۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ۱۳:۰۰

محیط زیست در هفته ای که گذشت؛

افزایش 3 برابری مجازات آلایندگی هوا /بررسی وضعیت گونه در معرض انقراض گوزن زرد

افزایش 3 برابری مجازات آلایندگی هوا /بررسی وضعیت گونه در معرض انقراض گوزن زرد

بررسی جزییات اصلاح لایحه هوای پاک، بررسی وضعیت گونه در معرض انقراض گوزن زرد، اعتراض نسبت به تهدید منازل ضلع شرقی رودخانه آچی رود با سدسازی غیر اصولی، انتخاب گاندو به عنوان نماد تیم فوتبال باشگاه ذوب آهن اصفهان و برچیده شدن سیرکها با ضوابط سختگیرانه از مهمترین اخبار محیط زیست در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته  بررسی جزییات لایحه هوای پاک و وضعیت گونه در معرض انقراض گوزن زرد در کشور در صدر اخبار زیست محیطی قرار داشتند که در ادامه برخی این اخبار را مرور می کنیم.

جزییات اصلاح لایحه هوای پاک /افزایش 3 برابری مجازات آلایندگی هوا

معاون انسانی سازمان محیط زیست با اشاره به ارائه لایحه هوای پاک به مجلس برای تصویب نهایی گفت: در این لایحه جرایم و مجازات های آلایندگی هوا برای افزایش بازدارندگی در برخی موارد تا 3 برابر افزایش یافته است.
در اولین روز از هفته جاری دکتر سعید متصدی با بیان این مطلب افزود:در این لایحه یکی از مهمترین مواردی که اصلاح شده به روز رسانی قوانین تبصره ها و آیین نامه ها است که با توجه به تعاریف جدید از منابع تولید آلایندگی هوا تعریف شده اند.
به گفته وی یکی از مهمترین موارد اصلاح شده در لایحه هوای پاک اصلاح قانون معاینه فنی خودروهاست که از پنج سال برای خودروهای نو به سه سال کاهش یافته است.
متصدی تاکید کرد: از آنجایی که در قوانین پیشین مربوط به آلودگی هوا درخصوص منابع خانگی آلودگی هوا اشاره ای نشده بود یکی از مواردی که در لایحه جدید افزوده شده پایش منابع خانگی آلوده کننده هواست.
وی بررسی بیماری ها و آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را از دیگر موارد تاکید شده در لایحه هوای پاک دانست.
متصدی یادآور شد: همچنین تکمیل شبکه های پایش آلاینده های هوا شامل پایش امواج، پرتوهای یون ساز و پرتوهای غیر یون ساز از دیگر مواردی است که در این لایحه آورده شده تا سازمان محیط زیست بتواند با استناد به این لایحه با اقتدار بیشتر و داده های کافی درخصوص این آلاینده ها بخصوص امواج تصمیم گیری کند.

تهدید منازل ضلع شرقی رودخانه آچی رود با سدسازی/ واگذاری اراضی محلی شرق رودخانه به ویلاسازان

مماشات مسئولان محلی با پیمانکاران سد سازی بار دیگر پس از گذشت12 سال از سیل سال 81 رودسر، خانه های ضلع شرقی رودخانه آچی رود را به دلیل برداشت غیراصولی از بستر رودخانه و سدسازی غیر مهندسی در معرض تهدید و ویرانی قرار داده است تا همین اندک ساکنان هم اراضی خود را که تنها سرمایه شان است رها کنند و این سمت رودخانه هم مانند ضلع غربی به ویلاسازان و کارخانه داران واگذار شود.
روز یکشنبه لاله سید رییسی یکی از فعالان محیط زیست و ساکنین ضلع شرقی رودخانه آچی رود در این باره گفت: پس از سیل سال 81  بارها با مراجعه و نامه‌نگاري به فرمانداري و استانداري و بخشداري و محيط‌زيست و سازمان‌آب خواستار بازسازي اصولي و سد‌بندي در این منطقه شدیم اما هیچ وقت راه بجايي نبردایم.
به گفته وی، در این سال ها با برداشت غير‌اصولي شن و ماسه و سنگ از  رودخانه ، دیواره آن كاملاً بي‌دفاع مانده و خاکی که هزران سال طول می کشد تا چند سانتیمتر آن تشکیل شود شسته شده و ساکنان را در معرض مستقیم سیل قرار داده است.
سید رییسی افزود:  با توجه به اینکه در حاشیه غربی کارخانه ها و ویلاداران از تمکن مالی بهتری برخوردار بودند توانستند جلوی آب را بگیرند ولی زمین ها و باغ های ساكنين ضلع شرقي رودخانه همچنان در معرض تهديد سيل باقی مانده اند.
به گفته این فعال محیط زیست، عده ای از ساکنان ضلع شرقی به خاطر ترس از سیل ، زمین و خانه‌های خود را ترک کرده اند.
وی اظهار داشت: اخيراً سازمان آب‌منطقه‌اي طرح ساماندهي رودخانه را در اختيار پيمانكاران قرار داده که این امر منجربه برداشت بي‌رويه‌ي شن و ماسه و حتی سنگ‌ها ازبستررودخانه شده و شرایط رابه شکلی پیشبرده که بسیار خطرناک است.

گاندو نماد تیم فوتبال باشگاه ذوب آهن اصفهان شد

در این روز باشگاه فرهنگی ورزشی ذوب آهن اصفهان اقدام به طراحی نمادی برای تیم فوتبال این باشگاه کرد که این نماد برگرفته از تمساح پوزه کوتاه (گاندو) است.
تمساح پوزه کوتاه نمادی از مقاومت، سرسختی و جنگندگی است و یکی از گونه های جانوری در معرض خطر انقراض است.
از این رو باشگاه ذوب آهن اصفهان در راستای رسالت خود در حمایت از محیط زیست، این گونه جانوری را به عنوان نماد این باشگاه انتخاب و اقدام به طراحی و ساخت نماد عروسکی خود با شکل گاندو کرده است.

برچیده شدن سیرکها با ضوابط سختگیرانه / تکذیب شایعات مسئولان سیرک شیراز درمورد سازمان محیط زیست

روز دوشنبه مشاور رییس سازمان محیط زیست با تکذیب اظهارات مسئولان سیرک شیراز مبنی بر اینکه مجوز سازمان محیط زیست برای نمایش سیرک در کرج به معنی پشیمانی مسئولان از رفتار گذشته خود با این سیرک است گفت: اجرای تمام ضوابط سختگیرانه سازمان ظرف دو ماه نشان دهنده پشیمانی مسئولان این سیرک از رفتار بد با حیوانات است.
سید احمد نبوی مشاور رییس و مدیرکل دفتر بازرسی ، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اعتراضات اجتماعی شکل گرفته از سوی علاقمندان و فعالان محیط زیست نسبت به فعالیت سیرک ها در ایران و درخواست ایجاد ممنوعیت برای فعالیت سیرک ها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: باید تا زمان ایجاد زیرساخت های لازم برای عدم فعالیت سیرک ها با در نظر گرفتن جمیع شرایط، استانداردهای مناسب و منطبق با شاخص های جهانی برای فعالیت سیرک ها در نظر گرفت و  آنها موظف به رعایت حداکثری ملاحظات زیست محیطی هستند.

الزام ارزیابی زیست محیطی برای پروژه های مدیریت شهری

در این روز رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از الزام ارزیابی زیست محیطی برایپروژه های بزرگ مقیاس مدیریت شهری خبر داد.
دكتر علي محمد شاعري رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران اظهارداشت: پروژه های مديريت شهري شهرداری‌ تهران بر اساس شاخص‌های تعیین شده به دو گروه بزرگ مقیاس و کوچک مقیاس تقسیم می‌شوند كه برای پروژه‌های بزرگ مقياس تهيه طرحهاي ارزيابي زيست‌محيطي و براي پروژه‌هاي كوچك مقياس پيوست‌هاي زيست‌محيطي الزامي است.

حذف بوجاق از محدوده آزاد تجاری بندر انزلی / پارک ملی بوجاق از گزند توسعه در امان ماند

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آن بخش از منطقه آزاد تجاری بندر انزلی که با پارک ملی بوجاق تلاقی دارد، از محدوده آزاد تجاری بندر انزلی حذف می شود.
روز دوشنبه احمدعلی کیخا معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام این خبر، افزود: با توجه به مصوبه دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد صنعتی و ویژه اقتصادی در خصوص افزایش محدوده منطقه آزاد تجاری بندر انزلی آن بخش از محدوده که با پارک ملی بوجاق تلاقی دارد به دلیل ممنوعیت قانونی حاکم بر مناطق چهارگانه بویژه پارک های ملی بایستی اصلاح و از محدوده آزاد تجاری بندر انزلی حذف شود.

آغاز مطالعات انتقال گوزنهای زرد از جزیره اشک/ سال گذشته 100 راس گوزن زرد کم شد

روز سه شنبه مدیر گروه پستانداران سازمان محیط زیست از آغاز مطالعات انتقال گوزن های زرد از جزیره اشک ظرف یک ماه آینده خبر داد و گفت: پس از این مطالعات با اعتباری معادل 160 میلیون تومان مرداد ماه سال اینده گوزن ها به سایت های مطالعه شده منتقل می شوند.
سید محمد نصرتی افزود: در حال حاضر جمعیت گوزن زرد در کل کشور حدود 350 راس است که از این تعداد حدود 220 راس در جزیره اشک دریاچه ارومیه هستند و در حقیقت تنها این جمعیت که شرایط آن طبیعی بوده و در اسارت نیست جمعیتی است که می توان برای احیای این گونه روی آن حساب کرد.
نصرتی اظهار داشت: در سایر مکانها به دلیل وجود ناهنجاری های ناشی از اختلالات ژنتیکی به خاطر درون آمیزی نمی توان روی جمعیت این گونه برای احیای گوزن زرد حساب باز کرد.
نصرتی افزود: پس از انجام مطالعات پایه به کمک کارشناسان و مشاوران خارجی که از طرف IUCN معرفی می شوند تا مرداد ماه سال آینده گوزن های زرد از جزیره اشک به مکان هایی که پس از مطالعه توسط این افراد مشخص می شوند انتقال داده می شوند.
وی با اشاره به تلفات حدود 100 راس گوزن زرد در سال گذشته که تعدادی از آنها به دلیل شرایط خاص جزیره اشک از آن خارج و به زیستگاه های خارج از کشور فرار کردند و تعدادی دیگر نیز در سایت های استان خوزستان به دلیل حمله آفت میاز از بین رفتند افزود: با برنامه ریزی هایی که با کمک مشاوران خارجی انجام می شود امیدواریم بتوانیم این گونه در معرض تهدید که درحال حاضر در لیست قرمز IUCN قرار دارد از خطر انقراض نجات دهیم.
به گفته نصرتی، سازمان محیط زیست برای این موضوع اعتباری معادل 160 میلیون تومان برای سال جاری در نظر گرفته است.

مرگ هزاران ماهی در رودخانه قره سو

در این روز مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: هزاران قطعه ماهی در رودخانه نیمه خشک قره سو در مشگین شهر بعلت خشکسالی و بهره برداری زیاد آب این رودخانه برای اراضی کشاورزی تلف شد.
سید رضا موسوی افزود: هزاران قطعه ماهی این رودخانه که عمدتا شامل انواع‌ ماهیان‌ از جمله‌ ماهی‌ سیاه‌، سس‌ ماهی‌، ماهی‌ برکه‌ای‌، شاه‌کولی ‌وکپور ماهی‌ معمولی‌ است، تلف شده اند.
وی گفت: رودخانه قره‌سو با این‌ که‌ از جمله‌ رودخانه‌های‌ دائمی‌ استان‌ محسوب‌ می‌شود، ولی‌ به‌ سبب‌ برداشت‌ آب‌ برای‌ مصارف‌ آبیاری‌ بخش‌ اعظم‌ بستر آن همه ساله‌ در تابستان‌ خشک‌ می‌شود.

مرکز مطالعات و تکثیر پلنگ ایرانی در گلستان مسقر می شود/ توله پلنگ های پیدا شده در استان می مانند

روز سه شنبه معاون نظارت و پایش اداره کل سازمان حفاظت محیط زیست گلستان گفت: مرکز مطالعات و تکثیر پلنگ ایرانی با توجه به پتانسیلی که این استان دارد در گلستان مستقر می شود.
مجتبی حسینی افزود: این مرکز که در برنامه های تدوین شده سند توسعه استان گنجانده شده است در یکی از مناطق تحت مدیریت سازمان می تواند مرکز خوبی برای کارهای آموزشی و مطالعاتی پلنگ ایرانی باشد.
وی در خصوص پیدا شدن دو توله پلنگ در اوایل این هفته توضیح داد: تلفن ناشناسی به اداره محیط زیست شهرستان کردکوی مبنی بر وجود دو توله پلنگ در اطراف این اداره و حضور کارشناسان و دامپزشک معتمد ما باعث کشف این حیوان ها شد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر حال آن ها خوب است افزود: در محل مناسبی که درسازمان برای آن ها تعریف شده و در وضعیت خوبی قرار دارند.

تخریب شدید زیستگاه طبیعی گوزن زرد در کرخه و دز/ 15 سال اخیر حتی یک گوزن زرد دیده نشد

روز چهار شنبه مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست با بیان اینکه در 15 سال گذشته حتی یک راس گوزن زرد در زیستگاههای طبیعی کشور دیده نشده گفت: در برنامه جامع مدیریت گوزن زرد این گونه از سایت های تکثیر در اسارت به زیستگاههای طبیعی معرفی می شود.
دکتر مجید خرازیان مقدم با بیان این مطلب افزود: برنامه جامع مدیریت گوزن زرد ظرف یک ماه آینده آغاز می شود.
وی تاکید کرد: در حال حاضر مهم ترین زیستگاه طبیعی گوزن زرد که گونه ای در حال انقراض و در لیست قرمز IUCN است یعنی کرخه و دز به دلیل تخریب شدید دیگر قابل استفاده برای معرفی گوزن های پرورش یافته در اسارت نیست.
وی افزود: براساس برنامه جامع مدیریت گوزن های زرد تعدادی زیستگاه طبیعی جدید معرفی می شود.
مقدم  در خصوص بیماری میاز که سال گذشته باعث تلفات بیش از 50 راس از گونه در خطر انقراض گوزن زرد در خوزستان شد گفت: براساس برنامه جامع مدیریت راه اندازی سیستم های زنده گیری، قرنطینه، احداث حوضچه های ضد کنه و ضد انگل، پایش مستمر سایت های پرورش گوزن زرد، قرار دادن یک دامپزشک متخصص برای نظارت در هر سایت، تجهیز سایت ها به دارو و وسایل بیهوشی و همچنین تله های ضد مگس میاز با همکاری سازمان دامپزشکی برای پیشگیری از این بیماری در دستور کار است.
مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست افزود: امسال در هیچ یک از زیستگاه های کشور گزارشی از میازیسم نداشته ایم و خوشبختانه در زیستگاه هلوه در خوزستان نیز که سال گذشته حدود 50 راس گوزن زرد در آن تلف شدند پنج راس گوزن باقی مانده و حتی یک راس زایمان هم داشته ایم.
وی با اشاره به نقش عمده رسانه ها برای حفاظت از گونه های در معرض تهدید اظهار داشت: پیشنهاد استفاده از نماد گوزن زرد در یکی دیگر از تیم های مطرح ورزشی می تواند در شناسایی و حفاظت از این گونه نقش بسزایی داشته باشد چراکه با معرفی یوزپلنگ به عنوان نماد تیم ملی فوتبال دست کم حالا تعداد زیادی از مردم فرق پلنگ و یوزپلنگ را می دانند.

مراکز پایش آلایندگی زیست محیطی تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود

در این روز رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از راه‌اندازی مراکز پالایش آلاینده زیست محیطی با همکاری شهرداری‌ها و شوراها تا پایان سال خبر داد.
معصومه ابتکار در دومین اجلاس سراسری مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها در دوره چهارم که صبح امروز با حضور احمد مسجد جامعی برگزار شد اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست بنا دارد از ظرفیت موجود در شوراها و شهرداری‌ها برای پایش آلایندگی زیست محیطی استفاده کند.


 

کد خبر 2345200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha