۲۰ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۰۷

جزئیات صدور مجوزهای جدید ارتباطی/ اپراتورهای Netco و Servco می آیند

جزئیات صدور مجوزهای جدید ارتباطی/ اپراتورهای Netco و Servco می آیند

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از اواخر شهریورماه صدور مجوزهای جدید ارتباطی را بر پایه پروانه‌هاي "ارائه شبكه و سرويس" موسوم به Netco و پروانه‌هاي "ارائه سرويس" موسوم به Servco در برنامه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به اتمام اعتبار پروانه‌هاي فعالیت اپراتورهای تلفن ثابت PSTN و ارائه دهندگان خدمات اينترنت پرسرعت - PAP، كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات با هدف تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه كشور و رعايت الزامات شبكه ملي اطلاعات، به موازات ارتقاء پروانه‌هاي دسترسي موبايل باند پهن، رگولاتوري را موظف كرد تا پروانه‌هاي ارتباطی شامل PSTN، PAP، ISDP و ISP را سازماندهي و تجميع كند.

براین اساس این سازمان اعلام کرد که بزودي با پايان كار كارشناسي و تصويب اصول حاكم بر پروانه‌هاي PAP، PSTN و ISDP در كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، از اواخر شهريور فرايند صدور پروانه‌هاي جديد آغاز می شود.

پروانه‌هاي خدمات ارتباطی اصلاح و ساماندهی می شود

صادق عباسی شاهکوه ​معاون بررسيهاي فني و صدور پروانه رگولاتوري از ساماندهي و تجميع پروانه‌هاي PSTN، PAP، ISDP و ISP خبر داد و گفت: در حوزه دسترسي باند پهن ثابت، با تنوع، تكثر و مشكلاتي در پروانه‌ها روبرو هستيم؛ به نحوی که پس از گذشت يك دهه، توسعه خدمات ارتباطي با كيفيت و پرسرعت در اولويت برنامه‌هاي وزارت ارتباطات قرار گرفته است. اما سطح اختيارات و امكاناتي كه پروانه‌هاي موجود در اختيار بخش خصوصي مي‌گذارد، اهداف كمي و كيفي اين بخش را محقق نمي‌كند.

وی افزود: كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات براساس وضعيت موجود فعالان اين حوزه، رگولاتوري را مكلف كرده پروانه‌ها را اصلاح و تجميع كند به گونه‌اي كه به افزايش سرمايه‌گذاري در بخش، رقابت سازنده ميان ارائه‌كنندگان سرويس و هم‌افزايي هرچه بيشتر نيروها و پتانسيل‌هاي موجود منجر شود.

 اپراتورهای Netco و Servco می آیند

عباسی شاهکوه درباره نحوه اصلاح و تجميع پروانه‌ها با اشاره به انجام مطالعات كارشناسي در رگولاتوري و دريافت نظرات مشاوران و فعالان بخش در اين حوزه اظهار داشت: همانطور كه در بخش تلفن همراه امكان حضور تعداد محدودي اپراتور بزرگ شبكه وجود دارد و بقيه سرمايه‌گذاران فعال در اين بخش مي‌توانند در قالب اپراتورهاي مجازي تلفن همراه (MVNO)، درآينده نزديك، در اين فضا حضور يابند. در بخش ارتباطات باند پهن ثابت نيز رگولاتوري، مطابق با رويكردهاي بين‌المللي، تحقق حضور چند شركت توانمند بزرگ و حرفه‌اي در حوزه شبكه و سرويس و همچنين تعداد بيشتري شركت چالاك و فعال، صرفاً در حوزه سرويس را با لحاظ كردن شرايط كشور دنبال مي‌كند.

معاون بررسيهاي فني و صدور پروانه رگولاتوری افزود: بر همين اساس، درصدد هستيم پروانه‌هاي PSTN، PAP، ISDP و ISP را در دو دسته كلي پروانه‌هاي "ارائه شبكه و سرويس" موسوم به Netco و پروانه‌هاي "ارائه سرويس" موسوم به Servco ساماندهي كنيم.

شرایط دریافت پروانه های جدید

عباسي درباره نحوه فعاليت اين شركتها تصريح كرد: با شرايطي كه براي دريافت مجوز Netco پيش‌بيني شده، شركتهاي توانمند از لحاظ فني، مالي، تجربي و تجاري مي‌توانند با دريافت اين پروانه‌ها، براساس طرح تجاري خود در بخشهائي كه توجيه اقتصادي دارد به ايجاد شبكه بپردارند و خدمات باند پهن ثابت خود را با استفاده از اين شبكه و شبكه‌هاي موجود از جمله شبكه شركت مخابرات ايران با كمترين محدوديت فناوري به مشتركان عرضه كنند.

وي درباره پروانه Servco نیز افزود: با ارتقاي سطح پروانه‌هاي عرضه خدمات اينترنت (ISP)، آن دسته از دارندگان پروانه كه در زمينه ارائه خدمات ارتباطي، حداقل توانمندي‌هاي تعيين شده در اصول حاكم جديد در اين پروانه‌ها را دارا باشند مي‌توانند متقاضي دريافت پروانه Servco شوند و بقيه به صورت نمايندگي فروش فعاليت كنند.

انحصاري در واگذاري پروانه‌های جدید وجود ندارد

معاون بررسيهاي فني و صدور پروانه رگولاتوری با بيان اينكه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئي هيچگونه انحصاري را در واگذاري اين پروانه‌ها قائل نيست اما در عين حال ضوابط و شرايطي و شاخص‌هائي را در نظر گرفته است تا به ورود شركتهاي باسابقه و با توانمندي كافي در دستيابي به توسعه شبكه و ارائه خدمات منجر شود از سياست تشويق شركتها به تشكيل كنسرسيوم يا ادغام به نحوي كه بتوانند شرايط و شاخصهاي اخذ پروانه جديد را كسب كنند خبر داد.

وی گفت: دريافت حق‌الامتياز و تسهيم درآمد متناسب با هر پروانه و نيز امكان واگذاري پروانه Netco به صورت منطقه‌اي براي كاهش شكاف توسعه خدمات باند پهن در مناطق كمتر توسعه يافته و محروم از ديگر سياستها و اصول كلي سازمان در واگذاري پروانه‌هاي جديد خواهد بود.

عباسي با بیان اینکه بدون اصلاح و ارتقاء سطح پروانه‌ها، جاذبه لازم براي افزايش سرمايه‌گذاري و ارتقاء فعاليتها و توسعه چشمگير خدمات در حوزه دسترسي باند پهن ثابت محقق نخواهد شد، از همه سرمايه‌گذاران و شركتهاي توانمند دعوت كرد تا با جلب مشاركت و همكاري با شركتهاي داراي مجوز PAP، PSTN و ISDP در توسعه كمي و كيفي حوزه انتقال داده و اينترنت كشور مشاركت كنند.

کد خبر 2347195

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha