۱۸ مرداد ۱۳۹۳، ۱۴:۵۶

مراسم گرامیداشت روز خبرنگار-1

ربیعی: آمادگی دولت برای تقدیم لایحه نظام صنفی مطبوعات/ برای بیمه تکمیلی خبرنگاران در حال مذاکره‌ایم

ربیعی: آمادگی دولت برای تقدیم لایحه نظام صنفی مطبوعات/ برای بیمه تکمیلی خبرنگاران در حال مذاکره‌ایم

وزیر کار رفاه و تامین اجتماعی از مذاکره با رئیس دفتر رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رفع مشکل بیمه خبرنگاران و نیز آموزش رایگان مهارت‌های روزنامه‌نگاری از طریق سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بزرگداشت روز خبرنگار با میزبانی انجمن صنفی روزنامه‌های غیر دولتی صبح امروز با حضور جمعی از مدیران رسانه، خبرنگاران و نیز علی ربیعی وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد رضا صادق دستیار ویژه رئیس جمهور، احمدمسجدجامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در برج میلاد تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم  بهروز بهزادی سردبیر سابق روزنامه اعتماد، داوود محمدی از روزنامه شرق، فرید قدیری از روزنامه دنیای اقتصاد، سعید علامیان و مینو بدیعی در سخنانی به بیان نظرات خود در مورد مشکلات و مصائب روزنامه نگاران پرداختند.

در ادامه این مراسم نیز علی ربیعی به عنوان نخستین مسئول دولتی مهمان این مراسم به سخنرانی پرداخت.

وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی در  ابتدای سخنان خود با اشاره به شهادت شهید محمود صارمی در مزارشریف گفت: روزی که خبر شهادت وی رسید من مسئولیتی داشتم و پیگیر این ماجرا بودم اما دسترسی ما کم بود و در واقع در بی‌خبری بودیم که شنیدیم او شهید شده است و بعدها به نظرم پیشنهاد دوستان ایرنا بود که ایده انتخاب این روز به نام روز خبرنگار را دادند. صارمی شهید افراطی‌گری شد، جرانی که امروز حضور دارد و سعی می‌کند دین را نامناسب نشان دهد و امروز نیز روز مبارزه با افراطی‌گری ها و مبارزه با برداشت غلط از دین است.

ربیعی افزود: نیاز به اطلاعات امروز دیگر یک سرگرمی به شمار نمی‌رود بلکه سبک چگونه زیستن را تعیین می‌کند. متاسفم که در فضای امروز برخی مطبوعات را دفع شر می‌دانند در حالی که مطبوعات و رسانه‌ها چیزی جز خیر نیستند.

وی در ادامه از آنچه نبود گفتمان اجتماعی پیرامون مشکلات اساسی کشور نامید انتقاد کرد و گفت: نداشتن گفتمان جامع پیرامون موضوعاتی مانند فقر، رفاه، توسعه و امروزه سبک همسرگزینی و... ما را دچار گفتمانی انحرافی کرده است و به همین خاطر باور دارم که به شدت نیازمند سیاستگذاری در این فضا هستیم و باید به سمت ایجاد نهادهایی برویم که گفتمان ما را اجرایی کند؛ باید در مسائل اصلی کشور دیدگاه‌هایمان را به هم نزدیک کنیم. من به جد معتقدم که باید در مورد فساد و شایسته سالاری گفتگو کنیم و تا این مساله شکل نگیرد هیچ چیز دیگری هم در کشور شکل نمی‌گیرد.

وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از شکل نگرفتن رسانه‌ها در یک بستر طبیعی در کشور گفت: بستر رسانه‌ها را در کشور به طور عمده دولت شکل می‌دهد  و به نظرم عقب نشینی از همین بسترسازی نیز یکی از موضوعاتی است که دولت باید نسبت به آن اقدام کند و از آن عقب بنشیند. ما در ایران یا روزنامه دولتی داریم و یا شبه دولتی و یا آزاد که البته این آزادی نیز بیشتر از هر چیز آزادی ارتفاعی بوده است و مانع از رشد رسانه‌ها شده است. در کنار آنها هنوز انتشار شب‌نامه‌ها را نیز شاهدیم و نشریاتی در خارج از ایران که هنوز در مورد آنها چاره‌اندیشی نشده است.

ربیعی تاکید کرد: رسانه‌های ما در حرفه‌ای شدن دچار مشکل هستند. ما هنوز نویسنده‌ای در مطبوعاتمان تربیت نکرده‌ایم که روسای جمهور منطقه با دقت یادداشت‌ها وتحلیل‌های او را بخوانند و به آن اهمیت بدهند. این در کنار متمرکز شدن در تهران و نداشتن صنف قوی بر مشکلات کار رسانه در ایران افزوده است.

وی در ادامه با ارائه پیشنهاد ایجاد نشست‌های مفاهمه میان دولت و رسانه‌ها گفت: در این نشست‌ها می‌شود نگرانی‌های دو جانبه را فهم کرد. من همچنین پیشنهاد می‌کنم  با همکاری وزرات ارشاد و با استفاده از بستر آموزش فنی‌حرفه‌ای نعلاقه‌مندان به فعالیت در این رشته به صورت رایگان آموزش ببینند.

وی همچنین به موضوع بیمه تکمیلی خبرنگاران اشاره کرد و گفت: این مساله نیز ان شا‌الله تامین اعتبار می‌شود و در این مورد با آقایان جنتی و نهاوندیان نیز مذاکره کرده‌ام.

ربیعی  همچنین از آمادگی دولت برای تقدیم لایحه نظام صنفی مطبوعات کشور و سپردن امر مطبوعات به اهالی آن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اظهارات وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی درباره بیمه خبرنگاران در حالی مطرح می‌شود که حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بارها بیمه خبرنگاران را بر عهده سازمان‌های رسانه‌ای متبوع آنها عنوان کرده و گفته است که دولت در این زمینه مسئولیتی ندارد.

کد خبر 2346221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha