۱۰ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۵۴

محیط زیست در هفته ای که گذشت؛

دستور رییس مجلس برای توقف شکار/ بررسی سرطانزا بودن آب دریای خزر

دستور رییس مجلس برای توقف شکار/ بررسی سرطانزا بودن آب دریای خزر

دستور رییس مجلس برای توقف شکار، بررسی سرطانزا بود آب دریای خزر، درخواست از استاد فرشچیان برای به تصویر کشیدن بحران آب، پاکسازی 100 کشور، بررسی تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست، درخواست از رییس سازمان محیط زیست برای جلوگیری از قتل عام پرندگان مهاجر در فریدونکنار، انتقاد از کشت برنج در بالادست زاینده رود، دستور وزیر کشور به مدیریت بحران برای کنترل آتش سوزی در جنگلها و تکذیب ارتباط موضوع مگس سفید با سازمان محیط زیست از مهمترین اخبار محیط زیست در هفته جاری بود.

به گزارش خبرنگار مهر حوزه محیط زیست در این هفته شاهد رویداد های مختلفی بود که در ادامه مهمترین انها را مرور می کنیم.

وجود 2 هزار غار چندین میلیون ساله در ایران/ 6 غار کشور تا پایان سال جاری اثر طبیعی ملی می شود

روز جمعه هفته گذشته همزمان با روز غار پاک مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر تنها 180 غار از حدود 2 هزار غار موجود در کشور نقشه ثبت شده دارند، گفت: تا پایان سال جاری برای 10 غار دیگر نقشه ثبت شده تهیه می شود.

فرشاد فتاحی  با بیان این مطلب افزود: با توجه به اهمیت و قدمت غارهای کشور و همچنین کثرت و تنوع آنها در سال جاری برای حفاظت و صیانت از این موهبت طبیعی در کشور اقدامات مختلفی در حال انجام است.

وی با اشاره به حساسیت رئیس سازمان محیط زیست نسبت به حفاظت از غارها، اظهار داشت: در حال حاضر دستورالعملی برای نحوه حفاظت و بهره برداری از غارها تدوین شده که پیش بینی می شود تا پایان سال جاری ابلاغ شود.

به گفته فتاحی در این دستورالعمل چگونگی گردشگری، طبیعت گردی، نحوه استفاده و همچنین قوانینی جهت جلوگیری از تخریب غارها دقیقا مشخص می شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه تنها در کشور ما روز ملی غار پاک وجود دارد، تاکید کرد: در دیگر کشورهای دنیا اتحادیه جهانی غارشناسی به مسائل مربوط به غارها می پردازد اما از آنجایی که در حال حاضر یکی از مهمترین معضلات غارهای کشور انباشت زباله در آنهاست در ایران یک روز به عنوان روز غار پاک جهت پاکسازی غارها از زباله ها اختصاص داده شده است.

موافقان و مخالفان تحقیق و تفحص از محیط زیست/ اصلاح قوانین و الزام دستگاه‌ها در اولویت
 
تعدادی از نمایندگان مجلس تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست را درحالی مطرح کرده اند که بیشتر اعضای فراکسیون محیط زیست از آن بی اطلاعند. برخی کارشناسان معتقدند به جای این بررسی های یکجانبه بایستی ابتدا ضعف های قانونی این حوزه، کوتاهی دیگر دستگاهها در اجرای درست قوانین موجود و کاستی های مرتبط با بودجه و ساختار این سازمان برطرف شود.

روز شنبه اعلام شد تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست هفتاد و پنجمین تحقیق تفحصی است که مجلس نهم از ابتدای آغاز به کار خود تا کنون تصویب کرده و 22 تن از نمایندگان مجلس که البته هیچ یک از اعضای فراکسیون محیط زیست نیستند آن را امضا کرده اند. اما اغلب اعضای فراکسیون محیط زیست از این طرح بی اطلاعند. کمیسیون کشاورزی مجلس هم در جریان این طرح نیست و با توجه به اینکه نامه نگاری های مربوط به آن هنوز به این کمیسیون نرسیده تحقیق و تفحص را خیلی جدی نمی داند.

بحرانی شدن وضعیت جنگل ها و مراتع و زمین های کشاورزی، موضوع آلودگی هوا، کشته شدن محیط بانان، رها شدن پسماندها در رودخانه ها، آتش سوزی وسیع جنگل ها و به خطر افتادن مسایل امنیتی، اقتصادی و محیطی از مهمترین محورهایی هستند که به گفته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس قرار است از سازمان محیط زیست تفحص شود.

نامه تشکلهای مردمی به رئیس سازمان محیط زیست/ جلوگیری از کشتار پرندگان مهاجر 
 
در این روز جمعی از تشکل های زیست محیطی با ارائه نامه ای به معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست خواستار جلوگیری از نسل کشی پرندگان مهاجر در فریدونکنار شدند.

