۷ دی ۱۳۹۳، ۱۳:۰۲

در جلسه شورای شهر مطرح شد:

سیمای قم مطلوب نیست/ لزوم کنترل آسیب‌های اجتماعی

سیمای قم مطلوب نیست/ لزوم کنترل آسیب‌های اجتماعی

قم - برخی از اعضای شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه سیمای این شهر در شأن قم و مطلوب نیست، بر تغییر آن با کنترل آسیب‌های اجتماعی تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار قم در جلسه علنی صبح یکشنبه شورای اسلامی شهر قم موجب شد برخی از دغدغه‌های مهم مدیریتی در قم دوباره مطرح و برخی مشکلات بازبینی شود.

ححت‌الاسلام علی بنایی ابتدا در سخنانی به تبیین جایگاه قم پرداخت و پس از آن اعضای شورای شهر مسائل و دغدغه‌های خود را مطرح کردند.

مسائلی مانند تکدی‌گری، اعتیاد، سد معبر، سرقت و ... از موضوعاتی بود که اعضای شورای شهر نسبت به آن ابراز نگرانی کردند.

زمان اجرای پروژه قطار سریع‌السیر قم تهران اصفهان و مسئله گاز رسانی دهستان قاهان سؤالاتی بود که مهدی مقیمی از بنایی پرسید.

محمود مسگری، دیگر عضو شورای شهر هم با اشاره به اینکه نمای شهر قم در شأن جایگاه قم نیست ابراز داشت: یک سری از اقداماتی که در این زمینه لازم است، که شهرداری باید انجام دهد اما برخی هم جز با عزم استانی حل نمی‌شود.

وی ادامه داد: تکدی گری، سد معبر و سرقت‌هایی که در هسته مرکزی شهر از زائران می‌شود برای آنها خاطرات بدی ایجاد کرده که باید در حوزه معاونت سیاسی با این مسائل مقابله کرد.

برخورد زننده نیروی انتظامی با زائران موضوع دیگری بود که این عضو شورای شهر به آن اشاره کرد.

بالا بودن آمار اعتیاد در قم

بالا بودن رتبه اعتیاد در قم موضوعی بود که نعمت‌الله عواطف رستمی به آن اشاره کرد و از بنایی خواست راجع به آن توضیح دهد.

محسن عابدینی‌پور، عضو کمیسیون امور زیربنایی هم به مشکلات بودجه‌ای قم اشاره کرد.

وی با اشاره به سخنان معاون سیاسی امنیتی استاندار قم درباره اهمیت این شهر گفت: اگر قم این‌همه اهمیت دارد باید به همین اندازه به قم بها داد. چطور از بودجه ۸۳۰ هزار میلیارد تومانی کشور تنها ۲۲۴ میلیارد تومان برای قم در نظر گرفته شده است؟

وی با اشاره به اینکه بودجه قم یک بیستم آن چیزی است که حق ما است، افزود: چه کسی باید به این موضوع رسیدگی کند که ما در قعر جدول اعتباری کشور هستیم؟

حسین فاکر به مسئله عوارض دکل‌های مخابراتی اشاره کرد و اینکه مخابرات زیر بار این قانون که یک سال است در شورای شهر تصویب شده، نمی‌رود.

عضو هیئت رئیس شورای شهر افزود: شهرداری مشکلات مالی دارد که برای تأمین آن مجبوریم به سوی ساخت و ساز برویم که در این صورت شهر چیزهایی را از دست خواهد داد.

برخورد سخت‌تر با سد معبر و تکدی‌گری

رئیس کمیسیون خدمات شهری هم در این جلسه گفت: قم نسبت به بسیاری از کلان شهرها در مسئله مدیریت  معضلات اجتماعی عقب‌تر است. این موجب شده سرریز معضلات اجتماعی شهرهای دیگر به قم می‌آید.

عباس ذاکریان ادامه داد: فروش کالا توسط وانت‌بارها، تکدی‌گری و سد معبر از جمله این مشکلات است که به صورت متراکم در قم دیده می‌شود.

ساماندهی ورودی‌های شهر و اطراف حرم که سالانه در معرض دید ۲۰ میلیون زائر است، از اولویت‌های مهم مدیریت قم است

وی با اشاره به اینکه قم به این دلیل که شهری زیارتی است باید برخورد سخت‌تری در این رابطه داشته باشد ابراز داشت: اینها چیزهایی است که اگر در قم سهل و آسان بگیریم از شهرهای دیگری که این معضلات را کنترل کرده‌اند وارد قم می‌شود.

سخنگوی شورای شهر افزود: ساماندهی ورودی‌های شهر و اطراف حرم که سالانه در معرض دید ۲۰ میلیون زائر است، از اولویت‌های مهم مدیریت قم است که باید شورای تأمین در این موضوع وارد شود.

مصطفی ملایی، دیگر عضو شورا هم با اشاره به کارکرد قم گفت: برای رسیدن به شهر دانایی محور باید ۱۷ استراتژی داشته باشیم و یکی از آنها این است که صنعت طراحی و مالکیت معنوی در قم باید جدی گرفته شود.

سیمای شهر متناسب با هویت آن نیست

مصطفی سعادت طلب، رئیس کمیسیون امور زیربنایی با اشاره به اهمیت امنیت و آرامش در توسعه علمی ابراز داشت: وقتی آرامش وجود داشته باشد، علم و دانش  و مسائل عمرانی هم جایگاه خودش را پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سیمای شهری ما مناسب نیست گفت: ساختمان‌هایی که در قم ساخته می‌شود نشان دهنده هویت ما نیست.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: باید سیمای شهر را اول با ساختمان‌هایی که به عهده ادارات است و دوم با تجهیزات شهری مدیریت کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر هم با اشاره به اهمیت مسائل فرهنگی در استانداری ابراز داشت: در سال گذشته بودجه کشور محدود بود اما این محدود شدن باید به طور متوازن خود را نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: چرا باید در سال گذشته بودجه فرهنگ صفر شود اما بقیه دستگاه‌ها از بودجه برخوردار باشند؟

وی با بیان اینکه در مسائل فرهنگی انسجام لازم را در میان دستگاه‌های متولی فرهنگ در استان نمی‌بینیم، خاطرنشان کرد: می‌طلبد که این در قم به عنوان الگو شروع شود و یک هماهنگی میان دستگاه‌های متولی فرهنگ ایجاد شود و با برگزاری جلسات راهبردی به راه حل‌های واقعی برسند.

نیاز به همسویی دیدگاه‌ها داریم

معاون سیاسی امنیتی استاندار قم در پاسخ به این سؤالات اعضای شورای شهر با اشاره به اینکه اگر در استان کاری درست پیش نمی‌رود به این خاطر است که دیدگاه‌ها هماهنگ و همسو نیست، گفت: گاهی مدیران اصلاً دغدغه برخی مسائل را ندارند و گاهی نمی‌توانند یا نمی‌خواهند در این مسیر حرکت کنند.

وی ادامه داد: اتباع غیر مجاز، اعتیاد، سرقت و مهاجرت آسیب‌هایی است که برای قم مسئله ساز است.

حجت‌الاسلام بنایی افزود: برخی مدیران قم افتخار می‌کنند که قم، نرخ دام را تعیین می‌کند اما این شأن قم نیست و باید نرخ علم در قم تعیین شود.

وی با اشاره به اینکه از سال ۸۴ داریم مسئله آی تی و این شهرک را پیگیری می‌کنیم اما هنوز اتفاق نیفتاده خاطرنشان کرد: کسی که جذب آی تی می‌شود حداقل لیسانس است اما اگر قرار است گاوداری ایجاد کنیم، اتباع غیر مجاز جذب استان می‌شوند.

شهرداری باید گرمخانه بسازد

معاون استاندار قم با اشاره به اینکه استانداری مسئله اعتیاد را به جدیت پیگیری می‌کند گفت: مشکلات بسیاری در مسیر ساماندهی معتادان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری برای متکدیان باید گرمخانه بسازد ادامه داد: دو مرکز برای نگهداری بانوان و مردان معتاد با ظرفیت ۱۳۰ و ۳۵۰ نفر ساخته شده تا این افرادی که دچار گرفتاری اعتیاد شده‌اند تا حدی حمایت شوند.

حجت‌الاسلام بنایی با اشاره به اینکه استانداری به دنبال گاز رسانی قاهان است، افزود: این مسئله ۳۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

وی با اشاره به مسئله قطار سریع تهران قم اصفهان گفت: برای ما موضوع مهم‌تر قطار سریع‌السیر تهران قم است و استفاده از ایستگاه داخلی شهر تا زائر بتواند به راحتی استفاده کند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار قم افزود: باید موانع را اطراف ریل بکاریم تا مردم دچار خطر نشوند و بتوانیم سرعت قطارها را افزایش دهیم. این موضوع تا عید برای سفرهای نوروزی انجام می‌شود.

وی با اشاره به مسئله بودجه که عابدینی پور مطرح کرد: مسئله بودجه انشا نویسی نیست و بر اساس شاخص‌ها و ارقامی که  دارند بودجه را می‌نویسند و تغییر این موضوع نیاز به پیگیری بسیار دارد.

کد خبر 2450729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha