۲۸ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۰۷

مهر گزارش می دهد:

برگزاری اختتامیه استانی مسابقات قرآن اوقاف با معرفی برترینها در شاهرود

برگزاری اختتامیه استانی مسابقات قرآن اوقاف با معرفی برترینها در شاهرود

شاهرود - سی و هفتمین دوره رقابت های قرآن اوقاف و امور خیریه استان سمنان، که با حضور ۳۴۰ قاری برتر به مدت دو روز در شاهرود برگزار شد با شناخت برترینها به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین اختتامیه این دوره از رقابت ها با حضور تنی چند از مسئولان استانی، شهری، فعالان و کارشناسان قرآنی و علاقمندان به کلام الله مجید، شامگاه پنجشنبه در سالن همایش های هلال احمر شاهرود برگزار شد.

در این دوره از رقابت ها ۳۴۰ قاری برتر از سراسر استان سمنان، در دو بخش خواهران و برادران و در دو رده سنی زیر ۱۶سال و بالای ۱۶سال به مدت دو روز و در یازده رشته از جمله، حفظ کل، حفظ۲۰جزء، حفظ پنج جزء، قرائت تحقیق، ترتیل، اذان، همخوانی و ... با هم به رقابت پرداختند.

اتخاذ رویکرد های قرآنی، بهترین راه مقابله با تهاجم فرهنگی

معاون استاندار سمنان و فرماندار ویژه شهرستان شاهرود در این آئین، با بیان اینکه اگر قرآن در خانواده ای حاکم باشد، آن خانواده بیمه می شود، گفت: امروزه کشور ما شاهد جنگ، توطئه و تهاجم فرهنگی است و بهترین راه مقابله با این تهدیدات تقویت جامعه با رویکرد قرآنی است.

سید محمد رضا هاشمی، با اشاره به نقش قرآن در جامعه اسلامی ایران، تصریح کرد: خوشبختانه به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و همچنین توسل به قرآن مجید، کشور ما از لحاظ فرهنگی و امنیتی در منطقه و جهان سرآمد کشورها است.

وی افزود: باید تلاش کرد تا در مقابل تهاجم دشمنان همانطور که مقام معظم رهبری تاکید می فرمایند، محافل قرآنی و مذهبی را در جامعه و به خصوص در بین جوانان پررنگ تر کرد.

باید از قرآن درس گرفت

مقام عالی دولت در شهرستان شاهرود، با تاکید بر این موضوع که باید از قرآن مجید در زندگی درس بگیریم، اظهار داشت: هرجا که قرآن در زندگی و اجتماع حاکم باشد، زندگی آن جامعه سرشار از محبت و صمیمیت می شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: عمل به آموزه های دینی و قرآنی که مورد تاکید نیز هستند مانند امر به معروف و نهی از منکر، قرائت قرآن کریم، نماز و ... واجب است پس باید در راه اعتلای این فرایض و به خصوص امر به معروف و نهی از منکر، تلاش کرد.

وی با اشاره به میزبانی شاهرود در رقابت های استانی قرآن اوقاف، تاکید کرد: میزبانی این رقابت ها در شهر معلمان دین و اخلاق برای ما به نوعی توفیق محسوب می شود و امیدواریم بتوانیم قرآن را همیشه سرلوحه اقدامات و امورات کاری و زندگی روزمره خود قرار دهیم.

هاشمی فعالیت موسسات قرآنی فعال در شاهرود را ستایش کرد و گفت: در شاهرود موسسات قرآنی فعال در حوزه آموزش اقدامات و کارهای بسیار خوب و مثبتی را انجام می دهند که باید کمال سپاس را از این عزیزان داشت.

تلاوت قرآن مقدمه ای برای فهم و آموختن کلام خدا است

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان نیز در این مراسم، رقابت های قرآنی و تلاوت کلام الله مجید را یکی از مصادیق توسعه قرآن در جامعه دانست و گفت: آموزش، تلاوت، حفظ و تفسیر قرآن کریم از جمله مصادیق فراگیری و توسعه قرآن کریم در جامعه هستند که فی النفسه هر کدام به نوبه خود موضوعیت دارند.

حجت الاسلام عبدالله واحدی، قرائت قرآن را مقدمه ای برای شناخت کلام الله مجید دانست و تصریح کرد: تلاوت قرآن مقدمه ای است برای تدبیر در آیات و در نهایت حفظ کلام وحی، اما خود قرائت آیات الهی با توجه به تاکیداتی که در آیات و روایات بر آن شده است، فی النفسه موضوعیت دارد.

وی افزود: اشاعه فرهنگ قرآنی و تلاوت، یکی از مسائل بود که سیدالشهدا نیز در زمان جنگ آنرا مهم بر می شمرد و در سرزمین کربلا توسط برادر خود، از دشمنان زمانی را برای قرائت قرآن و نیایش، طلب کرد.

فعالان قرآنی باید به سراغ مردم بروند

این مقام مسئول، با بیان مضایای تلاوت قرآن در جامعه، تاکید کرد: در هر خانه ای که قرآن خوانده شود، فرشتگان رفت و آمد می کنند، برکت زیاد و همچنین شیطان از آنجا دور می شود.

واحدی همچنین با تاکید بر برگزاری محافل قرآنی، مانند مسابقات حفظ و قرائت کلام وحی، تصریح کرد: در جامعه ما محافل قرآنی مانند همین رقابت های اوقاف برگزار می شود اما باید در این باره اندیشید که ما برای گسترش فرهنگی قرآنی که از اهداف بعثت رسول خدا نیز بود، چه کرده ایم.

وی ادامه داد: اکنون روال جامعه کنونی ما این چنین است که کسانی به قرآن علاقمند هستند و در مراکز قرآنی برای آموزش ثبت نام می کنند اما به واقع نباید منتظر ماند که مردم برای آموزش قرآن به موسسات بیایند، فعالان قرآنی باید به سراغ مردم بروند، متاسفانه شیوه کنونی راهی درست نیست.

اشاعه فرهنگ و سواد قرآنی نیازمند حرکتی جهادی است

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان، با بیان این مطلب که اشاعه فرهنگی قرآنی حرکتی جهادی می طلبد، گفت: اگر بخواهیم در عرصه گسترش فرهنگی قرآنی در جامعه اتفاقی مثبت رخ دهد، باید همه با هم همتی جهادی داشته باشیم و دست به دست فعال قرآنی به سراغ مردم برویم.

واحدی با اشاره به حرکت ملی ریشه کنی بی سوادی در کشور، تاکید کرد: اکنون ۹۵ درصد از مردم ایران باسواد هستند و این جز در حرکتی جهادی، تحقق نمی یافت پس در حوزه قرآنی نیز باید همین گونه عمل کرد.

وی ادامه داد: باید دغدغه های رهبری در مورد اشاعه فرهنگی قرآنی برطرف شود و در راه تحقق این هدف والا باید فعالان قرآنی گام نخست را بردارند اما باید در نظر داشت که در این راه همه باید احساس تکلیف کنند.

آموزش ۸ هزار حافظ قرآن در استان سمنان

این مقام مسئول در تشریح اقدامات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان، مبنی بر تربیت حفاظ قرآن کریم، ابراز داشت: مقام معظم رهبری در سال ۹۱ موضوع ۱۰ میلیون حافظ قران کریم را مطرح کردند و در همان ابتدا، سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، نسبت به تربیت یک میلیون حافظ کلام الله مجید اعلام آمادگی کرد.

واحدی تعداد اعضاء این طرح در استان سمنان را بالغ بر هشت هزار نفر دانست و تصریح کرد: در استان ما و طی برهه زمانی چهار سالی قرار بر این بود که ما نسبت به تربیت چهار هزار حافظ قرآن کریم اقدام کنیم اما خوشبختانه باید گفت، در پایان سال سوم اجرای این طرح هم اکنون هشت هزار حافظ قرآن مورد آموزش قرار گرفته اند.

وی افزود: با این روند چشم گیر استقبال مردمی قطعا این رقم در سال آینده نیز بیشتر خواهد شد و استان سمنان بیش از حد پیش بینی های اولیه، حافظ قرآن کریم خواهد داشت که این مهم بسیار قابل توجه است.

حضور چشم گیر مردم شاهرود در فعالیتهای قرآنی ستودنی است

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهرود، نیز در این آئین ضمن ابراز رضایت از کیفیت میزبانی شاهرود از رقابت های قرآنی در سطوح استانی و ملی، گفت: در چند ماه گذشته آئین و مراسم قرآنی متعددی در شهرستان برگزار شده است و این مهم جز با همکاری دستگاه های فرهنگی، حمایت و حضور بی شمار مردم شریف میسر نبود.

سید مصطفی مجیدی، با اشاره به این دوره از رقابت های قرآنی، تصریح کرد: حضور داوران سرشناس و اساتید برتری مانند استاد اخوان اقدم، حسنی، پناهی و مرتضوی از جمله خصوصیات و امتیازات بارز این دوره از رقابت های استانی، به شمار می آید.

وی افزود: در کنار میزبانی این عزیزان، حضور چشم گیر و غیر قابل پیش بینی مردم شریف شهرستان شاهرود قطعا به جذابیت هرچه بیشتر سی و هفتمین دوره رقابت های استانی قرآن اوقاف و امور خیریه افزود.

برترینهای سی و هفتمین دوره رقابت های استانی قرآن اوقاف و امور خیریه

در پایان سی و هفتمین دوره رقابت های استانی قرآن اوقاف در رده سنی زیر ۱۶سال خواهران و در رشته های حفظ خانم ها یزدانی و حافظی، در رشته قرائت خانم رمضان پور و در رشته ترتیل خانم سعدالدین حائز رتبه های برتر شدند همچنین در رده سنی بزرگسالان و در رشته های حفظ خانم ها شاطری، نشاطی و محمدخانی، در ترتیل خانم گلپایگانی، در همخوانی گروه فدک الزهرا، در دعا خوانی خانم شکری و در رشته قرائت تحقیق خانم خدابخشیان به مسابقات کشوری راه یافتند.

در بخش برادران نیز در رشته حفظ سجاد واعظی منفرد، امیر محمودیان و علی یوسفی، در اذان حسین دهقان، در ترتیل عباس دلالی، در قرائت تحقیق محسن سفیدیان و در رشته همخوانی نیز گروه میثاق دامغان رتبه های نخست را به دست آوردند.

کد خبر 2446139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha