۲ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۵۴

گزارش مهر؛

مترو اسلامشهر در ایستگاه تخصیص اعتبار/ رویاها بر ریل واقعیت قرار گرفت

مترو اسلامشهر در ایستگاه تخصیص اعتبار/ رویاها بر ریل واقعیت قرار گرفت

اسلامشهر - خبرگزاری مهر: در حالیکه اسلامشهر در چند کیلومتری پایتخت قرار دارد و مردم آن از نبود ناوگان حمل و نقل عمومی مناسب رنج می‌برند، سرپرست شهرداری اسلامشهر از احتمال زمین خوردن کلنگ احداث مترو تا پایان سال خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، شهروندان اسلامشهر سالهاست که با خبر اتصال قریب الوقوع این شهرستان به خط مترو انس گرفته اند طوریکه اگر روزی یا هفته ای خبری در این باره نشنوند تعجب می کنند. اما آنچه که در این سال‌ها و بعد از نخستین وعده از سوی دولت پیشین به دست آمده، تنها خبرهای متناقضی از جلسات کم بهره و فاقد هرگونه خروجی موثر بوده است.

اما طی روزهای گذشته و در آخرین اقدام مسئولان، نشست مشترک سرپرست شهرداری اسلامشهر به همراه چند تن از مسئولان این شهرستان با مدیرعامل شرکت مترو تهران، آب پاکی را روی دست همه ریخت تا شهروندان بدانند تنها در صورت تخصیص اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی پیش بینی شده در بودجه سال ۹۳ کشور، دکمه آغاز به کار ماشین های حفاری تونل مترو اسلامشهر روشن خواهد شد.

رویای اتصال به بلندترین خط مترو خاورمیانه

خط ۳ مترو تهران که اوایل امسال بخش مهمی از آن به طول ۱۲ کیلومتر به بهره برداری رسید و به عبارتی بلند ترین خط حمل و نقل تونلی خاورمیانه محسوب می شود، بر اساس طرح های مصوب قرار است مترو اسلامشهر را نیز به این خط طولانی متصل کند. نوید بخش این اتصال، باقی ماندن دستگاه های حفاری تونل این خط در انتهای مسیر آن یعنی جایی در تقاطع اتوبان های آزادگان و آیت الله سعیدی است که اسلامشهری ها آنجا را به اسم "کمربندی" می شناسند.

به گفته مدیران مترو تهران، این شرکت به دلیل برنامه جدی که برای آغاز حفاری مسیر مترو اسلامشهر داشته است حتی تا حدود ۶۰۰ متر از آخرین ایستگاه خط ۳ پیشروی کرده و دستگاه خود را در آنجا نگه داشته است، آغاز مجدد کار این دستگاه اما منوط به تزریق بخشی از اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه است تا علاوه بر روغن کاری مته های حفاری، رنگ تازه ای به خبر قدیمی و تکراری "اتصال قریب الوقوع" اسلامشهر به مترو داده و این خبر را به واقعیت نزدیک تر کند.

۲۴۰ هزار تردد شهری در مسیر اسلامشهر - تهران

بر اساس مطالعات صورت گرفته در سال۸۸ روزانه بیش از ۲۴۰ هزار تردد بوسیله وسایط نقلیه میان اسلامشهر - تهران صورت می گیرد که با احتساب میزان رشد خودروهای شخصی بر اساس آمارهای رسمی سال ۹۰ و همچنینی توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شهرهای اطراف اسلامشهر، این رقم به شکل محسوسی افزایش یافته و ترافیک پنج کیلومتری خودروها در ساعات پایانی روز در مدخل شهری اسلامشهر در میدان نماز گواه این مدعا است.

آمار مطروحه در حالی همچنان به عنوان آخرین آمار رسمی حمل و نقل اسلامشهر مطرح می شود که این شهرستان به دلیل قرار گیری در محور مواصلاتی بهارستان و رباط کریم با خیل عظیمی از مسافران روزانه این مناطق به تهران نیز روبه رو است.

بررسی مجدد آمارها در این زمینه و عدم تناسب رشد شریان های شهری اسلامشهر و توسعه نامتوازن معابر در شهرهای اطراف، نیاز روز افزون به احداث خط مترو را گوشزد می کند، علاوه بر اینکه تمرکز دولت یازدهم بر کاهش مصرف سوخت و توجه بیشتر به بهبود وضعیت محیط زیست و کنترل آلودگی هوا، می تواند دلیل محکمی بر لزوم توجه دولت در تخصیص اعتبار لازم به این پروژه بزرگ باشد.

ظرفیت ترافیک اسلامشهر در مرز هشدار قرار دارد

افزایش مستمر وسایل نقلیه شخصی و عمومی در اسلامشهر و طولانی شدن روند گشایش محور های جدید موجب شده است تا ظرفیت ترافیکی این شهر به مرز هشدار نزدیک شود، این موضوعی است که سرپرست شهرداری اسلامشهر بر آن تأکید کرده است.

شاید بر همین اساس بود که علیرضا ناصری پور مدتی قبل در حاشیه دیدار با مدیر قطار شهری تهران، احداث مترو را یکی از نیازهای حیاتی اسلامشهر و شهرهای اطراف برشمرد و اظهار داشت: هم اکنون اسلامشهر متحمل بار سنگین ترافیک شهرهای اطراف شده است که این امر ضرورت پیگیری جدی احداث مترو را پررنگ تر می کند.

این مسئول همچنین در گفتگو با خبرنگار مهر احداث مترو را یکی از مطالبات به حق شهروندان اسلامشهری دانست و افزود: این پروژه پس از سال‌ها انتظار و پیگیری های مستمر نمایندگان مردم و مسئولان دولتی هنوز به نتیجه نرسیده در حالیکه اگر اعتبار پیش بینی شده برای امسال پیش از آغاز سال جدید به این پروژه تزریق شود به احتمال زیاد تا پایان سال عملیات احداث خط مترو اسلامشهر آغاز خواهد شد.

نیاز به اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومانی برای متروی اسلامشهر

اعتبار در نظر گرفته شده برای احداث مترو اسلامشهر بر اساس پیش بینی های رسمی که مورد استناد اختصاص ردیف بودجه مستقل در اعتبارات ملی نیز قرار گرفته، رقمی حدود ۴۳۰ میلیارد تومان است در حالیکه سرپرست شهرداری اسلامشهر مبلغ مورد نیاز برای این پروژه را هم اکنون چیزی بیشتر از ۸۰۰ میلیارد تومان عنوان می کند.

ناصری پور با اشاره به این مبلغ، میزان اعتبار پیش بینی شده در بودجه امسال را تنها ۱۰ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت:  همین مبلغ هم اگر در ماه های باقی مانده از سال تامین شود کلنگ احداث مترو اسلامشهر تا پایان سال به زمین خواهد خورد.

اتصال اسلامشهر به مترو فرودگاه امام (ره)

با این تفاسیر اما ظاهرا مسئولان این شهرستان عزم خود را برای راه اندازی فوری مترو این منطقه جزم کرده اند تا جایی که گفته می شود قرار است دو ایستگاه در مسیر راه آهن - فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) - شهر جدید پرند که از ضلع جنوبی اسلامشهر عبور می کند راه اندازی شود.

سرپرست شهرداری اسلامشهر در این باره نیز با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با مدیر عامل مترو تهران از توافق انجام شده برای احداث دو ایستگاه مترو در مسیر مترو فرودگاه امام خمینی(ره) خبر داد و افزود: قرار شده است تا اقدامات اولیه برای تملک اراضی در دو منطقه کمالیه و جمالیه واقع در انتهای شهرک واوان برای ایجاد دو ایستگاه مترو انجام شود که اقدامات عملی برای این امر به زودی آغاز خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد: ایجاد این دو ایستگاه به هیچ عنوان جایگزینی برای خط مترو اصلی اسلامشهر نیست، بلکه یک امکان جدید است که با هماهنگی شرکت مترو تهران برای شهروندان اسلامشهری ایجاد می شود.

شرکت مترو تهران مهیای آغاز عملیات اجرایی

چندی پیش خبری از دیدار دو جانبه مسئولان این شهرستان با مدیر عامل شرکت مترو تهران منتشر شد که حاکی از گشایش های تازه در مسیر احداث مترو اسلامشهر بود، بر اساس این خبر در دیدار دو طرف، جوانب مختلف آغاز به کار احداث مترو اسلامشهر که در واقع ادامه خط ۳ مترو تهران است مورد بررسی قرار گرفت و مسئولان شهرستان بر ضرورت تسریع در این کار تاکید کردند اما آنچه مهم به نظر می رسد، خبری است که نشان دهنده آمادگی کامل مترو تهران برای آغاز هر چه سریع تر عملیات اجرایی است.

در دیدار مذکور مدیرعامل مترو تهران با اشاره به پایان کار احداث خط ۳ مترو تا مرز اتوبان آزادگان از آمادگی تجهیزات برای ادامه این خط به سمت اسلامشهر خبر داد و گفت: با وجود گذشت چند ماه از پایان این کار ما همچنان تجهیزات را برای ادامه مسیر به سمت اسلامشهر نگاه داشته ایم.

هابل درویشی با تاکید بر آمادگی متروی تهران برای ادامه این مسیر در سریع ترین زمان ممکن، اضافه کرد: باید برای آغاز به کار این پروژه بخشی از اعتبار آن تخصیص پیدا کند که در این صورت پیش از دهه فجر کارگاه  احداث مترو اسلامشهر تجهیز خواهد شد.

نمایندگان مجلس به میدان بیایند

دریافت اعتبارات ملی مقوله پیچیده ای است که تحقق آن نیازمند پیگیری های گسترده و جدی است، البته با وجود عزم مسئولان محلی و استانی دولت و نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر برای واریز اعتبار سال جاری مترو اسلامشهر پیش از پایان سال، به نظر می رسد این عرصه مستلزم حضوری از جنس مجلس شورای اسلامی است.

احداث خط مترو اسلامشهر رویدادی است که می تواند مسیر میان رویا تا واقعیت را با سرعتی اندک طی کند اما تحقق اعتبار اولیه این پروژه برای خود گره ای است متفاوت که بازگشایی آن، هم داستانی نمایندگان در مجلس شورای اسلامی با مردم اسلامشهر را می طلبد.

------------------

گزارش از: اکبر کریمی

کد خبر 2426540