۱۱ بهمن ۱۳۹۳، ۱۳:۰۰

گزارش مهر از جشن تالابها/

جشن پاسداشت تالابها در گندمان برگزار شد/ حضور ۱۰۰۰ نفر در هوای بارانی

جشن پاسداشت تالابها در گندمان برگزار شد/ حضور ۱۰۰۰ نفر در هوای بارانی

شهرکرد - جشن پاسداشت روز جهانی تالاب‌ها در تالاب گندمان با حضور بیش از یک هزار نفر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، جشن پاسداشت روز جهانی تالاب‌ها روز جمعه در تالاب گندمان با حضور بیش از یک هزار نفر برگزار شد.

جشن پاسداشت روز جهانی تالاب ها در حاشیه تالاب گندمان در قسمتی از تالاب که دارای آب بود و شرایط تالاب را پیدا کرده بود برگزار شد.

این جشن در حالی برگزار شد که حضور بیش از یک هزار نفر از دوستداران حفاظت از این تالاب در هوای بارانی و بادی و سرد خود را به حاشیه تالاب گندمان رسانده بودند.

تالاب گندمان

 رئیس انجمن زیست محیطی تسنیم بروجن دراین جشن گفت: امسال همزمان با آئین‌های بزرگداشت روز جهانی تالاب‌ها، به همت سازمان مردم‌نهاد تسنیم و حمایت‌های اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان، بخشداری و شهرداری و نهادهای دولتی گندمان و دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاهای اطراف تالاب گندمان جشن تالاب در حاشیه تالاب ارزشمند گندمان برگزار شده است.

لیلا اخلاصی عنوان کرد: تالاب‌ها در شمار مهم‌ترین زيست‌بوم‌های حساس و شكننده قرار دارند و به لحاظ كاركردهای زيست‌محيطی، اقتصادی، امنيت غذايی و گردشگری از جايگاه بی همتايی در زندگی جوامع انسانی خصوصا جوامع محلی اطراف این محیط‌های آبی دارد.

وی افزود: همواره از تالاب‌ها به عنوان شاخص سرمایه‌های طبیعی برای آیندگان نام برده می‌شود و در توافقی جهانی دوم فوریه برابر با ۱۳ بهمن را به نام روز جهانی تالاب‌ها نامگذاری کرده‌اند تا با برگزاری آیین‌های در پاسداشت این روز، اهمیت و کارکردهای تالاب‌ها برای مردم بیان شود.

وی عنوان کرد: آنچه جشن تالاب امسال را با جشن‌های سال‌های گذشته متفاوت کرده است حضور بیش از یک هزار نفر از جوانان و زنان و مردان جوامع محلی اطراف تالاب گندمان به همراه کودکان خود بود که به‌رغم هواب بارانی و زمستانی مشتاقانه و مسئولانه در این جشن شرکت کرده اند.

 مدیر کل محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری نیز در این مراسم گفت: تالاب ها ارزش های بسیار زیادی دارند که باید در راستای حفاظت از آنها تلاش کرد.

شهرام احمدی عنوان کرد: تالاب گندمان یکی از مهمترین تالاب های کشور به شمار می رود که اقدامات قابل توجهی برای حفاظت و احیا این تالاب انجام شده است.

وی با اشاره به اهمیت تالاب‌ها در تولید منابع طبیعی و زیستی، افزود: تالابها در کنترل سیلاب‌ها، پالایش و افزایش کیفیت آب، تثبیت جریان آب نهرها و رودخانه‌ها موثر بوده و زیستگاه مناسبی برای آبزیان و حیات وحش به وجود می‌آورند.

تالاب گندمان

وی با برشمردن تعامل های ایجاد شده بین دستگاه های دولتی، سازمان های مردم نهاد و مردم محلی، همچنین مقایسه وضعیت سابق و کنونی تالاب گندمان، تصریح کرد: مشارکت مردم در برنامه های حفاظتی و احیای این تالاب می تواند به عنوان الگویی مناسب  برای احیای تالاب ها مطرح شود.

احمدی اظهار داشت: حفاظت محیط زیست استان برای ثبت جهانی تالاب گندمان در تلاش است.

 استفاده از نمادهای بومی و محلی همراه با موسیقی و بازی‌های محلی از جذابیت های این جشن در تالاب گندمان بود.

این جشن تالابی خانوادگی با حضور اهالی روستاهی اطراف تالاب و اهالی گندمان و بسیاری از هموطنان شهرستان بروجن و همراهی بسیار خوب مدیران و مسئولان استانی و شهرستانی در محل غار اشک زلیخا (اشکفت) در حاشیه تالاب گندمان همراه با موسیقی و بازی‌های بومی محلی و اهدای جوایز به فعالان و دوستداران تالاب خصوصاً جوانان و کودکان برگزار شد.

پس از اهدای جوایز به برندگان مسابقات نقاشی دانش‌آموزان و بازی‌های محلی بانوان و مردان و همچنین فعالان تالابی ساکن در روستاهای اطراف تالاب گندمان، تشکیل زنجیره انسانی در اطراف تالاب و هم عهد شدن برای پاسداری و بهره‌برداری مسئولانه از این تالاب، برنامه پایانی این جشن بود.

کد خبر 2478384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha