۴ آبان ۱۳۹۳، ۹:۰۶

تپش قلب تئاتر فارس در فسا/ جشنواره هایی که به تئاتر استان روح تازه دمید

تپش قلب تئاتر فارس در فسا/ جشنواره هایی که به تئاتر استان روح تازه دمید

شیراز – خبرگزاری مهر: قلب تئاتر استان فارس طی مهر ماه در شهرستان "فسا" به تپش افتاد تا برگزاری رویدادهای تئاتری در شهرهایی غیر از شیراز روح تازه ای به تئاتر استانی بدهد که روزگاری حرف اول را در سطح کشور می زد.

به گزارش خبرنگار مهر، چهاردهمین همایش تئاتر استانی پسامهر به همراه دومین دوره تئاتر خیابانی شهروند از 15 تا 17 مهرماه در حالی در شهرستان فسا در استان فارس برگزار شد که این رویدادهای فرهنگی را می توان نمونه بارزی از توزیع فعالیتهای فرهنگی و هنری در شهرستانهای استان برشمرد.

این رویدادهای باعث ارتقای درک مردم از هنر فاخر و جذب آنها به برنامه های کیفی فرهنگی و هنری شود.

در تئاتر پسامهر همکاری خوبی بین شهرداری و فرهنگ و ارشاد شهرستان فسا شکل گرفت که باعث ارتقای سطح برگزاری این چنین برنامه هایی می شود.

برگزاری این چنین جشنواره هایی در حوزه تئاتر باعث می شود که به ارتقای این حوزه در استانی که مهد تئاتر کشور محسوب می شود کمک شایانی کرده باشد. کمک به تئاتری که چند صباح پیش خاستگاه تئاتر کشور محسوب میشد.

یک مدرس دانشگاه هم نشینی چهاردهمین دوره جشنواره پسامهر با دومین دوره جشنواره خیابانی شهروند را نتیجه همدلی شهردار و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فسا دانست و این اتفاق مهم را ستودنی عنوان کرد و گفت: با در نظر گرفتن موضوع رقابت در میان گروه های تئاتری می توان کارگاهی شدن جشنواره پسامهر و برگزاری کلاسهای آموزشی را در دوره های بعد تداوم داد، از سویی نیز این رویداد تئاتری موجب شد نبض تئاتر فارس در این شهرستان بزند

تئاتر.

دکتر یوسف آفرینی در گفتگو با مهر با بیان این مطلب، خاطرنشان کرد: امسال در بخش صحنه ای جشنواره تئاتر پسامهر شهرستان فسا که دست کم در این بخش به صورت کارگاهی اداره شد جنبه های آموزشی این رویداد هنری به خوبی پیش رفت.

وی که در این جشنواره  داوری بخش صحنه ای را برعهده داشت ویژگی خاص این رویداد تئاتری استان فارس را در حمایت همه جانبه شهردار فسا از این جریان هنری عنوان کرد و افزود: شهردار این شهرستان در کنار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فسا شگفت انگیز بود از این جهت که از سوی شهرداری با اختصاص بودجه ای درخور به پویایی شهرستان فسا در زمینه تاتر انجامید.

آفرینی با برشمردن برنامه های جنبی این جشنواره که در ایران کم نظیر است، خاطرنشان کرد: ویژگی این جشنواره که همزمان با آن دومین جشنواره خیابانی شهروند برگزار شد همراهی این دو نهاد در شهرستان فسا است که می تواند الگویی برای دیگر شهرها قرار گیرد.

وی یک ماه و نیم زمان بیشتر برای تمرین گروه های شرکت یافته و داوری مجدد بخش صحنه در این جشنواره را دلیل بالا رفتن سطح آن عنوان کرد و گفت: ویژگی نمایش کوه یخ از سوی مخاطبان که برگزیده نخست این جشنواره بود نزدیکی این کار با فضای جامعه امروز ماست. چراکه این نمایش با طرح مساله اجتمایی و روانشناختی روح زمان خود را در دست داشت. از این رو چون کوه یخ از اقراق دوری کرده و اثری شعاری نیست و نامربوط به فضای جامعه نبود مخاطبان را به انتخاب این اثر ترغیب کرد.

آفرینی با اعلام اینکه تئاتر فسا امسال جایگاه سترگی یافت، افزود: حضور دکتر محمود عزیزی و منوچهر اکبرلو و استاد رحیم هودی در جشنواره تاتر فسا باعث اعتبار بیشتر این جشنواره شد.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین ایراد تولیدات تئاتری در جشنواره  نبود انديشه شگفتي ساز در پس پشت درامهاي شرکت کننده است.

وی افزود: گروه های تئاتری حاضر در این جشنواره علیرغم وجود نوجوانانی که با عشق و علاقه زیاد به کار می پردازند، اما به دلیل عدم تحلیل درست از متن نمی توانند دریافت و اجرای خوبی داشته باشند. از این رو متن خوب بسیار کم دیده می شود و همچنین تحلیل مناسبی از متن وجود ندارد.

آفرینی افزود:  در بخش صحنه کیفیت آثار نسبت به دوره های پیشین مطلوب نبود ، برخی کارها به صورت مشروط پذیرفته شده بودند که زمان بیشتری برای تمرین داشته باشند تا مخاطب تئاتر کار بهتری ببیند و سطح جشنواره هم پایین نباشد، که این مهم با تلاش گروهای تاتری انجام شد.

 آفرینی موقعیت تئاتر شهرستان فسا را نسبت به دیگر جاها بهتر ارزیابی کرد و گفت: با اینکه جشنواره پسامهر نسبت به دوره های پیشین اُفت کرده اما وجود چنین جشنواره ای به اعتبار تئاتر فارس کمک شایانی می کند به این خاطر اگرچه کمی کار را ساده گرفته اند و همین موضوع باعث شده آثار ضعیف اجازه حضور داشته باشند، اما خوب است بدانيم كه از دل این جشنواره خیلی کارهای برتر به جشنواره ملی تئاتر فجر معرفی شده است.

 

 

 

 

کد خبر 2409599