۱۸ تیر ۱۳۹۳، ۱۷:۳۹

هاشمی:

فرصت تنفسی برای بقای چشمه بل داده شود/ سکوت مسئولان کشور در مقابل چشمه بل

فرصت تنفسی برای بقای چشمه بل داده شود/ سکوت مسئولان کشور در مقابل چشمه بل

سنندج-خبرگزاری مهر: سرپرست گروه کاری نجات چشمه بل گفت: متوليان و مجريان احداث سد داريان بايد زمان بيشتري را براي يافتن راه حل نجات چشمه بل در دستور كار قرار دهند.

به گزارش خبرنگارمهر، مختار هاشمی بعدازظهر امروز چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران استان در سنندج اظهارداشت: چشمه بل علاوه بر اهمیت محیط زیستی از نظر اقتصادی،مذهبی و فرهنگی و تاریخی هم حائز اهمیت است و به عبارتی شناسنامه فرهنگ و تمدن اورامانات تلقی می شود.

وی با اشاره به اینکه سه مولفه تاریخی مذهبی اورامانات شامل امامزاده سید عبیدالله، چشمه بل و روستای هجیج است ،عنوان کرد: با فعالیت های انجام شده تاکنون توانستیم از غرق شدن امامزاده سیدعبیدالله و قسمتی از روستای هجیج در نتیجه اقدامات مربوط به آبگیری سد داریان جلوگیری کنیم.

وی اظهارداشت: ولی متاسفانه با آبگیری سد داریان چشمه بل به طور کامل از بین می رود و باید در این راستا مسئولان رده بالای کشور اقدامات اساسی انجام دهند.

سرپرست گروه کاری نجات چشمه بل با اشاره به اینکه گروه کاری نجات چشمه بل زیر مجموعه کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی کردستان است، افزود: این گروه کاری از سال 89 تشکیل شده است و ادارات کل محیط زیست و منابع طبیعی استان، سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان، شرکت آب منطقه ای، تعداد از انجمن های زیست محیطی، خانه کشاورز و جمعی از اساتید و متخصصان امر در دانشگاه های کردستان، آزاد  و علوم پزشکی استان در ان عضویت دارند.

هاشمی درخواست این گروه کاری را توقف کامل اجرای عملیات به اصطلاح نجات بخشی بل و توقف کامل اجرای سد داریان و عدم آبگیری تا نهایی شدن تکلیف نجات چشمه بل ذکر کرد و افزود:درخواست اصلی گروه کاری این است که فرصت تنفسی برای بقای چشمه بل داده شود.

وی آبگیری سد داریان را منوط به نجات چشمه بل خواند و اظهارداشت: از آنجا که نجات چشمه بل یکی از موارد اصلی و اساسی درپروژه آبگیری سد داریان عنوان شده ولی متاسفانه هیچ توجهی به این اثرباستانی و ارزشمند نشده است.

سرپرست گروه کاری نجات چشمه بل یکی از مواردی که منجر به  ایجاد وضعیت کنونی شده است را رویکرد کارفرمای پروژه سد داریان خواند و بیان کرد: کارفرمای این پروژه با محرمانه خواندن موارد مربوط به این سد همواره از بیان و بازکردن مطالبی در خصوص این سد و چشمه بل خودداری کرده ست.

مطالعه مشاوران طرح سد داریان فاقد مطالعات ژئو هیدرولوژی دقیق است

هاشمی ادامه عملیات کنونی به اصطلاح نجات بخشی چشمه بل و آبگیری سد داریان مُهر نابودی این چشمه خواند و اظهارداشت: در این مدت مدیران کل محیط زیست کردستان و کرمانشاه، گروه های مردمی و محلی،خبرنگاران، اعضای گروه کاری از چشمه بل بازدید و با کارفرما و پیمانکار این پروژه دیدار کردند و هر بار وعده توقف عملیات را به مسئولان می دهند ولی به آن عمل نمی کنند.

وی عنوان کرد: نتیجه 12 سال مطالعه دست اندرکاران پروژه سد داریان برای نجات چشمه بل یکصد صفحه شده ولی فاقد نقشه های توصیفی و ارزیابی های زیست محیطی و مطالعات ژئوهیدرولوژی جامع و دقیق است.

وی اظهارداشت: هشت ماه طول کشید تا گزارش نجات بخشی چشمه بل از سوی کارفرمای پروژه سدداریان به گروه کاری ارائه شود و این بیانگر این مطلب است که آنها اصلا منتظر نظر اعضای این گروه نبودند.

مسئولان رده بالای کشور در مقابل خواسته های دو استان سکوت کردند

سرپرست گروه کاری نجات چشمه بل با اشاره به اینکه در زمان استاندار اسبق کردستان دو نامه به وزیر نیرو در خصوص چشمه بل ارسال شد، گفت: استاندار فعلی هم نامه ای به وزیر نیرو ارسال کرده است و مدیرکل محیط زیست استان هم با رئیس سازمان محیط زیست کشورمکاتبه ای کرده اند ولی متاسفانه تاکنون پاسخی داده نشده است.

هاشمی بیان کرد: با توجه به اینکه نجات چشمه بل خواسته دو استان کردستان و کرمانشاه است این سکوت مسئولان رده بالا قابل قبول نیست و می طلبد مسئولان توجه و اهمیت بیشتری برای آن قائل شوند.

وی اظهارداشت: از سازمان حفاظت محیط زیست کشور تقاضا می کنیم که حکم توقف این پروژه را از دادستان کل کشور بگیرند.

وی ادامه داد: اگر در کشور ما گفتمان محیط زیستی ضعیف است ولی گفتمان توسعه ای خیلی قوی وجود دارد و از این جهت می توان گفت که آب چشمه بل می تواند غرب کشور را تامین کند.

راهکار گروه کاری نجات چشمه بل انجام مهندسی ارزش است

سرپرست گروه کاری نجات چشمه بل ادامه داد: راهکار گروه کاری نجات چشمه بل انجام مطالعات مهندسی ارزش در فرآیند مشارکتی است و انتظار می رود تا انجام این مطالعات از سوی گروه کاری عملیات به اصطلاح نجات بخشی چشمه و آبگیری سد داریان متوقف شود.

هاشمی عنوان کرد: طبق  بند ج ماده 214 قانون برنامه پنجم توسعه در هر مرحله از هر پروژه ای باید مهندسی ارزش اجرا شود لذا بر طبق این قانون باید این فرصت تنفس داده شود.

وی بیان کرد: اعضای گروه کاری، مسئولان و اقشار مختلف مردم خواهان نجات چشمه بل در مقابل توسعه نایستاده اند بلکه در مقابل توسعه ناپایدار ایستادند.

وی اظهارداشت: مطالعات سد داریان از سال 1314 آغاز شده است و فاز اول تمام نشده مطالعات فازدوم را شروع کردند و می توان گفت که با این کار به دنبال گرفتن اعتبار بوده اند.

سرپرست گروه کاری نجات چشمه بل افزود: 6،5 ماه هم به گروه کاری نجات چشمه بل فرصت داده شود تا در این زمینه مطالعه اصولی انجام دهیم.

هاشمی با بیان اینکه چندین بار محل احداث سد داریان تغییر کرده است و کسی هم علت آن را نمی داند، اضافه کرد: انتخاب محل کنونی احداث سد داریان سلیقه ای بوده است.

وی ادامه داد: اگر 10 درصد و حتی کمتر از این میزان از اعتبارات را صرف مطالعات اصولی و علمی و دقیق می کردند اکنون با تخریب و نابودی چشمه بل مواجه نبودیم.

وی یادآورشد: دهانه چشمه بل قدمتی حدود 60 میلیون سال دارد که آخرین ریزش آن به 10 میلیون سال قبل بر می گردد ولی اکنون با عملیات به اصطلاح نجات بخشی چشمه بل در حال نابودی دهانه این چشمه هستند.

 

کد خبر 2328600

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha