۳۰ آبان ۱۳۹۳، ۱۸:۴۸

گزارش خبری مهر/

جشنواره بین المللی فیلم رشد در آذربایجان شرقی پایان یافت/ اکران ۵۲ اثر داخلی و خارجی در تبریز

جشنواره بین المللی فیلم رشد در آذربایجان شرقی پایان یافت/ اکران ۵۲ اثر داخلی و خارجی در تبریز

تبریز – خبرگزاری مهر: چهل و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم رشد در آذربایجان شرقی با اکران، نقد و پویانمایی آثار مختلف پایان یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس دانشگاه فرهنگیان فاطمه الزهرا تبریز عصر جمعه در مراسم اختتامیه این مراسم با بیان اینکه ۵۲ اثر برگزیده داخلی و خارجی در تبریز اکران شد، گفت: این جشنواره برای اولین بار همزمان در تهران و با مشارکت ۱۷ پردیس در سطح کشور برگزار شد.

نسرین پیرسمساری با بیان اینکه ۵۲ اثر برگزیده داخلی و خارجی از کشورهای آلمان، هلند، لتونی، پرتغال، سوئد، کانادا، عراق، انگلیس و چین در پردیس فاطمه الزهرا تبریز اکران و نقد شد، اظهار داشت: ۳۰ مورد داستان کوتاه و ۱۱ فیلم بلند پویانمایی شد و همچنین ۹ نقد رسمی توسط مخاطبان نیز صورت گرفت.

وی با تاکید بر اینکه این جشنواره تجربه خوبی بود که با استقبال کم نظیری نیز همراه شد، ادامه داد: این جشنواره با هدف انتخاب و معرفی فیلم های علمی، آموزشی و تربیتی از سراسر جهان، تبادل فرهنگی هنری بین کشورهای مختلف دنیا و جمهوری اسلامی ایران و آگاهی از تحولات و نوآوری های علمی، آموزشی و تربیتی کشورهای جهان برگزار شد.

پیرسمساری در ادامه همچنین با تاکید بر اینکه از دیگر اهداف این جشنواره حضور فعال دانشجو معلمان در عرصه فیلم سازی و فیلمنامه نویسی برای انتقال پیام های آموزشی وتربیتی و پرورش تفکر انتقادی در دانشجو معلمان و آشنائی آنها با محیط فرهنگی و هنری جشنواره است، ابراز داشت: قدمت و سابقه دیرینه جشنواره فیلم رشد این امکان را می دهد که از فیلم به عنوان یکی از بهترین روش های آموزش و فرهنگسازی استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه فیلم رشد باعث شد تا زبان هنر و زبان فیلم به خوبی نمایان شود و دانشجو معلمان در جشنواره حضور یافته و به نقد بپردازند، افزود: رسانه فیلم در کنار رسانه کتاب، رسانه بسیار هنرمندانه ای است که در عصر ما برای انتقال دانش و تجربیات به کار می رود.

رئیس ستاد اجرایی اکران و نقد و بررسی آثار برگزیده جشنواره بین المللی فیلم رشد آذربایجان شرقی همچنین گفت: باید دانشجو معلمان از این جشنواره ها درس بگیرند و بتوانند نقد کنند، نقد هنر قضاوت است که باعث جلو بردن و زیر و رو کردن عیب ها و حسن ها می شود.

وی با بیان اینکه کار منتقدان در این جشنواره بسیار مهم بود که به خوبی آنها به وظیفه خطیر خود عمل کردند، ادامه داد: نقدپذیری و نقد کردن سرمایه عظیم است که باعث جلوبردن بسیاری از امور کشور می شود.

علی اکبر صفی پور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی

اختصاص رایگان برخی سالن های سینماهای تبریز به دانش آموزان و دانشجویان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در ادامه مراسم اختتامیه این جشنواره با اشاره به اینکه فیلم و سینما جایگاه ویژه ای در بین افراد با سنین مختلف دارد، گفت: برخی سالن های سینماهای تبریز به دانش آموزان و دانشجویان به صورت رایگان اختصاص می یابد.

علی اکبر صفی پور با اشاره به اینکه تکنولوژی فیلم و سینما به رشد و توسعه کمک می کند، ادامه داد: فیلم نقش قابل توجهی در انتقال فرهنگی دارد که باید با ساختن فیلم های پربازده به این مهم دست پیدا کرده و از این ظرفیت ها و پتانسیل ها استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه سینما وقتی وارد ایران شد بیشتر جنبه تفریحی داشت، ابراز داشت: ولی اکنون این سینما باعث می شود عده ای با تعامل اجتماعی یک جا بنشینند و به فیلم مورد علاقه خود نگاه کنند.

صفی پور سپس با بیان اینکه سینماها و فیلم ها می توانند برای تربیت نسل ها مفید بوده و نقش بسزایی ایفا کنند، ابراز داشت: کارکرد سالن های سینما فقط دیدن فیلم نیست بلکه این پرده سینما باعث می شود عده ای با هم تعامل کنند و در کنار یکدیگر فیلم ببینند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با تاکید مجدد بر اختصاص رایگان برخی سالن های سینماهای تبریز به دانش آموزان و دانشجویان در برخی زمان ها و روزهای هفته گفت: برنامه ریزی را مسئولان انجام دهند و اقدام نیز بر عهده اداره کل فرهنگ استان باشد.

وی همچنین اظهار داشت: بدون شک استمرار این فعالیت ها در گسترش سینماها موثر است و باید همچنین امکاناتی برای خانواده ها ایجاد شود تا از سینماها استفاده کنند.

آمادگی حوزه هنری آذربایجان شرقی برای اکران رایگان فیلم برای دانش آموزان و دانشگاهیان

مسئول امور سینماهای حوزه هنری استان نیز در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص گفت: حوزه هنری آذربایجان شرقی برای اکران رایگان فیلم برای دانش آموزان و دانشگاهیان آمادگی دارد.

شهرام خزرایی با اشاره به اینکه سه سالن سینمایی ۲۲ بهمن، انقلاب و قدس برای این منظور در نظر گرفته شده است، ابراز داشت: حوزه هنری برای همکاری در اجرای این طرح آماده است.

کد خبر 2425702