۱۴ شهریور ۱۳۹۳، ۹:۳۲

نهمین جشنواره تعاونی مرکزی/

تعاونی‌ها دست واسطه‌ها را کوتاه کنند/ فعالیت 2209 تعاونی در استان مرکزی

تعاونی‌ها دست واسطه‌ها را کوتاه کنند/ فعالیت 2209 تعاونی در استان مرکزی

اراک- خبرگزاری مهر: معاون برنامه ریزی و توسعه استانداری مرکزی بر نقش شرکت‌های تعاونی در تولید اشاره کرد و گفت: تعاونی‌ها می‌توانند راسأ به توزیع و فروش فرآورده‌های تولیدی اقدام و دست واسطه‌ها را کوتاه کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا عاشوری عصر پنجشنبه در مراسم نهمین جشنواره تعاونی استان در اراک افزود: یکی از مفاهیم و کلماتی که اخیرا در مقالات و گفتمان درون جامعه خیلی شنیده می‌شود بحث توسعه است؛ بی شک هنگامی که بحث توسعه کشورها به میان می‌آید یکی از مهمترین جهات آن و شاید اولین جهتی که ذهن شنونده را به خود جلب می کند توسعه اقتصادی کشورهاست که قاعدتاً تصور کشوری توسعه یافته بدون توجه به رشد اقتصادی غیرممکن است.

وی افزود: اصولا توسعه دارای مفهومی کیفی و همه جانبه بوده و کلید جوانب سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را در بر می‌گیرد اما در اکثر موارد و مواقع به دلیل نقش و جایگاه مهمی که رشد اقتصادی در فرآیند توسعه کشورها دارد رشد اقتصادی و توسعه کشورها به صورت مترادف به کار می‌رود.

وی بیان کرد: به همین علت نقش مهم تعاون در فرایند توسعه جوامع نیز معطوف به توسعه اقتصادی آن جامعه می‌شود؛ لذا غالباً بر ویژگی اقتصادی شرکت های تعاونی تاکید می‌شود و بنابراین ویژگی‌های دیگر تعاونی‌ها از قبیل توسعه سیاسی و اجتماعی و فرهنگی دارای اهمیت ثانویه می شود.

عاشوری ادامه داد: مهمترین ویژگی کشورهای کمتر توسعه یافته و در حال توسعه پائین بودن تولید داخلی سطح پائین اشتغال و وجود بیکاری آشکار و پنهان، توزیع نابرابر درآمدها و کمبود سرمایه است.

معاون برنامه ریزی و توسعه استانداری مرکزی بر نقش شرکتهای تعاونی در تولید اشاره و تصریح کرد: هدف سیاست توسعه، قبل از هرچیزی معطوف به افزایش تولیدی داخلی و ملی است و به همین جهت هر نوع اقدامی که در چارچوب برنامه های توسعه اقتصادی بعمل می آید باید متوجه نیل به این اهداف باشد؛ در همین راستا و توجه به مسئله تولید است که سهم شرکت های تعاونی مخصوصا تعاونی های تولیدی در توسعه اقتصادی اهمیت پیدا می کند.

به گفته وی نوع و حجم تولید در اقتصاد ملی یک کشور نه فقط بستگی به فراهم بودن عوامل دارد بلکه قبل از هر چیز به بسیج این عوامل در جهت مقاصد تولیدی و ایجاد هماهنگی بین آنان مربوط می شود.

عاشوری با اشاره به اینکه شرکت‌های تعاونی تولیدی می‌توانند نقش بسیار مهمی را ایفا کنند، ابراز داشت: تعاونی‌های تولیدی می‌توانند با تجمیع سرمایه‌های اندک اعضا این اعتبار مالی را در خدمت تولید و اقتصاد کشور قرار دهند که انجام این کار از توان تک تک افراد جامعه خارج است و این رویکردی است که تمام جهان به این سو حرکت می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه استانداری مرکزی عنوان کرد: تعاونی‌ها می‌توانند راسأ به توزیع و فروش فرآورده‌های تولیدی اقدام و دست واسطه‌ها را کوتاه کنند؛ اعمال چنین وظیفه‌ای از جانب شرکت‌های تعاونی موجب بهره‌برداری با صرفه‌تر واحدهای تولیدی شده و چون درآمد حاصل از انجام این معاملات نصیب شرکت‌های تعاونی و اعضا می‌شود سرمایه گذاری بیشتر را به همراه دارد.

کمبود سرمایه یکی از مهمترین موانع توسعه اقتصادی

وی همچنین بر نقش تعاونی‌ها در سرمایه گذاری ها اشاره کرد و ادامه داد: همین سرمایه کم نیز به دلیل نبود فرهنگ سرمایه گذاری، صرف فعالیت های غیراقتصادی می‌شود.

عاشوری اظهار داشت: شرکت‌های تعاونی از طریق آموزش اعضا و ایجاد زمینه های سالم اقتصادی قادرند در کاهش میزان مصرف افراد و در نتیجه افزایش پس انداز دخالت نموده و این سرمایه ها را در جهت سرمایه گذاری در تولید هدایت کنند.

بیکاری بزرگترین ویژگی مشترک کشورهای در حال توسعه

وی در ادامه بر تعاونی‌ها و نقش آنان در ایجاد اشتغال نیز تاکید و اضافه کرد: یکی از بزرگترین معضلات و ویژگی مشترک کشورهای در حال توسعه نرخ بالای بیکاری است؛ دلیل این امر نه تنها رشد جمعیت بلکه عدم هماهنگی بخش صنعت با نیازهای اشتغالی جامعه است.

معاون برنامه ریزی و توسعه استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: به غیر از جمعیت بیکار غیرماهر، مشکل افراد تحصیل کرده و بیکار نیز مطرح است که بدلیل فقدان سیستم برنامه ریزی نیروی انسانی نتوانسته اند شغلی برای خود بیابند که تعاونی ها به ویژه تعاونی های خدماتی می توانند تا حد زیادی این مشکل را حل کنند.

فعالیت 2209 تعاونی در استان مرکزی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز در این جشنواره افزود: 2 هزار و 209 تعاونی در استان مرکزی مشغول به فعالیت هستند که بیش از 19 هزار نفر در این تعاونی‌ها مشغول به کار می باشند.

ناصر شیخی بیان کرد: در این هفته 20 طرح تعاونی در استان مرکزی افتتاح می شود که 17 طرح در بخش تعاونی حوزه مسکن، 2 طرح خدماتی و یک طرح کشاورزی است.

وی ادامه داد: برای افتتاح این 20 طرح تعاونی در سطح استان مرکزی 125 میلیارد ریال سرمایه‌گزاری شده و با افتتاح این تعاونی‌ها زمینه اشتغال 209 نفر ایجاد می‌شود.

شیخی همچنین تصریح کرد: از سال گذشته تا اول شهریورماه سالجاری، یک هزار و 763 تعاونی در استان مرکزی به ثبت رسیده و این تعاونی‌ها فرصت شغلی یکهزار و 289 نفر را فراهم کرده‌است.

فرهنگ تعاون باید در جامعه نهادینه شود

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در ادامه نهادینه شدن فرهنگ تعائن در جامعه تاکید کرد و اظهار داشت: با محقق شدن این مهم بخش تعاون به اهداف مد نظر خود خواهد رسید.

در این جشنواره تعاونی کشت و صنعت سروش سینا محلات به عنوان تعاون برتر استان و تعاونی مسکن مهر آسمانی اراک به عنوان تعاونی برتر شهرستانی انتخاب شدند.

تعاونی معدنی سپید سنگ مروارید محلات، تعاونی فرش دستبافت عباسی زرندیه، تعاونی خدماتی کارکنان پتروشیمی شازند، تعاونی حمل و نقل کامیون داران خود راننده دلیجان، تعاونی تامین نیاز مصرف کنندگان شبکه بهداشت دلیجان، تعاونی مسکن کارگران هپکو، تعاونی عمرانی صنوف شماره 20 تفرش، تعاونی بانوان همراه دلان محلات، تعاونی سهام عدالت تفرش، تعاونی سهام عدالت تفرش، تعاونی دهیاری دهیاران بخش مرکزی ساوه و اتاق تعاون شهرستان ساوه نیز به عنوان تعاونی های برتر معرفی و تجلیل شدند.

در نهمین جشنواره تعاونی استانی از 14 تعاونی برتر استان مرکزی تجلیل شد. 12 تا 18 شهریورماه به عنوان هفته تعاون نامگذاری شده است.

کد خبر 2364204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha