۳ مهر ۱۳۸۴، ۱۵:۰۱

نگاهي به موسيقي افتتاحيه چهارمين دوره مسابقات بانوان كشورهاي اسلامي

موسيقي معنادار براي ورزش

موسيقي معنادار براي ورزش

با ورود " شيطانك ها " به زمين، اجراي قطعه موسيقي "شياطين كوچك و شياطين بزرگ" اغاز شد. اين قطعات كه در سبك "راك اند رول" اجرا مي شد، به خوبي توانست با بهره گيري از ضرباهنگ تند و خشن ، تاريكي ها و بدي ها را به تصوير بكشد.

به گزارش خبرنگار موسيقي "مهر"، شب گذشته مراسم افتتاحيه چهارمين دوره مسابقان بانوان كشورهاي اسلامي، در جمع پرشور علاقمندان و تيم هاي ورزشي شركت كننده در زمين تنيس مجموعه ورزشي انقلاب برگزار شد.

در افتتاحيه اين مراسم طبق طراحي قبلي انجام شده در برگزاري آن، موسيقي از جايگاه ويژه اي برخوردار بود و در كنار اجراي حركات نمايشي و حركات موزون وجهه خود را نشان مي داد. ساخت موسيقي اين مراسم را "جهانسوز فولادي" آهنگساز به عهده داشت.

در ابتدا اين مراسم با اجراي اورتوري ( پيش درآمدي) با تم هاي محلي و ايراني آغاز شد، سپس قطعه پرچم كه بر اساس سرود ملي جمهوري اسلامي ايران و تنظيم جديد ساخته شده بود، اجرا شد و تماشاگران حاضر در سالن با همخواني روي آن، در اجراي اين قطعه همكاري كردند.

پس از اجراي اين قطعات، قطعه نيايش پخش شد. اين قطعه "كرال" كه يكي از بهترين قطعت ساخته شده براي اين مراسم به شمار مي رفت، روي حركات نمايشي افرادي با لباس هاي سفيد، بر اساس داستان خلقت آدم و حوا ساخته شده بود. ريتم در اين قطعه به ريتم قطعات "باله" نزديك شده بود و تنوع در وزن ها و همچنين به كار بستن سازهاي مختلف، اجراي آن را جلا مي داد.

سپس با ورود " شيطانك ها " به زمين اجراي قطعه موسيقي " شياطين كوچك و شياطين بزرگ" اغاز شد. اين قطعات كه در سبك  " راك اند رول " اجرا مي شد، به خوبي توانست با بهره گيري از ضرباهنگ تند و خشن ، تاريكي ها و بدي ها را به تصوير بكشد.

فولادي در مورد اين دو قطعه مي گويد: آنچه مد نظر من در ساخت قطعات " شيطانك ها " بود، حضور تاريك آمريكا در عرصه هاي مختلف و زور گويي آن بود. در بعضي قسمت هاي اين قطعه صداي بر زمين افتادن چند سكه پول را گنجانده بودم تا بتوانم ثروت مدار بودن آمريكا را نشان دهم. در واقع ريتم راك اند رول و صداي سكه نشانه ها و سمبل هايي براي آمريكا بود.

پس از اجراي اين قطعه، قطعه " پيروزي " از ساخته هاي " ارژنگ كامكار " با تنظيم جديد روي چوب بازي اجرا شد. اين قطعه كه شوري را در دل تماشاگران حاضر به وجود آورد ، توانست حركت را در دقايق آغازين چهارمين دوره مسابقان بانوان كشورهاي اسلامي به ارمغان بياورد.

قطعه بعدي، قطعه اي بود كه با رقص نور و ليزر همراه بود. اين قطعه كه به چهارزبان اصلي اجرا مي شد، در واقع سرود اين دوره با مضامين " همكاري "،" صلح "،" سلامتي " و " توسعه " بود. اين قطعه "كرال" حال و هواي موسيقي تلفيقي را داشت و با بهره گيري از سازهايي نظير عود، گيتار و جاز اجرا شد.

در كنار اين قطعات، چند گروه موسيقي محلي با سرنا و دهل بختياري و خراساني و همچنين طبل محلي به صحنه آمدند. همچنين دف نوازان نيز از چهار گوشه زمين به داخل آن آمدند و ريتم هايي حماسي و رزمي را با 100 ساز دف اجرا كردند.   

در پايان اين مراسم نيز سرود اي ايران با ريتم " ترانس" پخش شد كه باعث ايجاد حركت و نشاط در ميان تماشاگران حاضر و تيم هاي ورزشي شد و پاياني پر شور را براي اين مراسم به بار آورد.

کد خبر 233608

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha