های ایران گفت: بسیاری از گالری داران ایران تخصص لازم را در این زمینه ندارند و بیشتر بر اساس سلیقه شخصی و با هدف جذب مخاطب و هنرمندان به گالری‌شان عمل می کنند.

این استاد دانشگاه در ادامه یادآور شد: تا همین چند سال پیش هیچ برنامه‌ریزی حرفه ای و تخصصی در گالری های ایران وجود نداشت اما طی سالهای اخیر این فضای هنری بهتر و بر تعداد گالری های حرفه ای افزوده شده است که البته تعداد گالری های صاحب سبک دارای برنامه ریزی درست و حرفه ای بیشتر از انگشتان دست نیست.

حسینی با انتقاد از عملکرد برخی گالری داران تهران ادامه داد: تا چند سال پیش، گالری داران منتظر می ماندند که هنرمندی از راه برسد و  اگر آثارش را دوست داشتند و طبق سلیقه آنها بود، برایش نمایشگاه می گذاشتند و اگر احساس می کردند که فروش نخواهد داشت از این کار سر باز می زدند.

این هنرمند نقاش تأکید کرد: گالری دار باید فضای هنرهای تجسمی را در سطح دنیا و داخل ایران خوب بشناسد و از تاریخ هنر هم آگاه باشد تا بتواند طبق برنامه درست پیش برود و هنرمندان را جذب کند.

وی افزود: در سالهای اخیر چند گالری دار حرفه ای وارد این کار شده اند که از نظر فضای گالری، شیوه ارائه آثار و برخورد با هنرمند درست عمل می کنند.

حسینی با تأکید بر تناسب فضای گالری برای نمایش آثار هنری تصریح کرد: این طور نیست که هر کس کوچکترین فضایی را که در اختیار دارد تبدیل به گالری کند. این یک حرفه کاملا تخصصی است و باید افراد تحصیل کرده و صاحب تجربه وارد آن شوند.

او به نقش گالری ها در فضای هنرهای تجسمی کشور هم اشاره کرد و بیان کرد: گالری ها بیشتر نقش مادی در فضای هنرهای تجسمی کشور ایفا می کنند یعنی اگر هنرمندی اثر ارزشمندی داشته باشد اما بازاری برای آثارش نباشد، گالری داران از نمایش آثار او خودداری می کنند چرا که سود اقتصادی و فروش آثار هنرمندان برای آنها بسیار حائز اهمیت است، این در حالی است که در گالری های خارج از ایران، بسیاری از آنها صرفا به دنبال سودجویی و فروش بیشتر آثار نیستند بلکه فضایی را برای نمایش آثاری ارزشمند از هنرمندانی که فروش ندارند، فراهم می کنند و تلاش می کنند که برای این آثار ارزشمند بازاریابی کنند.

مهدی حسینی در خاتمه با بیان این که گالری های ایران به صورت تخصصی کار نمی کنند، گفت: هر گالری ممکن است در طول ماه چند نمایشگاه مختلف برگزار کند از آثار چیدمانی گرفته تا فیگوراتیو و آثار انتزاعی در حالی که در خارج از ایران گالری ها به صورت تخصصی فعالیت دارند و اگر یک گالری به نمایش آثار انتزاعی اختصاص دارد، ممکن نیست که آثار فیگوراتیو هنرمند مطرحی را به نمایش بگذارد چرا که در تخصص او نیست اما در ایران چنین رویکرد تخصصی در فعالیت گالری ها مشاهده نمی شود و گالری ها هیچ سبک و سیاق خاصی را دنبال نمی کنند.

 
 
 

کد خبر 2316019

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha