تلاش جمعی از نویسندگان برای تشکیل «انجمن نویسندگان عامه‌پسند»

تلاش جمعی از نویسندگان برای تشکیل «انجمن نویسندگان عامه‌پسند»

جمعی از نویسندگان ادبیات عامه‌پسند در حال تلاش برای تشکیل «انجمن نویسندگان عامه‌پسند» هستند.

مستانه فراهانی داستان‌نویس در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلام این خبر گفت: برای تشکیل انجمن نویسندگان عامه‌نویس، پیش از این تلاش‌هایی در فرهنگسرای رسانه واقع در میدان قبا انجام شد که در حال حاضر، در منطقه دیگری از تهران در حال پیگیری است.

وی افزود: در حال حاضر خانم فریده شجاعی در حال نامه‌نگاری و تلاش برای تشکیل این انجمن به مدد شهرداری منطقه 5 تهران است. نامه‌نگاری‌های مذکور هم در این جهت است که بتوانیم نویسندگی را به عنوان یک شغل ثبت کنیم. چون دیگر شغل‌ها و حرفه‌ها، صنفی مانند خانه سینما دارند. البته منظورم نهادهای صنفی‌ و سندیکایی به جز از نمونه‌هایی مانند انجمن اهل قلم است چون ما سعی داریم نویسندگان ادبیات عامه‌پسند را که اکثرشان هم از بانوان هستند، دور یکدیگر جمع کنیم.

این نویسنده ادامه داد: مسیر مورد نظرمان هم این‌گونه است که برای انجمن مذکور، عضوگیری و انتخابات هیئت‌مدیره داشته باشیم و در نهایت نهادی تشکیل شود که نویسنده، اگر شکایت یا مساله‌ای داشته باشد، اصطلاحا دستش به جایی بند باشد. اما این امکان مستلزم ثبت شدن نویسندگی به عنوان یک شغل و تشکیل چنین انجمنی است. در شرایط فعلی، نویسندگی و داستان‌نویسی شرایط خوبی ندارد. عده‌ای از نویسندگان پول می‌دهند تا کتابشان چاپ شود. عده‌ای از ناشران در حق صاحبان اثر اجحاف می‌کنند و سهم مناسبی از چاپ کتاب به آن‌ها نمی‌دهند. نمونه دیگر از این اوضاع نامناسب، داستان‌نویسی یک نویسنده درباره یکی از شخصیت‌های داستان یک نویسنده دیگر است که متاسفانه به دلیل نبود قانون کپی‌رایت در کشورمان شاهدش هستیم.

فراهانی در پاسخ به این سوال که عبارت نویسندگان «عامه‌پسند» در جامعه بار معنایی منفی دارد و این نویسندگان از این بابت چه برخوردی دارند، گفت: هر مفهومی، یک بار معنایی مثبت و منفی دارد. اسم عامه که می‌آید همه به وجه منفی آن توجه می‌کنند. در حالی که ما همه عامه هستیم. یعنی عامه مردم‌ایم. کتابی مانند «هست یا نیست» خانم سارا سالار را هرکسی نمی‌تواند درک کند چون چندین شخصیت راوی دارد. درک چنین داستانی برای یک خانم خانه‌دار یا دختری جوان که سعی دارد با داستان‌خوانی دقایقی، دغدغه‌هایش را فراموش کند، مشکل است. بنابراین ما یعنی نویسندگانی که به نویسندگان عامه‌پسند مشهورند،‌ سعی داریم برای عامه و عموم بنویسیم تا همه بتوانند داستانمان را درک کنند.

وی گفت: در حال حاضر مراحل اداری درخواست و نامه‌نگاری تشکیل انجمن نویسندگان عامه در حال انجام است.

کد خبر 2317607

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha