۲۳ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۵۶

مهر گزارش می دهد/

وضعیت بحرانی زیست محیطی در دلیجان/ فرهنگ و صنعت همپای هم رشد نکرده اند

وضعیت بحرانی زیست محیطی در دلیجان/ فرهنگ و صنعت همپای هم رشد نکرده اند

اراک- دلیجان در سالهای اخیر در بخش صنعت پیشرفت های چشمگیری داشته، اما این توسعه با چالش های زیست محیطی و فرهنگی نیز همراه بوده که برای برطرف کردن آنها به توجه و برنامه ریزی هرچه بیشتر نیاز است.

به گزارش خبرنگار مهر، دلیجان با چهار شهرک صنعتی فعال سومین شهر صنعتی استان مرکزی با کمترین نرخ بیکاری به حساب می آید، که چالش هایی همچون آلودگی محیط زیست، افزایش مهاجرت پذیری در این شهر، شکل گیری خرده فرهنگ ها، تضاد فرهنگی، افزایش اختلاف طبقاتی روبه رو است.

فرماندار دلیجان در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: دلیجان شاهراه اصلی و متصل کننده چندین استان کشور به یکدیگر می باشد و با توجه به اینکه تقریبا در مرکز کشور واقع شده، حمل و نقل و صادرات محصولات تولیدی از کارخانه های این شهر به راحتی صورت می پذیرد.

هادی فدایی با تاکید بر موقعیت جغرافیایی دلیجان، تصریح کرد: با توجه به موقعیت استراتژیک دلیجان و افزایش سرمایه گذاری های بخش خصوصی در این شهر، هم اکنون یک وضعیت مطلوب اقتصادی و صنعتی در دلیجان به وجود آمده است.

وی ادامه داد: توسعه بخش صنعتی در دلیجان باعث نخواهد شد که مردم این شهر تفکر دستیابی به توسعه پایدار و همه جانبه را فراموش کنند.

فدایی ضمن بیان تلاش مسئولین برای رسیدن به توسعه پایدار، اضافه کرد: نخبگان، متخصصان و مردم دلیجان خواستار توسعه ای هستند که در آن به سلامت، محیط زیست، وضعیت اجتماعی، اقتصاد و صنعت توجه همزمان شود و هم اکنون حل مشکلات زیست محیطی و فرهنگی شهر در دستور کار قرار دارد.

دلیجان شهری مناسب برای سرمایه گذاری

رحمان دلاوری عضو شورای شهر دلیجان، دلیجان را دارای فرصت ای متنوع سرمایه گذاری دانست و اظهار کرد: دلیجان در موقعیت جغرافیای خاصی قرار گرفته و عبور روزانه هزاران وسیله حمل و نقل ترانزیتی و مسافری از این شهر و همچنین عبور خط آهن اصفهان به تهران، شاهراه ارتباطی بی نظیری به وجود آورده که باعث جلب توجه سرمایه گذاران بخش خصوصی گشته است.

وی وجود منابع طبیعی متنوع در حوزه دلیجان را از دیگر فرصت های سرمایه گذاری برشمرد و اضافه کرد: وجود منابع معدنی همچون معادن آهن، روی و سنگ آهن و تامین مواد اولیه کارخانه ها به وسیله این معادن نقطه قوت دیگری برای سرمایه گذاری در دلیجان به حساب می آید، به طوری که عمده مواد اولیه کارخانه های سیمان از معادن دلیجان تامین می شود.

دلاوری ضمن بیان عبور پنج خط لوله ملی و بین المللی انتقال نفت و گاز از حوزه دلیجان، اضافه کرد: هرچند عبور این خط لوله ها باعث محدود شدن اراضی شهرستان شده اما فرصت مناسبی برای استقرار صنایع مادر و بالادستی در صنعت نفت به وجود آورده است.

وی ادامه داد: نباید فراموش کرد رشد و توسعه صنعت در دلیجان با کمترین اتکا به منابع دولتی صروت گرفته و به قدری چشمگیر بوده که هم اکنون برخی از صنایع مثل ایزوگام در دلیجان به عنوان خوشه صنعتی معرفی شده اند.

جاذبه های طبیعی و گردشگری فرصتی برای جذب گردشگر

عضو شورای شهر دلیجان گفت: دلیجان علاوه بر بخش صنعتی پویا از جاذبه های تاریخی و طبیعی زیادی برخوردار است که می توانند زمینه رشن این شهر در گردشگری را فراهم کنند.

وی ادامه داد: تمدن بالای پنج هزار سال که در حاشیه رود اناروار کشف شده، کاروانسرای دودهک و روستاهای دیدنی جاسک و راوک، شهرتاریخی نراق را از جمله جاذبه های تاریخی و غار نخجیر مهمترین جاذبه طبیعی این شهرستان محسوب می شوند.

همکاری صنعت و دانشگاه برای رفع آلاینده های زیست محیطی در دلیجان

عضو شورای شهر دلیجان در مورد وضعیت زیست محیطی، گفت: در سال های گذشته در مکان یابی صنایع پیش بینی های لازم به عمل نیامده است و برخی کارخانه ها فاصله کمی تا شهر دارند.

وی ادامه داد: دلیجان در کریدور اصلی شمال به جنوب کشور قرار گرفته وروزانه ۱۲۰ هزار وسیله نقلیه از این شهر عبور می کنند و این موضوع علاوه بر فرصت های بی نظیری اقتصادی که در اختیار شهر قرار داده موجب افزایش آلودگی در آن هم شده است.

فدایی نیز در مورد آلودگی دلیجان اظهار کرد: توسعه صنعت در دلیجان تک بعدی بوده و بیشتر در صنایع عایق و قیر صورت گرفته که آلاینده های زیادی را به محیط زیست وارد می کند و باعث شده دلیجان از نظر زیست محیطی به وضعیتی میان بحرانی برسد.

وی بیان کرد: در کشور هنوز سیستم فیلترینگ برای جلوگیری از آلودگی صنایع عایق ساخته نشده است اما از انجایی که دلیجان یک شهر دانشگاهی نیز به حساب می آید تحقیقات فراوانی از طرف اساتید و دانشجویان این شهر برای ساخت یک سیستم فیلترینگ صورت گرفته است.

فدایی ضمن بیان دست یابی به نتایج اولیه در این تحقیقات، افزود: هم اکنون یک نوع دستگاه فیلترینگ برای جلوگیری از آلایندگی صنایع قیر ساخته شده و به زودی در یک کارخانه به صورت پایلوت آزمایش خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر آزمایش این سیستم با موفقیت صورت بگیرد قطعا کارخانه های دیگر نیز استقبال خواهند کرد چراکه خود و خانواده هایشان در همین شهر زندگی می کنند و علاوه بر آن مسئولین و مردم عزم جدی برای جلوگیری از افزایش آلودگی دلیجان دارند.

افزایش مهاجرپذیری و تضاد فرهنگی، پیامد توسعه صنعت

عضو شورای شهر دلیجان ضمن برشمردن پیامدهای صنعتی شدن دلیجان، اضافه کرد: توسعه صنعت علاوه بر برکت برای دلیجان مشکلاتی در زمینه های اجتماعی نیز در پی داشته که از مهمترین آنها می توان به ایجاد نابرابری اجتماعی و تعارضات فرهنگی اشاره کرد.

دلاوری گفت: مهاجرت نیروی کار از سایر نقاط کششور و حتی اتباع بیگانه به دلیجان باعث شکل گیری خرده فرهنگ، تنوع زبانی و قومی گشته که گاها به تعارضات فرهنگی و اجتماعی منجر می شود.

وی ادامه داد: دلیجان نیازی شدیدی به بازاندیشی الگو توسعه شهرستان و توجه همزمان به توسعه اجتماعی و فرهنگی در کنار صنعت دارد چراکه در صورت ادامه توسعه نامتوازن در آینده مشکلت زیادی در زیست اجتماعی این شهر به وجود خواهد آمد.

فرماندار دلیجان نیز ضمن تاکید به توسعه ناموزون فرهنگی و اجتماعی در دلیجان، اضافه کرد: ضعف نهادهای مدنی، صنفی و حزبی در این شهر به چشم می خورد و برای جلوگیری از توسعه نامتوازن  باید سازمان های مردم نها را فعال تر ساخت.

برگزاری همایش توسعه پایدار، با همت شهروندان

عضو شورای شهر دلیجان گفت: برخی از نهاد مردمی با محوریت شورای اسلامی شهرستان دلیجان همایشی را به منظور بررسی فرصت ها و تهدیدها از زبان فرهیختگان و نخبگان بومی برگزار کرده تا نواقص موجود برطرف شوند.

دلاوری ادامه داد: خروجی همایش از نظر علمی خوب بود و واقعیت های ولیجان با شاخص های کمی و کیفی در عرصه نقد و نظر قرار گرفتند.

وی بیان کرد: خروجی همایش در آینده ای نزدیک در قالب کتابی منتشر خواهد شد و در اختیار مسئولین و مردم قرار خواهد گرفت تا در برنامه های بلندمدت مد نظر قرار گیرد.

فرماندار دلیجان هم در مورد این همایش گفت:این همایش با تجه به کوتاهی در توسعه بخش فرهنگی و برای مشخص کردن راه کارهایی به منظور همسنگ کردن وضعیت صنعتی و فرهنگی برگزار شد.

فدایی بیان کرد: ۴۰ مقاله در مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی به دبیرخانه این همایش ارسال شد که ۱۸ مقاله آن توشط کمیته علمی همایش انتخاب گشت.

وی اظهار کرد: عزم جدی دربین مسئولین و مردم برای پیگیری دستاوردهای این همایش و گنجاندن آنها در برنامه ششم توسعه به صورت بومی و منطقه ای است تا چشم انداز پیشرفت و توسعه پایدار شهر مشخص باشد.

دلیجان این شانس را داشته است تا برخلاف برخی شهرستان های استان از توسعه صنعتی و اقتصادی برخوردار باشد و از سد بیکاری و فقر بگذرد، اما با این اوصاف وضعیت افرهنگی و اجتماعی این شهر هنوز به مرحله مطلوب دست نیافته و برای رسیدن ازوضعیت موجود به وضعیت مطلوب به ارائه برنامه های کارشناسی و ایجاد عزم راسخ در بین مسئولین شهری برای پیگیری این برنامه ها می باشد.

امید است که با تلاش و همت شهروندان و مسئولین دلیجانی تهدیدهای توسعه صنعت هرچه زودتر به فرصت تبدیل شده و حالا که دلیجانی ها طعم رفاه را نسبت به مردم برخی از شهرستان های استان بیشتر چشیده اند، یک زیست اجتماعی و فرهنگی مطلوب را نیز تجربه کنند.

گزارش: لیلا حمزه خیرآبادی

کد خبر 2442622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha