۲۴ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۳۳

اقتصاد در هفته‌ای که گذشت:

افزایش وام مسکن به 50 میلیون تومان/ تداوم پرداخت یارانه نقدی تا اطلاع ثانوی

افزایش وام مسکن به 50 میلیون تومان/ تداوم پرداخت یارانه نقدی تا اطلاع ثانوی

افزایش سقف پرداخت وام مسکن به 50 میلیون تومان از جمله مصوبات کابینه بود که در روز گذشته سخنگوی دولت آن را به صورت رسمی اعلام کرد و به نظر می رسد که مهمترین خبر اقتصادی هفته گذشته هم باشد. در عین حال، تداوم پرداخت یارانه نقدی تا اطلاع ثانوی به همه خانوارهای ایرانی، راه اندازی 4 پالایشگاه پارس جنوبی، حذف سوخت یارانه ای کامیون های ترانزیتی و شرایط جدید اعزام نیروی کار به خارج از کشور از جمله مهمترین اخبار اقتصادی هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، افزایش سقف پرداخت وام مسکن به 50 میلیون تومان، تداوم پرداخت یارانه نقدی تا اطلاع ثانوی به همه خانوارهای ایرانی، راه اندازی 4 پالایشگاه پارس جنوبی، حذف سوخت یارانه ای کامیون های ترانزیتی و شرایط جدید اعزام نیروی کار به خارج از کشور از جمله مهمترین اخبار اقتصادی هفته گذشته بود.

افزایش سقف پرداخت وام مسکن به 50 میلیون تومان

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش سقف تسهیلات در کشور، گفت: هم سقف وام بالا رفته و هم ارزان شده و ما به التفاوت آن را دولت باید تامین کند.

سخنگوی دولت از افزایش وام مسکن در کلانشهرها به 50 میلیون، در مراکز استان ها و دارای جمعیت بالای 200 هزار نفر به 40 میلیون و سایر شهرها 30 میلیون تومان خبر داد و گفت: به این ترتیب افزایش سقف تسهیلات این امکان را فراهم می کند که افراد متقاضی با اولویت هایی که گفته شده، بتوانند نسبت به تامین مسکن اقدام کنند. این وام ها متوجه زوج های جوان و اقشار کم درآمد است. نوبخت خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد اعلام شده برای کسانی که قصد بازسازی بافت های فرسوده دارند مبلغی را برای وام اختصاص داده ایم که در کلانشهرها تا 20 میلیون شهرهای بالای 200 هزار جمعیت 15 میلیون تومان و سایر شهرها 10 میلیون تومان در نظر گرفته می شود.

پشت پرده‌ ارزان شدن نفت

نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به شکل گیری ائتلاف جدید نفتی بین عربستان و آمریکا برای پائین نگاه داشتن قیمت نفت و ضربه زدن به اقتصاد کشورهایی همچون ایران و روسیه برخی از دلایل کاهش بهای طلای سیاه را تشریح کرد و گفت: ایران و روسیه با کاهش قیمت نفت مجبورند بهای گاز صادراتی خود را هم ارزان کنند.

جزئیات دستورالعمل جدید همکاری مشترک خودروسازان داخلی و خارجی

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با تشریح جزئیات دستورالعمل جدید همکاری مشترک خودروسازان داخلی و خارجی، گفت: براین اساس شرایط شراکت خودروسازان داخلی و خارجی و تدوین پلتفرم‌های جدید سیاست‌گذاری شده است.چنانچه خودروسازان بخواهند با شرکای خارجی خود وارد همکاری شوند سرمایه گذاری آن حداقل باید به صورت 50-50 باشد تا بتواند یک شرکت مشترک شکل بگیرد. وی ادامه داد: در عین حال باید مراکز تحقیق و توسعه مشترک نیز برای انجام فعالیت های توسعه ای و طراحی پلتفرم ایجاد شود. معاون وزیر صنعت معدن و تجارت در ادامه با تاکید بر اینکه داخلی سازی پلتفرم های طراحی شده تا 75 درصد باید باشد، خاطرنشان کرد: در این میان موضوع بازاریابی و فروش مشترک در داخل و بازارهای خارجی باید صورت گیرد و البته درصد فروش نیز باید بر اساس نوع خودرو متفاوت باشد.

اختصاص خط اعتباری 300 میلیون دلاری برای توسعه صادرات به عراق

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق از اختصاص خط اعتباری 300 میلیون دلاری از سوی دولت به بانک توسعه صادرات ایران برای گسترش صدور کالا و خدمات به عراق خبر داد و گفت: صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی و بخش انرژی ایران به عراق تا پایان سال به 11 میلیارد دلار می‌رسد.

افزایش معاملات بازار مسکن در تابستان امسال

بازار مسکن در تابستان امسال نسبت به سال گذشته رونق بیشتری داشت اما همچنان متقاضیان کمتری در بازار مسکن حضور دارند و تمایل برای خرید واحدهای کوچک و ارزان قیمت بیشتر است. با گذشت نیمه اول سال، حجم معاملات مسکن نسبت به سال گذشته افزایش بیشتری پیدا کرده و تعداد متقاضیان واقعی در بازار مسکن افزایش یافته است اما با این وجود، همچنان بازار مسکن متقاضی کمتری نسبت به سال‌های گذشته دارد. آمارها نشان می‌دهد که تعداد کل معاملات مسکن در شهریورماه امسال به یکصد و 88 هزار و 751 قرار داد رسید درحالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته یکصد و 61 هزار و 124 عدد بوده است همچنین تعداد کل مبایعه نامه ها در شهریور 92 در کل کشور 86 هزار و 633 قرارداد بود که شهریور امسال این رقم به 107 هزارو 501 قرار داد رسیده است.

نمی‌خواهیم به حساب بانکی یارانه بگیران ورود کنیم

علی ربیعی، وزیر کار و امور اجتماعی با بیان اینکه شناسایی این دهک‌ها آغاز شده است ، گفت: یکی از محدودیت‌های ما در این زمینه محدودیت اخلاقی است، زیرا نمی‌خواهیم به حساب بانکی افراد و اموال آنها وارد شویم درحالی که در برخی از کشورهای توسعه یافته وارد منازل مردم می‌شوند و کالاهای تازه خریداری شده مانند یخچال را در فهرست حساب افراد می آورند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: نمی خواهیم در این باره تصمیم تبیعیض آمیز بگیریم.

ربیعی با بیان اینکه تشکیل بانک اطلاعاتی از تکالیف برنامه پنجم توسعه بوده است که به جز دریافت اطلاعات از مردم در زمان ثبت نام هدفمندی یارانه ها هیچ کاری درباره آن صورت نگرفته است، گفت: به محض اینکه به دقت کافی در این زمینه برسیم به دولت اعلام خواهیم کرد.

راه‌اندازی 4 پالایشگاه پارس‌جنوبی تا آذرماه

مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه تا آذر ماه امسال چهار ردیف شیرین سازی گاز در فازهای مختلف پارس جنوبی به بهره برداری می رسد بازگشت غول‌های نفتی به ایران را در گروی رفع کامل تحریم‌های بین المللی عنوان کرد و گفت: تولید گاز از پارس جنوبی امسال 100 میلیون متر مکعب در روز افزایش می یابد.

سوخت یارانه‌ای کامیون‌های ترانزیتی ناگهان حذف شد

مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا سازمان توسعه تجارت ایران از صدور بخشنامه جدید ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت برای حذف اختصاص سوخت یارانه‌ای به کامیون‌ها خبرداد و گفت: این تصمیم منجر به افزایش هزینه حمل بار کالاهای صادراتی و کاهش قدرت رقابتی خواهد شد.

فروش آزاد گازوئیل در جایگاه‌ها ممنوع شد

رئیس کانون کارفرمایی جایگاه‌داران سوخت کشور با اشاره به توقف عرضه گازوئیل آزاد در جایگاه‌ها از تغییر در سهمیه گازوئیل خودروهای سنگین خبر داد و اعلام کرد: شرکت ملی پخش نفتی کارت آزاد گازوئیل جایگاه‌داران را غیرفعال کرده است. ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور طرح سه مرحله‌ای ساماندهی و تغییر کلاس کارت‌های هوشمند گازوئیل را در دستور کار قرار داده که مرحله ضربتی این پروژه از مهر ماه سال جاری در کشور عملیاتی شده است.

شرط جدید اعزام نیروی کار به خارج

معاون وزیر کار از ارائه آموزش های بین المللی برای 100 هزارنفر از مربیان و مدیران موسسات فنی و حرفه ای کشور خبر داد و گفت: آزمون های جدیدی برای اعزام نیروی کار به خارج از کشور برگزار می شود.

پرداخت یارانه نقدی بدون تغییر ادامه می‌یابد

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه هنوز به راهکاری برای حذف یارانه اقشار پردرآمد نرسیده‌ایم، برهمین اساس دولت به مدت طولانی یارانه‌ای را که دیگران بنا گذاشته‌اند، باید پرداخت کند و چاره‌ای جز آن ندارد، گفت: دولت طرحی را در دست بررسی دارد که بر مبنای آن، قیمت آب در فصول تابستان و پاییز متفاوت از دیگر مقاطع سال باشد.

کد خبر 2390104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha