۲۲ آبان ۱۳۹۳، ۱۴:۴۶

حجت الاسلام رجبی تاکید کرد:

مرحوم علامه طباطبایی(ره) از شخصیت‌های بی نظیر جهان اسلام است

مرحوم علامه طباطبایی(ره) از شخصیت‌های بی نظیر جهان اسلام است

قم – خبرگزاری مهر: قائم‌مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: مرحوم علامه طباطبایی(ره) از شخصیت‌های کم‌نظیر و به یک معنا بی‌نظیر در جهان اسلام و به‌ویژه جهان تشیع است و حق عظیمی بر حوزه‌های علمیه و فرهیختگان در علوم انسانی و اسلامی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمود رجبی در اولین همایش بین‌المللی «اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان» که قبل از ظهر پنج‌شنبه در موسسه  آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد عنوان کرد: بی شک واکاوی و تبیین و فرهنگ سازی نسبت به شخصیت‌های برجسته و فرهیخته جهان اسلام در ابعاد علمی، فرهنگی و اجتماعی از مهم ترین رسالت‌های حوزه و دانشگاه است.

وی ادامه داد: مرحوم علامه طباطبایی(ره) از شخصیت‌های کم‌نظیر و به یک معنا بی نظیر در جهان اسلام و به‌ویژه جهان تشیع است و حق عظیمی بر حوزه‌های علمیه و فرهیختگان در علوم انسانی و اسلامی به‌ویژه در قلمرو فلسفه و تفسیر دارد و در واقع احیاگر مبانی عقلی و مباحث تفسیری در حوزه علمیه قم و در جامعه اسلامی است.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: علامه طباطبایی(ره) از شخصیت‌هایی است که توانست در علوم مختلف اسلامی متناسب با اندیشه‌های نوین تولید فکر و ایده کند و نهادینه سازی فرهنگ غنی اسلام ناب محمدی را انجام دهد.

حجت الاسلام رجبی ادامه داد: اگر بخواهیم تحولی که علامه(ره) در عرصه علمی و فکری در جهان و جامعه ایران ایجاد کردند را ارزیابی کنیم، می‌توانیم هم تراز تحولی که امام خمینی(ره) در عرصه سیاسی و اجتماعی ایجاد کردند به شمار آوریم.

علامه طباطبایی و اثر شریف المیزان

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه افزود: مهم‌ترین اثر آن بزرگوار که یک دایره‌المعارف آموزه‌های دینی و علوم انسانی ـ اسلامی می‌باشد کتاب شریف تفسیر المیزان است. بزرگانی مانند مرحوم شهید مطهری، آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله مصباح یزدی با تجلیلی بی‌نظیر از این تفسیر یاد می‌کنند.

حجت الاسلام رجبی عنوان کرد: تفسیر المیزان در میان تفاسیر تشیع و تسنن و حتی در میان آثار خود علامه اثر ممتاز، برجسته و بی نظیری است.

دبیر علمی همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در ادامه خاطرنشان ساخت: المیزان با توجه به ویژگی‌هایی که داراست در واقع تابلو و آیینه تمام نمای شخصیت علمی، اخلاقی و فرهنگی علامه طباطبایی(ره) و در بردارنده تمام ابعاد فکری و معرفتی ایشان است.

تلاش‌های موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در راستای معرفی تفکر علامه طباطبایی(ره)

وی گفت: متأسفانه آن‌گونه که شایسته شخصیت علامه و تفسیر بزرگ المیزان است به رغم تلاش‌های زیادی که شده است کار شایان منزلت علامه و المیزان هنوز صورت نگرفته و با حق ادای آن فاصله زیادی داریم.

حجت الاسلام رجبی افزود: از چند سال پیش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) مصمم شد که در مورد معرفی علامه و ادای اندکی از دین خود به ایشان و این اثر بزرگ تفسیری «المیزان» که افتخار شیعه و جهان اسلام است تلاش‌هایی انجام دهد.

وی در ادامه افزود : یکی از تلاش‌های موسسه امام(ره) برگزاری این همایش بین المللی در راستای معرفی اندیشه های علامه طباطبایی(ره) است.

محورها و برنامه های جانبی همایش بین المللی اندیشه های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان  

قائم‌مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به محورهای این همایش، گفت: این همایش با ۳۰ محور اصلی و حدود ۷۰۰ محور فرعی می‌تواند یک منبع غنی و کامل برای استفاده پروژه‌های سطوح عالی و دکتری باشد.

وی با اشاره به راه‌اندازی سایتی برای این همایش، اظهار کرد: با راه‌اندازی سایت همایش که به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی فعال است علاقمندان می‌توانند اخبار و داده علمی موجود در سایت را بررسی کنند.

حجت الاسلام رجبی در ادامه با اشاره به حضور میهمانان خارجی در همایش گفت: برای استفاده مهمانان خارجی از این مصاحبه‌ها نیز بخشی از آن‌ها به زبان انگلیسی و عربی ترجمه‌شده است و امروز در اختیار مهمانان قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: مقالات بررسی شده اند و از ۶۰۰ مقاله ای که به دبیرخانه ارسال شده است ۵۰ مقاله علمی پژوهشی، ۵۰ مقاله علمی ترویجی انتخاب‌شده است و بقیه آثار نیز در رده مقالات تخصصی و فرهنگی دسته‌بندی‌ شده‌اند.

دبیر علمی همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان با اشاره به برنامه‌های این همایش در عصر پنج‌شنبه، عنوان کرد: امروز عصر هفت کمیسیون تخصصی با موضوع‌های هستی‌شناسی و معرفت، قرآن‌شناسی و حدیث‌شناسی، دین‌شناسی، مطالعات علوم انسانی، مطالعات علوم اجتماعی، مقالات عربی و مقالات انگلیسی برگزار می‌شود.

قائم‌مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در پایان با اشاره به‌ ویژه برنامه‌های سالگرد علامه طباطبایی، بیان کرد: همزمان با سالگرد این عالم وارسته برنامه‌ای در جوار مزار ایشان در حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) با حضور مهمانان داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

 

کد خبر 2420454

برچسب‌ها