۲۸ آبان ۱۳۹۳، ۱۳:۰۴

وزیری مقدم به مهر گفت:

اسم این آثار را «کیهانی» گذاشته‌ام/ انتقال نقاشی‌های «شنی» به ایتالیا

اسم این آثار را «کیهانی» گذاشته‌ام/ انتقال نقاشی‌های «شنی» به ایتالیا

محسن وزیری مقدم نقاش پیشکسوت مدرنیست ایران از برپایی تازه ترین آثار نقاشی «کیهانی» خود در گالری خاک خبر داد و همچنین اعلام کرد که همه نقاشی های «شنی» خود را به ایتالیا منتقل کرده است.

محسن وزیری مقدم نقاش مدرنیست در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت: در این نمایشگاه که روز جمعه 30 آبان ماه برپا خواهد شد تازه ترین آثاری که در تابستان سال 2014 کار کرده‌ام، به نمایش خواهم گذاشت.

او درباره این آثار توضیح داد: همه این آثار را که آخرین دوره کاری من را دربر می گیرد، به تازگی از ایتالیا به ایران آورده ام و  شامل 40 نقاشی اکرولیک روی مقواست.

این هنرمند پیشگام نقاشی مدرن ایران با بیان این که این آثار را در دورانی که از بینایی کامل برخوردار نیست خلق کرده است، افزود: به این آثار که در دوران کم بینایی خود کار می کنم، با عنوان نقاشی های کیهانی یاد شده است.

وزیری مقدم درباره قیمت گذاری آثارش نیز بیان کرد: قیمت گذاری این آثار را با مشورت گالری دار انجام خواهیم داد و هنوز مشخص نیست.

وی همچنین از نبود معیار مشخصی برای قیمت گذاری آثار هنرمندان گلایه کرد و تصریح کرد: آثار یک هنرمند پیشکسوت طبیعتاً باید با آثار یک هنرمند جوان تازه کار از نظر قیمت متفاوت باشد، اما متأسفانه دیده می شود که بسیاری از شاگردان هنرمندان پیشکسوت آثارشان چند برابر استادانشان قیمت گذاری می شود و این عادلانه نیست.

محسن وزیری مقدم نقاش

این نقاش مدرنیست در بخش دیگری از سخنانش از انتقال همه نقاشی های معروف به «شنی» اش به ایتالیا خبر داد و گفت: در حال حاضر در ایران هیچ نقاش شنی ای ندارم و همه را به ایتالیا منتقل کرده ام.

وزیری مقدم درباره پیشنهاد برخی گالری داران برای در اختیار داشتن همه آثار او به شکل انحصاری گفت: من این پیشنهاد را نپذیرفتم که به صورت انحصاری برای یک گالری کار کنم.

این نقاش 90 ساله در پایان سخنانش اظهار کرد: رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند، من نیز امروز در فضای دیگری سیر می کنم و در دنیای درونی خودم با نقاشی کردن و گوش دادن به موسیقی های کلاسیک زنده ام و اگر چه با رنج و سختی روزگار گذرانده ام، اما درونم سرشار از شعف و شادی است.

نمایشگاه آثار محسن وزیری مقدم، روز جمعه 30 آبان ماه در گالری خاک گشایش خواهد یافت و به مدت یک هفته پذیرای علاقه مندان خواهد بود.

این هنرمند هفته گذشته نیز نمایشگاهی از آثارش را با عنوان «وزیری مقدم، دیروز، امروز» در گالری طراحان آزاد برپا کرد که تا 21 آبان ماه روی دیوار بود.

محسن وزیری مقدم نقاش و مجسمه‌ساز مدرنیست ایران، متولد سال 1303 در تهران و از نخستین دانش‌آموختگان دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او یکی از پيشکسوتان جنبش نوگرايي در نقاشي ايران است که در مرداد ماه 1334 به ايتاليا رفت و در آکادمي هنرهاي زيباي رم به تحصيل مشغول شد.

وزیری مقدم علاوه بر شرکت در بیش از 50 نمایشگاه انفرادی و گروهی در ایران و سایر کشورهای جهان، در سه دوره بی ینال جهانی ونیز هم حضور داشته از جمله در بيست و نهمين بيينال جهاني ونيز که در سال 1337 با اثري به نام «شهر ايراني» شرکت کرد و از سال 1348 تا 1355 رياست دانشکده هنرهاي زيبا را نيز برعهده داشت.

نقاشی های شنی و مجسمه های مفصلی این هنرمند در سطح دنیا شناخته شده است.

از میان تألیفات این هنرمند نقاش می توان به ترجمه کتاب «اندیشه و کار پُل کلی»، «چهارده گفتار»، «شیوه طراحی»، «راهنمای نقاشی» و «طراحی» اشاره کرد. محسن وزیری مقدم در سال ۲۰۱۲ عنوان چهره سال هنر اروپا را از شهرداری رم و در حضور بزرگان هنر ایتالیا دریافت کرد.

کد خبر 2424316