با توجه به ورود گروههای پرندگان پیشرو و آغاز کشتار و نسل کشی پرندگان مهاجر در فریدونکنار سمن های زیست محیطی پایان شهریور ماه جاری نامه ای به معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست ارئه کرده اند.

در بخشی از این نامه آمده است: همانگونه که مستحضر هستید مبحث صید پرندگان و دامگاه های منطقه فریدونکنار سالهاست در لیست مشکلات محیط زیست کشور قرار گرفته و دلسوزان زیادی را متوجه خویش ساخته است. چنین به نظر می رسد به رغم همه تلاشهای مردمی و دولتی، معضل کماکان برقرار است و با آغاز فصل مهاجرت می رود با تکرار دردناک تاریخ دهه های گذشته شاهد کشتار و نسل کشی گونه های بسیاری از پرندگان  و حیات وحش در این منطقه باشیم.

حفاظت از شاهراه مهاجرت پرندگان در معرض انقراض تنها با دو محیط بان
 
روز یکشنبه یک فعال محیط زیست با اشاره به اینکه تورهای صیادی در فریدون کنار این منطقه را به سیاه چالی برای پرندگان مهاجر تبدیل کرده است، گفت: تنها دو محیط بان از منطقه ای با این وسعت که شاهراه پرندگان مهاجر است حفاظت می کنند.

محمد علی اله قلی افزود: تمرکز جمعیت های بزرگ پرندگان و نیز غنای تنوع گونه ای آنان در فریدونکنار مازندران این منطقه خاص را تبدیل به منطقه ای بی نظیر و حیاتی برای بقاء پرندگان در سطح جهان کرده است و نمونه ای مانند فریدونکنار و سرخرود در هیچ کجای دیگر جهان وجود ندارد.

به گفته وی، ناامنی دائمی و شدید سایر تالاب های شمال ایران به واسطه حضور شکارچیان (تالاب های مهمی مانند خلیج میانکاله در مازندران و تالاب گمیشان در استان گلستان) و خشک شدن قریب به اتفاق تمامی تالاب های کوچک و بزرگ در سراسر کشور به این تمرکز پرندگان در فریدونکنار بیش از پیش افزوده است و در واقع فریدونکنار را به یکی از آخرین مأواهای باقیمانده برای انواع پرندگان مهاجر در کشور پهناورمان ایران تبدیل کرده است.

به گفته این فعال محیط زیست، در این منطقه پرندگان کمتر به وسیله اسلحه شکار می شوند اما در گروه های بزرگ در دام های هوائی و زمینی گرفتار می شوند. همین نبود صدای تیراندزی دورنمای به ظاهر امنی از این منطقه از ذهن پرندگان ایجاد می کند و موجب جذب پرندگان به این تنها منطقه به ظاهر امن می شود.

وضعیت بارندگی در کشور/ انتقاد از کاشت برنج در بالادست زاینده رود
 
در این روز وزیر نیرو با بیان اینکه بارش در کشور ما در هفت سال گذشته از میانگین بلند مدت بسیار کمتر بوده، از استاد فرشچیان درخواست کرد تا با هنر منحصر‌ به‌ فرد خود، بحران کم آبی در کشور را به تصویر بکشد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید چیت‌چیان در نشست هم‌اندیشی نقاشی ایرانی و محیط زیست که پیش از ظهر یکشنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد، افزود: وقتی صحبت از طبیعت می شود نخستین ماده‌ای که به ذهن آدمی متبلور می شود، آب است.

چیت‌چیان اظهار داشت: اما متاسفانه در حال حاضر در دوره ای زندگی می کنیم که با خشکسالی طولانی مدت مواجهیم به‌گونه‌ای که در هفت سال گذشته متوسط بارش در کشور ما از میانگین بلندمدت کمتر بوده است.

وزیر نیرو تصریح کرد: با خشکسالی نمی توان مقابله کرد بلکه باید با آن زندگی کنیم.

به گفته وی، اگر بر اثر خشکسالی دچار مشکل می شویم بخاطر نحوه برخورد ما با طبیعت است و چنانچه رفتارمان را از مسئولان تا شهروندان، تا زنان خانه‌دار، صنعتگران و کشاورزان با طبیعت اصلاح کنیم و در برابر مصرف آب خود را متعهد و مسئول بدانیم طبیعت بر ما سخت نمی گیرد.

چیت‌چیان با اشاره به نگرانی استاد فرشچیان در مورد خشک شدن زاینده رود تاکید کرد: متاسفانه همین حالا که زاینده رود کاملا خشک شده است نیز عده ای در بالادست این رودخانه مشغول کشت برنج هستند در حالی که برنج برای آن منطقه محصول مناسبی نیست و متعلق به اقلیم شمال کشور است.

آبخوان داری راه حل خروج از بحران آب در کشور/ موضوع مگس سفید ربطی به سازمان محیط زیست ندارد
 
روز یکشنبه همچنین معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست، اصلاح الگوی مصرف و آبخوان داری را راهکار اورژانسی خروج از بحران آب در کشور عنوان کرد.

دکتر معصومه ابتکار  در خصوص راهکارهای فوری رفع کمبود آب در کشور، اظهار داشت: اگر چه در کشور ما منابع آبی زیادی وجود دارد ولی باید از این منابع به درستی بهره برداری شود. 

به گفته وی، در حال حاضر در بسیاری از نقاط دنیا همان روش‌های سنتی که ما سالها قبل برای آبخوان و حفظ قنات داشتیم، اجرا می‌شود. یعنی آب را زیر لایه‌های زمین در آبخوان‌ها حفظ و با برنامه ریزی درست از آن بهره برداری می شود بنابراین لازم است که  مقداری دانش روز را با دانش سنتی خود تلفیق کنیم.

رییس سازمان محیط زیست در مورد مگس های سفید که مدتی است در پایتخت به معضلی برای شهروندان تبدیل شده اند گفت:  این سازمان در مقابل دفع مگس های سفید در تهران تکلیفی ندارد و متولی آن سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی است.

ابتکار با تکذیب اینکه گفته می شود مجلس،سازمان محیط زیست را برای مقابله با مگس های سفید فراخوانده، اظهار داشت: هنوز سازمان اخطار رسمی دریافت نکرده  بلکه این اخطار را به صورت رسانه ای دریافت کرده ایم.

وی تاکید کرد: مسوولیت مقابله با مگس های سفید بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دفع نباتات است؛ بهتر است ارتباط این مساله را با سازمان محیط زیست مشخص کنند چرا که این مگس آفتی است که مختص درختان است و وزارت کشاورزی نیز مسوول بخش کشاورزی و آفات درختی است و ربطی به سازمان حفاظت محیط زیست ندارد.

ابتکار گفت: چند سالی است شهرداری تهران با برنامه ریزی خوبی که انجام داده میزان مصرف سموم شیمیایی را کاهش داده است، اکنون نیز مقابله با این آفت متولی خاص خودش را دارد و آنها باید راه های مقابله با آن را مشخص کنند.

ضرورت توقف 5ساله هر گونه شکار/ سازمان محیط زیست مسیر بهره‌برداری پایداراز معادن را باز کند
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هرکس اسلحه داشت نمی تواند به گونه های ارزشمند کشور تعدی کند گفت: بایستی ضوابطی وضع شوند تا برای پنج سال هرگونه شکار و صید در کشور متوقف شود.

علی لاریجانی در مراسم بزرگداشت مقام محیط بان که روز دوشنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد با بیان این مطلب افزود: نمی شود که برخی افراد به خاطر داشتن اسلحه به طبیعت تجاوز کرده و گونه های جانوری کشور را از بین ببرد.

وی ضمن قدردانی از خدمات محیط بانان اظهار داشت: محیط بانی کاری پرمشقت است و از آنجایی که محیط بانان ضابط قوه قضاییه هستند نباید زمانی که با متخلفان درگیر می شوند مانند یک فرد عادی با آنها برخورد شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر نیاز به قانون جدیدی برای حمایت از محیط بانان به عنوان ضابطین دادگستری در مجلس وجود دارد مسئولان سازمان محیط زیست این پیشنهادات را به مجلس ارائه دهند و قول می دهیم ظرف مدت کوتاهی با توجه به محدودیت تعداد محیط بانان قوانینی وضع شود که این حافظان طبیعت مورد حمایت قانونی قرار گیرند و با روحیه فعال به کار خود ادامه دهد.

لاریجانی با اشاره به اینکه در حال حاضر شکار غیر مجاز در کشور افزایش یافته و بسیاری از گونه های جانوری در معرض انقراض قرار گرفته اند گفت: شاید نیاز باشد که ضوابط جدیدی برای توقف پنج ساله هرگونه شکار و صید در کشور تصویب شود تا وضعیت گونه های جانوری اندکی بهبود یابد.

به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی از آنجایی که در حال حاضر بسیاری از شکار و صیدهایی که در کشور انجام می شود تفننی بوده و کمتر کسی برای معیشت شکار می کند این مسئله از نظر شرعی نیز مشکل دارد لذا اگر مسئولان سازمان محیط زیست خود می توانند بایستی جلوی هر گونه شکار و صید را هرچه سریعتر بگیرند و اگر نیاز به تصویب قوانینی در این خصوص وجود دارد مجلس آماده وضع قوانین جدید است.

به گفته وی اگر سازمان محیط زیست خواهان افزایش بودجه سازمان و درآمد محیط بانان است با توجه به اینکه معادن یکی از مهمترین منابع درآمد هستند و همچنین با توجه به اینکه در حال حاضر وضع درآمدی کشور مناسب نیست بایستی حتما مسیر بهره برداری پایدار و مطابق با موازین زیست محیطی را از معادل فراهم کنند تا بتوان از محل اعتبارات حاصل از بهره برداری از معادن برای رفع مشکلات زیست محیطی کشور نیز بهره برد.

ضرورت مطالعه علمی سرطانزا شدن آب خزر/ کانونهای آلودگی میکروبی مشخص شده است
 
روز سه شنبه معاون دریایی سازمان محیط زیست با اشاره به اظهارت یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر سرطانزا شدن دریای خزر گفت: منکر آلوده بودن آب دریای خزر نیستیم اما هنوز هیچ مطالعه علمی که ارتباط مستقیم میزان سرطان در مازندران با آلودگی دریای خزر را ثابت کند انجام نشده است.

دکتر پروین فرشچی افزود: سازمان محیط زیست بارها در مورد آلودگی میکروبی دریای خزر هشدار داده و کانونها و منشا این آلودگی را نیز مشخص کرده است.

به گفته وی، سازمان محیط زیست همچنین بارها در مورد آلودگی ناشی از ورود پساب های صنعتی، کشاورزی و خانگی در شهرهای ساحلی به دریای خزر هشدار داده است.

معاون دریایی سازمان محیط زیست اظهار داشت: حتی در برخی موارد دریای خزر به منابع نفتی نیز آلوده می شود.

فرشچی تصریح کرد: اما تاکنون مطالعه ای که میزان آلودگی دریای خزر را در آبزیان و نوع این آلودگی را دقیقا در هر یک از انواع ماهی ها مشخص کند انجام نشده و این وظیفه دامپزشکی و شیلات است که در این خصوص بررسی های لازم را انجام دهد.

وی افزود: همچنین مطالعه دقیقی که تاثیر این آلودگی ها را بر روی سلامت انسان به طور مستقیم نشان دهد به غیر از بررسی های محدودی که بر روی سزیم 137 در بافت ماهی انجام شده  انجام نشده است.

کاهش دوباره سطح تراز آب دریاچه ارومیه/ احیاء یا مرگ کامل دریاچه
 
 در این روز اعلام شد سطح تراز آب دریاچه ارومیه در آخرین روز تابستان امسال نسبت به سال گذشته 25 سانتی متر کاهش یافت و از 1270.40 متر به 1270.15 متر رسید.

 ناقوس خشکی دریاچه ارومیه از حدود 20 سال پیش به صدا در آمده، که با بی توجهی مردم و مسئولان، منجر به خشکی حدود 95 درصد دریاچه شده است، این در حالی است که در 5 درصد مساحت آبی نیز تنها 30 درصد تراز اکولوژیک وجود دارد.

هزار مورد آتش سوزی جنگل در سال جاری/ دستور وزیر کشور به مدیریت بحران

وزیر کشور به مدیریت بحران دستور داد تا گزارش ویژه‌ای از حوادث آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌ها تهیه کند.

روز چهارشنبه جلسه ویژه آتش‌سوزی جنگل‌ها در دفتر رحمانی فضلی وزیر کشور با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست، موسوی دبیرکل هلال احمر کشور، استانداران برخی استان ها و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی در این جلسه گفت: باید هر چه سریعتر قراردادهایی برای استفاده از پهپادها و بالگردها در زمان آتش سوزی در جنگل ها منعقد شود. همچنین طبق صحبتی که با آقای نوبخت معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور داشتم، قرار شد تنخواهی به استانداری ها و مدیریت بحران کشور داده شود تا در هنگام حادثه برای تامین خودرو و اعزام تجهیزات و نیروها با مشکلی روبرو نباشند.

آلودگی دریای خزر از مرز بحران گذشت/ شکی در سرطانزا بودن سموم کلره و فسفره نیست
 
در این روز یک اکوبیولوژیست دریا با بیان اینکه آلودگی دریای خزر از مرز بحران گذشته است گفت: در سرطانزا بودن سموم کلره و فسفره که به این دریا سرازیر می شوند شکی نیست اما تعیین ارتباط مستقیم بین میزان سرطان در استان های ساحلی و آلودگی دریای خزر نیازمند مطالعات جامع و دقیق است.

امید صدیقی  با بیان این مطلب افزود: آلودگی دریای خزر برای تمام دنیا مشخص است و شکی در آن وجود ندارد بنابراین نیازی به چک کردن مجدد آن نیست.

این متخصص اکوبیولوژیست دریا تصریح کرد: اما اینکه گفته می شود میزان بالای سرطان در استان مازندران دقیقا مرتبط به آلودگی دریای خزر است جای مطالعه و تحقیق بیشتر دارد.

 

کد خبر 2382082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha