۲۳ آبان ۱۳۹۳، ۱۴:۵۱

آیت الله آصفی:

میثاق انسان با خدا از راه عقل‏، فطرت و دل امکان پذیر است

میثاق انسان با خدا از راه عقل‏، فطرت و دل امکان پذیر است

قم - خبرگزاری مهر: رئیس مجمع جهانی اهل البیت عراق با تاکید بر اینکه علامه طباطبایی معتقد است خداوند در روز ازل انسان را بابت بندگی‌اش مورد خطاب قرار نداده است، گفت: از نظر مفسر المیزان خداوند با ودیعه گذاشتن عقل، فطرت و دل پاک به انسان جلوه ملکوتی بخشیده است.

به گزارش خبرنگار مهر‏‏، آیت الله محمد مهدی آصفی قبل از ظهر جمعه در دومین روز همایش بین المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: تفسیر المیزان براساس آیات مبنا و بنا پایه گذاری شده و علامه طباطبایی با این روش آیات را به ارجاع به یکدیگر تکمیل و تفسیر می‌کند.

تشریح نوع تفسیر علامه در المیزان

وی با ذکر یک نمونه به تبیین روش تفسیری علامه پرداخت وگفت: یکی از آیاتی که بسیار مورد استناد ایشان قرار می‌گرفت آیه ۲۱ سوره حجر است که توانسته با این آیه مبنا به تفسیر زیبایی از آیات ۱۷۲ و ۱۷۳ سوره اعراف درباره میثاق خداوند از انسان برای بندگی برسد.

استاد حوزه علمیه نجف با بیان اینکه بر اساس تفسیر المیزان و آیه میثاق همه موجودات نشات ملکوتی و مُلکی دارند، گفت: بر اساس آیات ۱۷۲ و ۱۷۳ سوره اعراف انسان قبل از خلقت ذره بوده است.

خداوند هیچگاه انسان را در مورد بندگی خود مورد خطاب قرار نداده است

آیت الله آصفی با اشاره به اینکه پیمان الهی مستقر در عقل، فطرت و دل انسان است، افزود: اگر این سه منبع آلوده به حجاب تعلقات شوند در درون بشر نهفته و مستور می‌مانند.

وی با اعلام اینکه انسان هم جزو خزائن خداوند است، گفت: خداوند آنچنان که عقول عامه اظهار می‌کنند هیچگاه انسان را برای بندگی و اظهار خداوندی خود مورد خطاب قرار نداده است بلکه با ودیعه گذاشتن سه منبع عقل و فطرت و دل به او مقام ملکوتی و الهی بخشیده است.

رئیس مجمع جهانی اهل البیت عراق این نوع خطاب را در ردیف خطاب خداوند به آتش جهنم درباره پرشدن از وجود انسان دانست و گفت: این نوع خطاب‌ها از نوع کلمات و اصطلاحات مجازی است و واقعیت شکلی ندارد.

وی با تأکید بر اینکه خداوند سه عنصر عقل، فطرت و دل را در لفافه وجودی هر بشری به امانت گذاشته است، گفت: انسان حتی اگر به پست‌ترین مراحل حیوانی هم سقوط کرده باشد این سه عنصر در وجود او قرار دارد اما آنها را به دلیل تعلقات و علایق دنیوی در درون خود گم کرده است.

 

کد خبر 2420804

برچسب‌ها