۶ آبان ۱۳۹۳، ۱۰:۱۰

گفتگوی مهر با نادر قدیانی؛

تلخ و شیرین 4 سال ریاست بر اتحادیه ناشران/ هیئت مدیره جدید مشکلات ما را نخواهد داشت

تلخ و شیرین 4 سال ریاست بر اتحادیه ناشران/ هیئت مدیره جدید مشکلات ما را نخواهد داشت

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران که تا چند روز دیگر این مسئولیت را تحویل هیئت مدیره جدید خواهد داد، ترکیب هیئت مدیره جدید را همگون و آنها را افرادی باانگیزه توصیف و تاکید کرد: قطعاً هیئت مدیره جدید مشکلاتی را که ما در دوره خودمان داشتیم، نخواهد داشت.

نادر قدیانی رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران عصر روز دوشنبه 5 آبان و دقایقی بعد از اعلام نتایج انتخابات این اتحادیه، در گفتگویی با خبرنگار مهر، درباره فراز و فرودهای فعالیت در این اتحادیه در دوره ریاست وی بر آن، گفت: چهار سالی که بنده در خدمت اعضای اتحادیه بودم، تلخی‌ها شیرینی‌های فراوانی داشت. قطعاً هیچکس نباید گمان ببرد که هر خدمتی که انجام می‌دهد، باید برایش دستمزد هم بگیرد چون بعضی خدمت‌ها را خداوند دستمزد می‌دهد.

وی افزود: اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در 4 سال گذشته شرایط بسیار سختی را به ویژه به جهت بحران‌های اقتصادی سختی که عمدتاً هم ناشی از تحریم‌ها بود، سپری کرد. به هر حال از جمله کارهایی که خدا توفیق داد و توانستیم نهایی کنیم که تنها یکی از آنها اصلاح مواد 15 و 16 دستورالعمل اجرایی قانون معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان و پیگیری‌های جدی برای حل این مشکل از طریق شخص وزیر ارشاد چه در نمایشگاه کتاب تهران چه در یکی دو برنامه زنده تلویزیونی بود.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اضافه کرد: من تا جایی که در توان داشتم، سعی کردم همه مشکلات صنف را در مجامع و محافل مختلف مطرح و بیان کنم و خوشحالم که اغلب این مشکلات تقریباً یا حل شده یا در حال حل شدن است. یقیناً این به آن معنی نیست که مشکلات ناشران و کتابفروشان به طور کامل حل شده یا دیگر مشکلی نداریم بلکه مشکلات بسیاری همچنان به قوت خود باقی هستند که انشاءالله از سوی هیئت مدیره جدید پیگیری و به مرور برطرف بشوند.

قدیانی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا برای دوره جدید هیئت مدیره، نامزد نشدید؟ گفت: بنده بعد از چهار دهه عضویت در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و دو دهه عضویت در هیئت مدیره اتحادیه و شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران و چهار سال ریاست اتحادیه و در سن 60 سالگی، بر این باور هستم که آرام آرام باید این عرصه را به نیروهای جوانتر و باانگیزه‌تر واگذار کنم و توان و انرژی خودم را برای موسسه تابعه خودم که اداره آن هم کار بسیار سنگینی است، بگذارم.

وی همچنین با بیان اینکه «بنده الان هم یک ماه اضافه در مسئولیت ریاست اتحادیه حضور داشته‌ام و فکر می‌کنم تا 15 و نهایتاً 20 روز دیگر باید این مسئولیت را تحویل هیئت مدیره جدید بدهم» گفت: من از همه اهالی رسانه و همچنین همکاران خودم در حوزه نشر، عذرخواهی و خداحافظی می‌کنم.

قدیانی همچنین در بخش دیگری از این گفتگو درباره ارزیابی‌اش از انتخابات اخیر اتحادیه و مشارکت بیش از یک سوم اعضا که منجر به نصاب یافتن انتخابات و برگزاری آن در همان دور اول شد، تاکید کرد: در دوره قبل که خود من هم نامزد بودم، حدود 300 نفر از اعضا مشارکت کردند و در دور دوم بود که با مشارکت حدود 350 نفر، به حد نصاب رسید اما خوشبختانه این بار اعضای اتحادیه مشارکت بسیار خوبی داشتند و حضور 409 نفر، انتخابات را به حد نصاب رساند که این نشان دهنده علاقه آنها به اتحادیه صنفی خودشان است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به انتخاب مجدد 4 نفر از اعضای هیئت مدیره سابق در انتخابات اخیر، افزود: نمی‌توانم خوشحالی خودم را از بابت انتخاب همکاران سابقم در هیئت مدیره پنهان کنم و آنها قطعاً به 3 عضو جدیدی که به هیئت مدیره راه یافته‌اند، کمک خواهند کرد تا با یاری همدیگر مشکلات را از سر راه بردارند. این را از این بابت می‌گویم که بنده در شرایطی به هیئت مدیره راه پیدا کردم که هیچکدام از 7 نفر هیئت مدیره از جمله خود من، سابق بر این عضو هیئت مدیره نبودیم. لذا فکر می‌کنم هیئت مدیره جدید مشکلاتی را که آن زمان ما داشتیم، نخواهند  نخواهد داشت.

وی در تشریح وضعیت مالی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برای تحویل به هیئت مدیره جدید، گفت: زمانی که بنده اتحادیه ناشران را تحویل گرفتم، پولی که در صندوق اتحادیه بود، عملاً بدهی کل سنوات پرسنل بود و غیر از این پول دیگری وجود ندارد. طبیعتاً حق عضویت‌هایی که ما از اعضا می‌گیریم، بسیار اندک است و یک سوم هزینه‌های جاری اتحادیه را هم تامین نمی‌کند.

قدیانی سپس یادآور شد: با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه‌های نشر را صادر می‌کند و این باعث شده که اتحادیه آن قدرت لازم را نداشته باشد، لذا بنده با پیگیری‌هایی که در این سال‌ها انجام دادم، ملاقاتی با رئیس جمهور سابق در دولت دهم داشتم و شرایط اتحادیه را برایشان توضیح دادم و درخواست یک میلیارد تومان اعتبار کردم که البته عملاً در اولین ماه‌های دولت جدید و با کمک وزیر ارشاد وصول شد. بعداً حدود 55 میلیون تومان به این پول اضافه کردیم و جمعاً صرف خرید یک ساختمان نسبتاً مناسب برای اتحادیه شد. البته با کمک آقای مسجدجامعی هم در شورای شهر، رقمی در حدود 600 میلیون تومان برای تکمیل و تجهیز این ساختمان به اتحادیه کمک شد. به هر حال من امیدوارم هیئت مدیره جدید از طریق کانال‌های قانونی بتواند نسبت به تامین هزینه‌های اتحادیه مبادرت کند.

کد خبر 2411208