۱۵ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۳۴

قباد شیوا در گفتگو با مهر:

طراحی پوستر جشنواره‌های فجر را به طراحان شناخته‌شده بسپارند

طراحی پوستر جشنواره‌های فجر را به طراحان شناخته‌شده بسپارند

قباد شیوا معتقد است پوسترهای رویدادهای بین المللی جزو آثار ملی محسوب می شود و باید طراحی آن را به هنرمندان شناخته شده و صاحب سبک سپرد.

قباد شیوا هنرمند طراح گرافیک در گفتگو با خبرنگار مهر درباره طراحی پوستر رویدادهای بزرگ بین المللی و انتظارات و توجهی که نسبت به این آثار از سوی مردم و هنرمندان وجود دارد، گفت: این که گاهی طراحی پوسترهای رویدادهای هنری را به جوانان واگذار می کنند، اتفاق خوبی است اما به هر حال نتیجه آن همان می شود که برای پوستر تئاتر فجر اتفاق افتاد.

وی با بیان این که پوستر جشنواره هفتم هنرهای تجسمی فجر را هنوز ندیده است، تأکید کرد: همه جای دنیا طراحی پوسترهای رویدادهای هنری خود را به هنرمندان بین المللی می سپارند، مثلاً طراحی پوستر جشنواره ای در آمریکا را یک هنرمند ژاپنی انجام می دهد. اما یک سری پوسترها که برای یک شرکت و یک اتفاق معمولی نیاز است، می توان به جوانان سپرد اما طراحی پوستری برای رویدادهای بزرگ مثل جشنواره های فجر جزو آثار ملی قرار می گیرد و لازم است که به هنرمندان شناخته شده سپرده شود.

قباد شیوا با یادآوری خاطراتی از پوسترهای دوران انقلاب اسلامی بیان کرد: زمان انقلاب ایران من در آمریکا بودم، در شهر نیویورک روزنامه ای به نام نیویورکر منتشر می شود که هر روز یک ضمیمه دارد،  ضمیمه یک شنبه آن را باز کردم و دیدم که پوسترهای زمان انقلاب ایران را چاپ کرده است. اصل آثار را آنها پیدا کرده و کنار هم منتشر کرده بودند. این یعنی این که ما مانیتورینگ می شویم. به همین دلیل به عقیده من بهتر است طراحی پوسترهای جشنواره های بین المللی را مثلاً به 10 هنرمند شناخته شده و صاحب سبک بسپارند و از میان این 10 اثر یکی را انتخاب کنند، ولی وقتی شکل فراخوانی پیدا می کند، نتیجه آن هم همین می شود که برای تئاتر فجر رخ داد و با استفاده از کامپیوتر و آثار دیگر طراحان پوستر می سازند که در نهایت هم منتشر می شود.

شیوا تصریح کرد: وقتی اولین پوستر تئاتر منتشر شد، من گفتم هر طراحی یک سلیقه ای دارد و کسی که آن را انتخاب کرده، مقصر است. ضمن این که انتخاب پوستر تئاتر فجر هم روند درستی را طی نکرد و آثار را جداگانه برای ما سه نفر آقای محیط طباطبایی، ابراهیم حقیقی و من ارسال کردند و هر کدام نظراتشان را اعلام کردند من هم وقتی آثار را دیدم گفتم هیچ کدام مناسب نیست اما به ناچار یکی را انتخاب کردم با ذکر شرایطی که باید حتما تغییراتی در آن صورت می گرفت و بنابراین اثر نهایی انتخاب من نبود که متاسفانه مشخص شد کپی یک پوستر خارجی است. من پوستر اولیه تئاتر فجر را هم گفتم که برای تئاتر گلریز خوب است اما برای یک جشنواره بین المللی تئاتر اصلا اثر خوبی نیست. دومی را هم که چاپ کردند و من مقصر نبودم چون انتخاب من نبود و آن را که انتخاب کرده بودم اثر دیگری بود که آن هم باید با تغییراتی به نتیجه می رسید.

وی افزود: روند داوری و انتخاب یک پوستر برای جشنواره بین المللی هم این گونه نیست که جداگانه برای افراد مختلف ارسال شود بلکه داوران باید در کنار هم نظراتشان را ارائه کنند و برای این انتخاب خود با هم بحث کنند تا به بهترین انتخاب برسند.

شیوا در پایان با تأکید بر این که کار طراحی پوستر جشنواره تئاتر فجر مدیریت نشده بود، اعلام کرد: طراحی پوستر رویدادهای بزرگ هنری ایران را باید به طراحان شناخته شده و معتبر سپرد چرا که این آبروی مملکت ماست و لازم است که به آن توجه شود.

پوستر سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با انتقادهای بسیاری از سوی هنرمندان و علاقه مندان به تئاتر روبرو شد به گونه ای که پوستر دومی برای این جشنواره در نظر گرفته شد و  پوستر دوم نیز مشخص شد که از روی یکی از آثار طراحان خارجی کپی برداری شده است.

چندی پیش نیز از پوستر هفتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر رونمایی شد که این پوستر نیز با اعتراض فرزاد ادیبی یکی از طراحان گرافیک ایران مواجه شد و آن را شایسته جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر ندانست.

کد خبر 2487201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha