۱ مهر ۱۳۹۳، ۱۵:۳۰

در گفتگو با مهر مطرح شد:

کتاب وزیری‌مقدم همزمان با بزرگداشت این هنرمند رونمایی می‌شود

کتاب وزیری‌مقدم همزمان با بزرگداشت این هنرمند رونمایی می‌شود

محمدرضا کمره‌ای مدیر انتشارات «مشق هنر» از آماده شدن کتاب «یاد مانده‌ها» شامل آثار و زندگی نامه محسن وزیری‌مقدم هنرمند پیشکسوت نقاشی مدرن ایران خبر داد و اعلام کرد که این کتاب به همراه نمایشگاه آثار این هنرمند و برپایی مراسمی به مناسبت بزرگداشت او رونمایی خواهد شد.

محمدرضا کمره‌ای مدیر انتشارات «مشق» در گفتگو با خبرنگار مهر از رونمایی کتاب «یاد مانده ها» شامل آثار و زندگی نامه محسن وزیری‌مقدم هنرمند پیشکسوت نقاشی مدرن ایران تا هفته اول آبان‌ماه خبر داد و افزود: کتاب «یاد مانده‌ها» 2 بار مجوز ارشاد را دریافت کرده است بار اول این کتاب قرار بود در 294 صفحه منتشر شود. اما بنا به خواسته آقای وزیری مقدم قرار شد که 34 اثر ایشان در 18 صفحه انتهای این کتاب نیز به چاپ برسد که برای دریافت مجوز انتشار این آثار درخواست مجوز دیگری از وزارت ارشاد داشتیم که خوشبختانه هفته گذشته این مجوز صادر شد و مقدمات کار برای انتشار این کتاب فراهم شده است.

او تأکید کرد: آقای وزیری مقدم به زودی به ایران خواهد آمد و قرار است که این کتاب پیش از انتشار مورد بازبینی مجدد و امضای ایشان قرار گیرد و سپس زیر چاپ برود.

کمره‌ای از احتمال برگزاری مراسم بزرگداشتی برای این هنرمند خبر داد و گفت: قرار است نمایشگاهی از آثار این هنرمند به همراه مراسم بزرگداشت او در یکی از گالری های تهران برگزار شود که ما هم قصد داریم که این کتاب در این مراسم رونمایی شود.

این مدیر هنری با بیان این که کتاب «یادمانده ها» تا هفته اول آبان‌ماه منتشر خواهد شد، یادآور شد: با توجه به فرا رسیدن ماه محرم در این زمان تلاش می کنیم که این مراسم بعد از دهه اول ماه محرم الحرام باشد.

کمره‌ای که به گفته خود صد عنوان کتاب در حوزه مسائل دینی منتشر کرده است در خاتمه گفت: کتاب «یادمانده ها» که انتشار آن 2 سال به طول انجامیده است، اولین کتاب ما در حوزه غیر از مسائل دینی است که با توجه به اهمیت این هنرمند نقاش در تاریخ هنر ایران امیدواریم که این کتاب مورد علاقه دوستداران هنر قرار گیرد.

کتاب «یاد مانده ها» شامل زندگینامه محسن وزیری مقدم به قلم این هنرمند است. این کتاب داستان زندگی این نقاش مدرنیست از بدو تولد تا به امروز بوده و به نوعی فصلی از تاریخ هنر محسوب می شود. کتاب «یاد مانده ها» نوشته محسن وزیری مقدم از سوی انتشارات مشق هنر در قطع وزیری منتشر خواهد شد.

وزیری مقدم در بخشی از این کتاب آورده است: «آنچه در این نوشتار آورده شده مجموعه رویدادهایی است که در طول 88 سال زندگی با آنها دست به گریبان بوده ام و سعی کرده ام با کمال صراحت و بدون اغراق گویی ماجراهای شاد و دردناک و تلاش بی امان خود را برای به وجود آوردن آثار هنری در مراحل گوناگون زندگی بیان کنم.»

وزیری مقدم متولد سال 1303 در تهران است. وی که از کودکی به موسیقی نیز علاقه داشت، زمانی که در دانشکده هنرهای زیبا تحصیل می کرد 2 سال به تمرین نوازندگی ویلن پرداخت. در سن 16 سالگی برای نخستین بار نقاشی رنگ روغن را تجربه کرد.

وزیری مقدم در سال 1334 راهی ایتالیا شد و در آکادمی هنرهای زیبای رم ثبت نام کرد. وی در چندین نمایشگاه داخلی و خارجی شرکت کرد و اکنون چندین اثر او در موزه های مهم دنیا نگهداری می شود. مجسمه های چوبی و مفصلی وی در عالم هنر شهرتی فراگیر دارد.

«شیوه طراحی»، «راهنمای نقاشی»، «طراحی» و «14 گفتار» از کتاب های منتشر شده این هنرمند پیشکسوت است. کتاب «بازمانده ها» به دو زبان فارسی و ایتالیایی است که کار ترجمه آن را بهاره خسروان مترجم کتاب های کودک ونوجوان و هنرهای تجسمی انجام داده است.

این کتاب قرار است بعد از معرفی در ایران در کشور ایتالیا نیز رونمایی شود.

 

 

کد خبر 2376150

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha