۹ تیر ۱۳۹۳، ۱۱:۵۹

بررسی گالری‌داری در ایران-6

رقابت گالری‌های دولتی و خصوصی در شهرستان‌ها نابرابر است

رقابت گالری‌های دولتی و خصوصی در شهرستان‌ها نابرابر است

مدیر «نگارستان مهر» شهر شیراز بر این اعتقاد است که رقابت نابرابری میان گالری های دولتی و خصوصی در شهرستان های وجود دارد و به همین دلیل گالری های خصوصی ناچارند برای تأمین هزینه های گالری داری به گزینه های دیگری از جمله آموزش در کنار گالری داری نیز فکر کنند.

افسانه غفاری مدیر «نگارستان مهر» در شیراز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره شرایط گالری‌داری در شهرستان‌ها گفت: چندین سال پیش من مجوز گالری را از تهران دریافت کردم، اما گویا اخیراً وضعیت بهتر شده است و می توان این مجوز را از شهرستان محل اقامت نیز دریافت کرد.
 
او با اشاره به تعداد محدود گالری های هنری در شیراز افزود: تمایل برای داشتن گالری در شهرستان‌ها هم بیشتر شده است. هم اکنون نیز چند گالری در شیراز فعالیت دارند که البته تابستان ها معمولاً تعطیل هستند اما در طول سال به طور کلی فعالیتشان قابل قبول است.
 
غفاری به رقابت نابرابر گالری های دولتی و خصوصی در این شهر اشاره کرد و  بیان کرد: یکی از گالری های این شهر که دولتی است، فضای نمایشگاهی وسیع تری در اختیار دارد و اجاره ای که از هنرمندان دریافت می کند به اندازه گالری های خصوصی است به همین دلیل هنرمندان ترجیح می دهند آثارشان را در این گالری دولتی به نمایش بگذارند مگر آن که هنرمندی فضای نمایشگاهی کوچک برای ارائه آثارش مناسبتر باشد.
 
این مدرس هنری در ادامه یادآور شد: این موضوع یک رقابت نابرابر را میان گالری های خصوصی و این گالری دولتی ایجاد کرده است اما با این حال ما به کار خودمان ادامه می دهیم.
 
او در بخش دیگری از سخنانش میزان علاقه مندی مخاطبان شیرازی را به بازدید از گالری ها به نسبت سالهای گذشته بسیار بهتر عنوان کرد و گفت: در مجموع این شور و اشتیاق به اندازه تهران نیست چون اساساً تهران از این بابت قابل مقایسه با شهرستانها نیست.
 
این گالری دار شیرازی در ادامه درباره ضوابط اعطای مجوز به گالری داران توضیح داد: زمانی که من مجوز گرفتم، مدرک تحصیلی مرتبط لازم نبود، من هم تجربه کارهای هنری داشتم و هم کلاس های آموزشی هنری برگزار کرده بودم اما رشته تحصیلی من علوم تربیتی است که با این حال مشکلی برای دریافت مجوز نداشتم.
 
این بانوی گالری‌دار در  ادامه درباره سودآور بودن حرفه گالری‌داری گفت: من و همسرم در کنار کار گالری داری و برپایی نمایشگاه ها، کلاس های آموزشی هنر نیز دایر می کنیم تا هزینه های گالری را جبران کنیم.
 
او دلیل علاقه مندی اش به داشتن گالری را چنین عنوان کرد: گالری داری را دوست دارم چون با هنرمندان و علاقه مندان به آثار هنری در ارتباط هستم و  این حرفه شور و هیجانی را در خود دارد.
 
مدیر نگارستان مهر درباره فروش آثار هنری در گالری های شیراز هم گفت: معمولاً وقتی قیمت آثار پایین باشد، خریداران بیشتری پیدا می  کند. همین چند وقت پیش بود که در یکی از نمایشگاه ها که آثار با قیمت پایین عرضه شده بود، همه آثار به جز یکی دوتا همه فروخته شد. در مجموع فروش آثار در گالری های شیراز قابل قبول است و به طور متوسط در هر نمایشگاه بین یک تا سه اثر فروش می رود که با درصدی از این فروش به همراه مبلغ اجاره گالری که از هنرمند دریافت می شود، می توان به امور گالری رسیدگی کرد.
 
او درباره ظرفیت شهر شیراز برای  افزایش گالری بر این باور است که متغیرهای مختلفی در موفقیت کار یک گالری دار در شهرستان تأثیرگذار است، به طور مثال  چندی پیش یکی از گالری های تازه تأسیس در شیراز مجبور شد به محلی کنار یک کافی شاپ نقل مکان کند تا درآمد بیشتری داشته باشد و بتواند هزینه هایش را تأمین کند.
 
غفاری ادامه داد: یک تازه وارد باید هم روابط عمومی خوبی داشته باشد و هم بستگی به میزان فعالیت و مقاومت او دارد که بتواند از پس گالری داری برآید. ما خیلی در قید منفعت مالی نبودیم و بیشتر ارتباط برقرار کردن با هنرمندان و مخاطبان و همچنین فعالیت داشتن برایمان مهم بود و توانستیم در برابر مشکلات مقاومت کنیم تا بتوانیم تا امروز فعال باشیم.
 
این گالری‌دار با اشاره به تفاوت گالری‌داری در ایران و سایر کشورهای دنیا یادآور شد: گالری‌داری حرفه ای در سراسر دنیا، ریزه‌کاری‌ها و فوت و فن هایی دارد اما این جا در شهرستان های ایران گالری داری به این پیچیدگی نیست و شکل ساده تری دارد به طور مثال اگر چه از نظر اطلاعات هنری این جا خوب است اما  زرنگی و مهارت در فروختن آثار و جذب مخاطب و به عبارتی بازارگرمی برای فروش آثار این جا دیده نمی شود.
 
این مدیر گالری هدفش را از راه اندازی گالری، ارائه آثار هنری برای مخاطبان علاقه مند و فراهم کردن محیطی برای تبادل نظر و آشنایی با آثار هنری عنوان کرد.
 
او در خاتمه درباره چگونگی پذیرفتن آثار هنری برای نمایش در گالری گفت: ما با شناختی که داریم آثار را بررسی می کنیم ولی باید در نهایت اداره ارشاد اجازه نمایش آثار را بدهد. 
 
کد خبر 2320666

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha