۱۷ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۲۳

گزارش خبري مهر/

پیگیری رسانه ها و مردم جواب داد/ لبخند دوباره چشمه بل به زندگي

پیگیری رسانه ها و مردم جواب داد/ لبخند دوباره چشمه بل به زندگي

سنندج - خبرگزاری مهر: بعد از پیگیری های اهالی رسانه استان کردستان و حامیان حفاظت از محیط زیست عاقبت دستور توقف عملیات تخریب چشمه بل از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه صادر شد و به همين دليل اميدواري ها براي نجات اين اثر ارزشمند طبيعي در منطقه افزايش يافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، چشمه بل جاذبه گردشگری است که مابین روستای ناو از توابع شهرستان سروآباد کردستان و روستای هجیج از توابع بخش نوسود شهرستان پاوه کرمانشاه قرار گرفته است و آب آن به رودخانه سیروان که از جنوب غربی روستای ناو می گذرد، سرازیر می شود.

در هفته های اخیر خبرهای فراوانی در خصوص اینکه با آبگیری سد داریان بر روی رودخانه سیروان چشمه بل در مخزن سد از بین می رود، انتشار یافت و حرف و حدیث های مربوط به  تخریب این جاذبه گردشگری ارزشمند با عکس العمل های زیادی از سوی مردم، مسئولان و اهالي رسانه این دو استان همراه شد.

فعالان محیط زیست، اهالی رسانه و اقشار مختلف مردم از اقصی نقاط کشور برای حمایت از چشمه بل سنگ تمام گذاشتند و هر کسی به روشی حمایت خود را اعلام و خواستار توقف عملیات تخریب این جاذبه ارزشمند شدند.

در این مدت برای حمایت از نجات چشمه بل علاوه بر تلاش هایی که در فضای حقیقی شاهد آن بودیم در فضای مجازی هم به صورت گسترده از سوی اعضای سایت ها و شبكه هاي اجتماعی مطالب مختلفی در خصوص حمایت از نجات این چشمه به اشتراک گذاشته شد.

بعد از تلاش و تکاپوهای فروان اهالی رسانه و انجمن های زیست محیطی مردم نهاد و گروه کاری نجات بخش این چشمه،عاقبت از سوی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه خبر توقف تخریب چشمه بل واقع در منطقه اورامانات منتشر شد که این امر بارقه امیدی در دل مردم این دو استان ایجاد کرد و همگان به حیات دوباره چشمه امیدوارشدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به توقف عمليلات تخريب چشمه بل، اعلام كرد: باید تمامی امکانات ملی را برای نجات این ثروت ها بسیج کنیم.

تورج همتی یکی از مشکلات و البته برنامه های این اداره کل را طرح نجات چشمه "بل" در منطقه اورامانات کرمانشاه ذکر کرد و اظهارداشت: سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه همانند گذشته آمادگی خود را برای نجات چشمه "بل" اعلام کرده و در این راه، اداره كل حفاظت محیط زیست استان طرح نجات چشمه "بل" را مورد تایید نهایی قرار داده است.

وي عنوان كرد: نجات این چشمه منوط به ارائه طرح از سوی کارفرماست، و در سال های گذشته طرح های بسیاری برای نجات چشمه "بل" ارائه شده که متاسفانه هیچ کدام نتیجه بخش نبوده است.

وی افزود: به تازگی هم برخی از افراد اقدام به تخریب محوطه چشمه "بل" کرده اند که در این راستا اداره كل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه طرح ویژه ای برای حفاظت از این منطقه را اجرا کرده است.

ارزش چشمه بل فقط به ثبت آن در فهرست آثار ملی کشور و گردشگرپذیر بودن آن بر نمی گردد بلکه براساس آزمایش های انجام شده آب این چشمه جزو آب های معدنی محسوب می شود و این مهم ارزش چشمه را دو چندان کرده است.

تلاش و اقدامات در راستاي نجات اين اثر ارزشمند طبيعي و گردشگري در استان كردستان به صورت جدي ادامه دارد و اين اقدامات طي چند سال اخير نيز به صورت جدي دنبال شده است.

در قضیه چشمه بل شاهد همکاری و همدلی بین مسئولان، مردم و اهالی رسانه بودیم و تلاش گروهی همه این افراد منجر شد امروزشاهد توقف عملیات تخریب این چشمه  تا یافتن راهی اصولی برای نجات بخشی آن از سوی کارشناسان و اساتید و محققان این حوزه باشیم.

در پاسخ به ادعاهای  عده ای از حامیان آبگیری سد داریان و تخریب چشمه بل، که دیگر نجات این چشمه فایده ای ندارد، سرپرست گروه کاری نجات چشمه بل این ادعاها را رد کرد و اظهار داشت: هنوز چشمه بل به رغم کاهش آب‌دهی آن به علت عملیات تخریب، همچنان خروشان است.

مختار هاشمی ادامه داد: خوشبختانه چشمه هنوز دارای دبی)مقدار آبی که از مقطع عمود بر جهت جریان آب در یک مجرا و در واحد زمان عبور می کند یا حجم آب عبوری در واحد زمان را دبی می گویند) قابل توجهی است.

وی بیان کرد: متاسفانه عده ای به دنبال ایجاد یاس و ناامیدی در اقشار مختلف جامعه هستند در صورتی که می توان در هر مرحله از پروژه  مطالعات مهندسی ارزش را انجام داد و به نتایج مطلوبی دست پیدا و مشکل ایجاد شده را حل کرد.

در نشستی که با حضور مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان، نمایندگان سازمان های مردم نهاد زیست محیطی و خبرنگاران با مسئولان سد داریان  برگزار شده بود هم، مدیر کل محیط زیست کردستان بر شفافیت بیشتر در رابطه با نجات چشمه بل تاکید كرد و افزود: درصورتیکه وزارت نیرو از مسئولان استان های کردستان و کرمانشاه هم برای همکفری در خصوص نجات چشمه بل دعوت کرده بود احتمال دستیابی به نتیجه مطلوب بیشتر می شد.

ناصح قادری با بیان اینکه تاکنون در راستای نجات چشمه بل اقدامات و تلاش های زیادی صورت گرفته است، افزود: به رغم این تلاش ها هنوز خواسته ها و انتظاراتی وجود دارد که باید با همکاری و تعامل درصدد برآورده کردن آن باشیم.

بدون شك تلاش براي نجات چشمه بل كه يكي از ظرفيت هاي اصلي گردشگري و زيست محيطي نه تنها استان كردستان بلكه منطقه غرب كشور به شمار مي رود، يك نياز لازم و ضروري است و به نظر مي رسد كه مسئولان وزارت نيرو در اين زمينه بايد تجديد نظر جدي در خصوص احداث سد داريان داشته باشند.

طرح نجات بخشي اين اثر ارزشمند طبيعي در منطقه مي تواند نه تنها پيامدهاي مثبتي در حوزه گردشگري و زيست محيطي به دنبال داشته باشند كه عملي كردن اين خواسته و مطالبه جدي مردم نيز بايد در دستور كار مديران و مسئولان مربوطه قرار گيرد.

نجات چشمه بل يعني تلاش در راستاي تبديل فرهنگ حفاظت از محيط زيست به عنوان يك اصل مهم در زندگي مردم و در همين راستا لازم است كه مديران و مسئولان با جديت و تلاش لازم در اين عرصه ورود پيدا كنند و علاوه بر جات اين اثر ارزشمند، از تلاشهاي مردم نيز در اين زمينه تقدير كنند.

کد خبر 2327227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha