۱۳ شهریور ۱۳۹۳، ۱۴:۱۹

بزرگداشت ابوریحان بیرونی در تلویزیون

بزرگداشت ابوریحان بیرونی در تلویزیون

پخش مستندی درباره ابوریحان بیرونی و روی آنتن رفتن دو فیلم از تولیدات مراکز سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی از تازه‌ترین اخبار شبکه شما است.

به گزارش خبرنگار مهر، شبکه شما روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی را با مستند «رصدخانه مراغه» گرامی‌ می‌دارد.

مجموعه مستند «رصدخانه مراغه» با نگاهی به پیشینه ستاره شناسی در ایران در 3 قسمت به تهیه کنندگی و کارگردانی حسین پورستار در صدا و سیمای آذربایجان شرقی تهیه و تولید شده است.

این مجموعه برای ارائه اطلاعات پیرامون تاریخچه و بنای رصدخانه (که در حال حاضر چیزی از آن در دست نیست)، از سه قالب مختلف زنده، بازسازی و انیمیشن، استفاده کرده و در قالب انیمیشن نیز جهت ارائه تصاویر شماتیک از رصدخانه، از انیمیشن‌های دو بعدی و سه بعدی و همچنین طراحی استفاده شده است.

در بخش بازسازی نیز به دلیل اینکه بخش عمده حوادث و تاریخچه رصدخانه مراغه به قرن هفتم هجری و حمله مغولان مربوط می‌شود، بخش‌هایی از حمله مغولان و صحنه‌های ساخت بنا و نیز سایر شخصیت‌های علمی قرون پیش از آن بازسازی شده است.

تنوع قالب و تنوع اماکن تصویربرداری از ویژگی‌های مهم این مجموعه به حساب می‌آید.

این مستند به مناسبت روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی منجم بزرگ ایرانی امروز پنجشنبه 13 شهریور 93، ساعت 12:30 پخش می‌شود.

ماجرای فرار مغزها در «جان و مرجان»

فیلم تلویزیونی «جان و مرجان» به کارگردانی مجید شیرودی و تهیه کنندگی مهدی نجارپیشه از شبکه شما آماده پخش شد. این فیلم سینمایی با مشارکت صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان ساخته شده است.

امیرعلی بیات در پروژه‏‌ای تحقیقی روی مرجان‏ها و استحصال دارویی ویژه برای استخوان‏سازی در چابهار فعالیت می‏‌کند. مدتی است پروژه به مشکل برخورده و امیرعلی دچار بحران شده است. او قرار است با نیلوفر همکار خود در پروژه ازدواج کند. درافشان پدر نیلوفر که بر اثر تصادفی فلج شده با ازدواج این دو مخالف است و تمایل دارد که دخترش با شخصی به نام نیما ازدواج کند، اما نیلوفر نمی‏‌پذیرد.

از طرفی بهزاد بیات عموی امیرعلی که شریک پدر او بوده و بخشی از سرمایه‏‌ امیرعلی را در دست دارد مایل است امیرعلی را با خود همراه ساخته تا او در خارج از کشور به فعالیت بپردازد. در ادامه و در مواجهه با بهزاد و درافشان مشخص می‏‌شود که آنان سال‏ها پیش شریک بوده و بر اثر سوءتفاهمی از یکدیگر جدا شده و از هم کینه به دل گرفته‏‌اند. پیرمردی دنیا دیده و با تجربه امیرعلی را به امید و استمرار در کار تشویق می‏‌کند. دوستان و همکاران امیرعلی و از جمله نیلوفر با تمام قوا روی پروژه کار می‏‌کنند؛ امیرعلی که متحول شده نیز به پروژه باز می‏‌گردد و در واگویه‏‌ای عاطفی، او و نیلوفر، بهزاد را که در حال خروج از کشور است بازگردانده و با خود همراه می‏‌سازند.

«جان و مرجان» جمعه14 شهریور 93، ساعت 00:45 بامداد از شبکه شما پخش می‌شود.

روایتی از دشواری کار محیط‌بانان در «تبسم گرگ»

فیلم تلویزیونی «تبسم گرگ» به کارگردانی جواد علیزاده و تهیه کنندگی ابراهیم اصغری به سفارش صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی ساخته شده است. موضوع این فیلم به تقابل انسان با طبیعت می‌پردازد و زندگی یک شکارچی را روایت می‌کند که بر اثر مشکلات مالی دست به شکار غیر مجاز می‌زند و مشکلات جدیدی برایش اتفاق می‌افتد.

در خلاصه داستان فیلم آمده که نادر مرد شکارچی به همراه همسر و فرزند معلول خود در حاشیه روستایی، در منطقه‌ای کوهستانی زندگی و گمان می‌کند علت معلولیت فرزندش گرگی بوده که همسرش را به هنگام بارداری ترسانده، همسری که در اثر رویارویی با گرگ قدرت تکلم خود را نیز از دست داده است. نادر که امور زندگی خود را از طریق شکار می‌گذراند، دو بچه گرگ را به دام انداخته و در خانه نگهداری می‌کند. او به تحریک فردی که دلال خرید و فروش حیوانات وحشی است، به دنبال پلنگی روانه می‌شود.

در ادامه با شلیک گلوله به یکی از محیط بانان، او را مجروح می‌کند و خود متواری می‌شود. گرگ ماده به سراغ بچه‌هایش می‌رود و همسر نادر با دیدن آن بیهوش می‌شود. نادر به اشتباهات خود پی برده، فرشی را که همسرش نذر امام رضا(ع) کرده به آستان مقدس تقدیم می‌کند. نادر در ادامه از طرف محیط بان مجروح، بخشیده می‌شود و پشیمان با پسر و فرزند تازه به دنیا آمده روبرو شده و در آخر به استخدام محیط بانی در آمده و مشغول به خدمت می‌شود.

«تبسم گرگ» جمعه 14 شهریور ساعت 13:30 روی آنتن می‌رود.


 

کد خبر 2363635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha