۳ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۱۵

بهرام کلهرنیا در گفتگو با مهر:

سپردن تجسمی فجر به انجمن‌ها اتفاق خوبی است/ لزوم تعامل با مخاطب

سپردن تجسمی فجر به انجمن‌ها اتفاق خوبی است/ لزوم تعامل با مخاطب

بهرام کلهرنیا هنرمند گرافیست با تأکید بر لزوم ارتباط جشنواره هنرهای تجسمی فجر با مخاطب و مردم، سپردن امور این جشنواره به انجمن ها را اتفاق خوبی دانست.

بهرام کلهرنیا هنرمند تصویرگر و طراح گرافیک در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تغییراتی که در برگزاری هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بوجود آمده است، از جمله غیر رقابتی شدن گفت: من این شانس را نداشتم که آثار این دوره از جشنواره را از نزدیک ببینم اما معتقدم که جشنواره باید هر دو بخش رقابتی و غیر رقابتی را موازی هم پیش ببرد چراکه هر کدام از این 2 بخش کارکرد خاص خود را دارد و لازم است که هر دو را در جشنواره فجر ببینیم.

وی یادآور شد: جشنواره باید راهی را پیدا کند تا بتواند جایگاه بخش‌های مختلف خود از جمله بخش رقابتی، غیر رقابتی، بخش جوانان، بخش بین‌المللی و انتظاری که از این بخش‌های مختلف وجود دارد، تعریف و دسته بندی هدفمند کند.

این استاد دانشگاه، سپردن امور برگزاری جشنواره تجسمی فجر را به انجمن های هنری اتفاق خوبی دانست و افزود: انجمن ها مستقیم ترین نهادهای فرهنگی ما هستند که می توانند جریان برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر را هدایت کنند و زمانی که این امور در اختیار آنها باشد، طرح جامع و متمرکزی برای آن بوجود خواهد آمد.

کلهرنیا در بخش دیگری از سخنانش به امکان جداسازی بخش های مختلف جشنواره تجسمی فجر نیز اشاره کرد و یادآور شد: می توان در رشته های مختلف هنرهای تجسمی از جمله نقاشی و مجسمه سازی در جشنواره فجر دبیرهای مستقل انتخاب کرد که در کنار ریاست جشنواره به امور تخصصی حوزه خود بپردازند. این کار نیاز به اندیشه و برنامه ریزی دارد.

وی افزود: تجربه های جدید خوب است اما معتقدم که باید هر دو بخش رقابتی و غیر رقابتی را در جشنواره فجر لحاظ کرد چرا که هیچ کدام جای دیگری را پر نمی کند و این موضوع باید در شیوه سیاستگذاری جشنواره مورد توجه قرار گیرد.

این هنرمند گرافیست در بخش دیگری از سخنانش درباره امکان ایجاد جذابیت این جشنواره همچون سایر جشنواره های فجر برای مخاطب عام بیان کرد: این امکان قطعاً وجود دارد و متأسفانه سیاست گذاری در این زمینه جایش خالی است. هنر باید با مخاطب تعامل اجتماعی برقرار کند، هنر برای خواص نیست و همیشه این دغدغه ارتباط با مخاطب را داشته است. اگر تاکنون این جذابیت برای مخاطب عام برای بازدید از آثار جشنواره وجود نداشته است، باید مورد بررسی قرار گیرد که چرا این اتفاق نیفتاده است.

 وی به استقبال مردم از دوسالانه گرافیک تهران اشاره کرد و گفت: برخی از دوسالانه ها از جمله آخرین دوسالانه ای که انجمن طراحان گرافیک برگزار کرد، مردم بسیاری از آن بازدید کردند چرا که به درستی از سوی انجمن تخصصی آن هدایت شده بود.

کلهرنیا در پایان تأکید کرد که این جشنواره باید در تعامل با مردم و مخاطب خود قرار گیرد و به این منظور اگر کمبودی تاکنون وجود داشته است، باید مورد ارزیابی و آسیب شناسی قرار گیرد.

کد خبر 2502752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha