۳۰ شهریور ۱۳۹۳، ۱۳:۱۶

از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛

نمایشنامه‌ای درباره«مهمان‌های ناخوانده» پس از 48 سال منتشر شد

نمایشنامه‌ای درباره«مهمان‌های ناخوانده» پس از 48 سال منتشر شد

نمایشنامه «یه خونه قد غربیل»، برگرفته ازداستان عامیانه‌ای است که 48 سال پیش با عنوان«مهمان‌های ناخوانده» و به همت فریده فرجام بازنویسی و به عنوان نخستین کتاب انتشارات کانون پرورش فکریمنتشر شده بود. حالا نمایشنامه‌ای براساس این قصه نوشته شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، همه ما داستان پیرزن مهمان‌نواز و مهربانی را که در به روی حیواناتی که سرزده به خانه‌اش می‌آیند می‌گشاید و ازآنها به گرمی پذیرایی می‌کند خوانده و شنیده‌ایم. داستان عامیانه‌ای که پیش از این به قلم فریده فرجام نوشته و درشمار نخستین کتاب‌هایی بود که از سوی کانون پرورشفکری کودکان و نوجوانان منتشر شد.

«یه خونه قد غربیل»، عنوان نمایشنامه‌ای ازهادی حوری است. این نمایشنامه را می‌توان روایتی تازه از داستان عامیانه «مهمان‌های ناخوانده» دانست. نمایشنامه‌ای که با توصیف خانه پیرزن آغاز می‌شود:
خانه‌ای کوچک و کاهگلی. پنجره‌ای چوبی با شیشه‌های رنگی. صندوقچه‌ای قدیمی و زیبا در انتهای صحنه است. پرده‌های خانه در برابر در و پنجره آویخته... روی رف چند گلدان شمعدانی دیده می‌شود. یک زیلوی منقش در کف خانه. قلیان شاه عباسی کناراجاق و قابلمه‌های مسی و کوزه و ظروف سفالی بی‌لعاب و لعاب‌دار.... »

خانه‌ای که نویسنده با جزییات توصیفش کرده اما تصویرگر، که حدیثه قربان بوده با او همراه نشده و تنها به تصویرکردن نمای بیرونی خانه بسنده کرده است.

لحن نویسنده تا اندازه‌ای شعرگونه است و وزن و آهنگ دارد: «ای خدا... چی بگم؟ از چی بگم؟ بعد این همه بهار، اینه چرخ روزگار. که باید تنها باشم. شبا تنها بخوابم. صبح‌ها تنها پاشم. نه صدای خنده‌ای. نه کسی. نه بچه‌ای. یکی نیست بیاد پیشم....»

باران می‌بارد. آن هم چه بارانی. پیرزن رخت و لباس‌هایش را ازروی بند جمع می‌کند و در بقچه‌اش می‌گذارد. بعد رختخوابش را پهن می‌کند و آماده خوابیدن می‌شود اما انگار مرغ آمین بر سر راه نشسته و نجوای پیرزن و شکوه و شکایت‌اش ازتنهایی را می‌شنود.چون در همین زمان است کهصدایکوبیدن دربه گوش می‌رسد.

«پیرزن: کیه این موقع شب؟ تو سوز و توی تب. تق و تق در می‌زنه. درو لنگر می‌زنه. اومدم... چه خبره؟ کی داره سر می‌بره؟

الاغ: عروعروعر، خرم من. الاغ باربرم من. داره بارون می‌باره. رو پشت‌بون می‌باره.  دونه‌های مروارید، ازاسمون می‌باره. من که جایی ندارم. ازخیس شدن بیزارم.... بیا درو واکن پیرزن. خَرَم من»

سگ و گاو و مرغ و خروس و جوجه و گربه هم آرام آرام از گرد راه می‌رسند و در خانه پیرزن پناه می‌گیرند تا باریدن باران به پایان رسد.

داستان«مهمان‌های ناخوانده» فریده فرجام، نخستین کتابی بود که از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودک و نوجوان منتشر شد و در سال 1345 توانست جایزه شورای کتاب کودک را از آن خود کند. حالا پس از 48 سال، این کتاب به قالب نمایشنامه درآمده و ازسوی همان ناشر در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته و این نشان‌دهنده جذابیت داستان‌های عامیانه برای مخاطبان است.

داستان‌های عامیانه قابلیت این را دارند که مخاطبا بسیاری را با خود همراه کنند و نویسندگان ما می‌توانند به بازنویسیو بازافرینی این داستان‌ها بپردازند. نمایشنامه هم، قالبی است که کمتر به آن پرداخته شده؛ گویی هنوز مخاطبان کودک و نوجوان با این قالب، آشنایی چندانی ندارند و چه خوب که ناشران دولتی چون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به انتشارفیلمنامه و نمایشنامه بپردازند.

«یه خونه قد غربیل»، عنوان نمایشنامه‌ای ازهادی حوری با تصویرگری حدیثه قربان، ازسوی انتشارات کانون پرورش فکری در 10 هزار نسخه و به بهای 6300 تومان منتشر شده است. این کتاب در مجموعه «نمایش‌نامه برای کودک امروز» جای می‌گیرد.

کد خبر 2373539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha