۱۶ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۳۰

مدیر خانه موزه مکرمه قنبری به مهر گفت:

هنرمند خودآموخته‌ای که جهانی شد/ راهیابی آثار حاضرمشار به موزه خارجی

هنرمند خودآموخته‌ای که جهانی شد/ راهیابی آثار حاضرمشار به موزه خارجی

به گفته مدیر خانه موزه مکرمه قنبری، مجسمه‌های حسن حاضرمشار هنرمند خودآموخته به مجموعه های خصوصی خارجی راه‌یافته و آثار این هنرمند برای خانه موزه مکرمه قنبری خریداری شده است.

علی بلبلی مدیر خانه موزه مکرمه قنبری در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت: ژوئل کویان کلکسیونر فرانسوی است که حدود 12 سال پیش به ایران آمد و در زمانی که برنامه های هنرمندان خودآموخته را در حال برگزاری داشتیم، مجموعه ای از 18 اثر مکرمه قنبری را برای مجموعه اش خریداری کرد و حدود 6 سال پیش که بار دیگر به ایران آمده بود، تصمیم گرفتم که هنرمندان خودآموخته دیگری را نیز به او معرفی کنم و به این ترتیب به سراغ حسن حاضرمشار رفتیم و او  15 نقاشی و مجسمه از حسن حاضرمشار را نیز خریداری کرد.

فرزند مکرمه قنبری هنرمند فقید خودآموخته در ادامه توضیح داد: این کلکسیونر فرانسوی بیش از 2 هزار اثر از نقاشان و مجسمه سازان دنیا را خریداری کرده است و در مجموعه آثار ایرانی این کلکسیونر نیز آثار این دو هنرمند خودآموخته ایرانی وجود دارد که قصد دارد در موزه ای که شهردار پاریس به نام پدر او خواهد ساخت، این آثار را به نمایش دائمی بگذارد.

بلبلی همچنین از خریداری 5 اثر از حسن حاضر مشار برای خانه موزه مکرمه قنبری خبر داد و یادآور شد: یکی از برنامه های ما در خانه موزه مکرمه قنبری، خریداری آثار این هنرمندان خودآموخته است و در این راستا 5 اثر حسن حاضر مشار شامل 2 مجسمه و 3 تابلو نقاشی او را نیز برای این خانه موزه خریداری کرده ایم که به نمایش گذاشته شده است.

حسن حاضرمشار هنرمند خودآموخته مجسمه ساز را کامبیز درمبخش هنرمند پیشکسوت کاریکاتوریست ایرانی کشف کرد. درمبخش چندین سال پیش از سر اتفاق او را در حال فروش آثارش در خیابان دیده بود و توانست او را به عنوان هنرمند خودآموخته به جامعه معرفی کند و پس از آن نمایشگاه های بسیاری از آثارش در گالری دی، لاله و موسسه صبا برگزار شد و کارگاه های آموزشی او نیز با حضور علاقه مندان برپا شد.

این هنرمند چندی پیش بر اثر بیماری ریوی و قلبی راهی بیمارستان سینا شد و سرانجام صبح روز 14 دی ماه در سن 90 سالگی از دنیا رفت و صبح روز سه شنبه 16 دی ماه با حضور دوستدارانش از مقابل موسسه فرهنگی و هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه شد.

کد خبر 2458203

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha