۱۸ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۱۴

محتاج:

اتحاد جامعه را با بگومگوهای سیاسی آسیب نزنیم/ انتقاد از دو تحلیل

اتحاد جامعه را با بگومگوهای سیاسی آسیب نزنیم/ انتقاد از دو تحلیل

قم - رئیس بنیاد تعاون ارتش گفت: مبادا با بگومگوهای بی‌فایده، اتحاد و وحدت جامعه را آسیب بزنیم و خدشه‌دار کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس محتاج شامگاه جمعه در جشن سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که از سوی جبهه پیروان خط امام و رهبری و مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم در مسجد امام زین‌العابدین(ع) قم برگزار شد، با مروری بر وقایع قبل از انقلاب اظهار کرد: مردم به دلایلی رژیم شاه را نخواستند و حضرت امام را انتخاب کردند و پیرو راه ایشان شدند.

وی با تشریح دلایل رویگردانی مردم از رژیم شاه، استبداد رژیم را یکی از این عوامل ذکر کرد و گفت: رژیم شاهنشاهی برای کسی حق اعتراض، اظهارنظر و اشکال قائل نبود.

استاندار سابق قم گفت: معمولا در همه نظام‌ها، اشکالاتی وجود دارد که می‌تواند به روش‌های مسالمت‌آمیز اظهار و به روش‌های درستی اصلاح شود ولی در رژیم شاه هیچگونه فرصتی برای بیان اشکال و رفع آن دیده نمی‌شد.

فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش با اشاره به تشکیل حزب رستاخیز توسط رژیم شاه اظهار کرد: در ظاهر نمایش می‌دادند که می‌خواهند دموکراسی زیبایی در کشور ایجاد کنند ولی عملکرد آنها خلاف واقع بود.

محتاج ادامه داد: در دانشگاه‌ها، مدارس، کارخانه‌ها و... به زور از مردم امضا می‌گرفتند که عضو حزب رستاخیز شوند و شاه اعلام کرد افرادی که عضو این حزب نشوند یا پاسپورت آنها آماده است و باید از کشور خارج شوند و یا دستگیر و زندانی می‌شوند.

رئیس بنیاد تعاون ارتش با بیان اینکه حتی وابستگان درباری با تشکیل این حزب مخالف بودند، گفت: شاه حتی اظهارنظرهای نزدیکان و درباریان را تحمل نمی‌کرد.

فقر در کشور؛ دلارها در دربار شاه

وی بی‌عدالتی و توزیع نامناسب ثروت در کشور را عامل دیگر نارضایتی مردم از شرایط حاکم در دوران قبل از انقلاب ذکر کرد و افزود: فاصله عمیقی بین مناطق برخوردار که عمدتا در تهران بود، با دورافتاده ترین روستاهای کشور وجود داشت.

محتاج تاکید کرد: فقر و عقب ماندگی در بسیاری از مناطق کشور موج می‌زد ولی چند صد میلیون دلار برای برخی جشن‌ها هزینه می‌کردند.

در حال حاضر حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت در روز استخراج می‌شود ولی در آن زمان بین ۵ تا ۶ میلیون بشکه نفت فروخته می‌شد و قیمت نفت از حدود ۶ دلار به ۳۰ دلار افزایش یافته بود.

رئیس بنیاد تعاون ارتش بی‌توجهی و بی‌اعتنایی ارزش‌های مورد قبول مردم را از دیگر عوامل نارضایتی بیان کرد و افزود: جامعه ما یک جامعه مسلمان و وفادار به ارزش‌های اسلامی است ولی در برخی موارد به این ارزش‌ها اهانت می‌شد.

وی تصریح کرد: آنها فکر می کردند با نظام پیچیده، امنیتی و خشن می‌توانند جامعه را کنترل کنند ولی این گونه نشد.

سخنرانی عباس محتاج در جشن انقلاب

جرقه‌ها و عوامل پیروزی انقلاب

وی با تشریح زمینه‌های شکل گیری انقلاب اسلامی، گفت: بعد از فوت مرحوم حجت‌الاسلام مصطفی خمینی، اولین جرقه‌های انقلاب اسلامی زده شد و در محافل وقتی نام امام برده می‌شد مردم صلوات می‌فرستادند.

محتاج اضافه کرد: رژیم شاهنشاهی فکر می‌کرد با حرکت نظامی و سخت می‌تواند این وضع را کنترل کند، ولی وقتی مردم ارادت خودشان را به حضرت امام نشان دادند، رژیم مقاله توهین‌آمیزی در یکی از نشریات نوشتند اما اعتراض‌های خفته مردم که رژیم فکر می‌کرد اینها را مهار کرده روز به روز بیشتر می‌شد، تا اینکه به پیروزی انقلاب منجر شد.

وی با بیان اینکه حضرت امام متکی به متن جامعه و مردم بود، اظهار کرد: ما هنوز میزان ارزشی که حضرت امام به مردم می‌داد و اعتباری که برای مردم قائل بودند را نمی‌توانیم به درستی تحلیل کنیم و بشناسیم.

رئیس بنیاد تعاون ارتش تاکید کرد: مردم هم حضرت امام را قبول و باور داشتند و رابطه بین مردم و حضرت امام بر اساس ارتباط دل‌ها شکل گرفته بود.

وی اتحاد مردم را عامل دیگر پیروزی انقلاب اسلامی ذکر کرد و افزود: مردم با وجود اینکه مشکلات زیادی داشتند حول محور حضرت امام متحد شده بودند.

مردم فتنه‌های اوایل انقلاب را در نطفه خفه می‌کردند

محتاج در بخش دیگری از سخنان خود به توطئه‌های دشمنان در اوایل انقلاب اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: دشمن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دست از توطئه بر نداشت. فروردین ۵۸ به همراه تعدادی از جوانان قم به ترکمن صحرا رفتیم، چون اولین توطئه مسلحانه در گنبد توسط کمونیست‌ها شروع شد.

وی تاکید کرد: هر روز به بهانه دفاع از برخی جمعیت‌ها، فتنه‌هایی در کشور ایجاد می کردند ولی خود مردم این فتنه‌ها را در نطفه خفه می‌کردند.

رئیس بنیاد تعاون ارتش ادامه داد: آخرین اقدام آنها در مقابل جمهوری اسلامی، جنگ بود و دشمنان فکر می‌کردند چون در ایران سازماندهی نیروها نشده می‌توانند به صدام پول و اسلحه بدهند که ایران را تصرف کند.

به گفته محتاج، مردم کشور ما در دوران جنگ افتخار می‌کردند که فرزندشان در راه انقلاب و اسلام شهید شود.

حضرت امام رای مردم را زینت نمی‌دانست

وی استقرار نظام جمهوری اسلامی را اولین دستاوردهای بزرگ انقلاب امام خمینی(ره) ذکر کرد و گفت: این سخن حکیمانه حضرت امام را به یاد داشته باشیم که فرمودند حفظ نظام جمهوری اسلامی از اوجب واجبات است.

وی قانون اساسی را دستاورد دیگر انقلاب بیان کرد: حضرت امام با هوشمندی که داشتند فرمودند «جمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیشتر» چون اگر یک کلمه به جمهوری اسلامی اضافه یا کم می‌شد مشکل ایجاد می‌کرد.

به قانون اساسی وفادار باشیم

محتاج اضافه کرد: در آمریکا تمامی روسای جمهور از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه انتخاب می‌شوند، ولی در جمهوری اسلامی روسای جمهور برخلاف پیش بینی‌ها انتخاب شدند.

وی گفت: جمهوری اسلامی از یادگارهای حضرت امام است و ما باید به جمهوری اسلامی اعتقاد داشته باشیم؛ یعنی مردم باید در همه صحنه‌ها حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه باید به همه بندهای قانون اساسی وفادار باشیم اظهار کرد: قانون اساسی ما یک قانون پیشرو و کامل است.

استاندار اسبق قم تاکید کرد: قبل از انقلاب انتخابات فرمایشی در ایران برگزار می‌شد ولی امروز آنچه از صندوق بیرون می‌آید خلاف پیش بینی‌هاست، چون رای مردم امانت است.

سخنرانی عباس محتاج در جشن انقلاب

اجازه ندهیم اتحاد کشور آسیب ببیند

محتاج، استقلال و خودباوری را از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمرد و اضافه کرد: امروز جمهوری اسلامی با ۵ کشور بزرگ که به تعبیر خودشان آقای دنیا و ابرقدرت هستند، حرف می‌زند و از حقوق ملت و قانون اساسی خودش دفاع می‌کند.

وی گفت: آنها ۳۰ سال جنگ و تحریم را بر نظام اسلامی تحمیل کردند تا به تعبیر خودشان جمهوری اسلامی تغییر رفتار پیدا کند ولی الان باید بدانیم این جمهوری اسلامی است که آنها را به تغییر رفتار وا داشته یا آنها این کار را انجام داده‌اند.

رئیس بنیاد تعاون ارتش با تاکید بر اینکه ما حاضر نیستیم از حقوق مسلم و قانونی خود دست برداریم، افزود: در سوریه جوسازی کردند که جمهوری اسلامی از بشار اسد و تروریست‌ها حمایت می‌کند ولی امروز خودشان تغییر رفتار داده‌اند. آنها خودشان در ظاهر با موجوداتی که ایجاد کرده‌اند مبارزه می‌کنند.

محتاج گفت: امروز حتی نسبت به اسرائیل نشانه‌هایی از تغییر رفتار در آمریکا می‌بینیم. وقتی نتانیاهو می‌خواهد در مجلس آمریکا صحبت کند به او اجازه نمی‌دهند، یعنی در آمریکا نسبت به سیاست‌های اسرائیل در منطقه به صورت علنی اعتراض می‌شود.

وی با بیان اینکه خودباوری و تفکر انقلاب به مناطق بسیاری صادر شده است، تقویت جریان‌های مقاومت در کشورهای مختلف را از دستاوردهای این تفکر عنوان کرد.

وی تفرقه‌افکنی و اختلاف افکنی را یکی از راهبردهای مهم دشمنان علیه جمهوری اسلامی ذکر کرد و یادآور شد: ما نباید اجازه دهیم به اتحادی که بین گروه‌ها، صنف‌ها، قومیت‌ها و مذاهب مختلف ایجاد شده آسیبی وارد شود.

محتاج اظهار کرد: امروز با هوشیاری دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و سربازان امام زمان، جمهوری اسلامی امن‌ترین کشور منطقه است.

وی داعش را گروه دست‌ساز کشورهای غربی دانست و گفت: داعش در کادر رهبری خود با هدایت یهودی‌ها و اسرائیل کار می‌کند.

رئیس بنیاد تعاون ارتش اضافه کرد: از زمانی که داعش ایجاد شده، این گروه تروریستی حتی یک تیر به سمت اسرائیل شلیک نکرده، بلکه هر آسیبی که ایجاد کرده‌اند در کشورهای اسلامی است.

محتاج، وحدت جامعه را یکی از یادگارهای ارزشمند حضرت امام و از اصول پیروزی انقلاب اسلامی ذکر کرد و افزود: نباید اجازه دهیم بین گروه‌ها فاصله بیفتد و وحدت جامعه خدشه‌دار شود.

نگذاریم جهت‌های علمی کشور با بگومگوهای بی‌فایده منحرف شود

محتاج رشد علمی کشور را تحسین‌برانگیز دانست و یادآور شد: نباید اجازه بدهیم جهت‌های علمی کشور با بگومگوهای بی‌فایده منحرف شود.

وی با اشاره به نارسایی‌ها و مشکلات کشور گفت: نمی‌شود این نارسایی‌ها را نادیده بگیریم. این مشکلات هم باید با حضور مردم مرتفع شود و مسئولان باید امکان حضور مردم در صحنه را فراهم کنند.

محتاج در مورد مشکلات اقتصادی کشور تصریح کرد: مقام معظم رهبری بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی که نوعی واگذاری اقتصاد به مردم است تاکید زیادی دارند، بنابراین باید با تکیه بر ظرفیت‌های داخل کشور، مشکلات را برطرف کرد.

وی ادامه داد: اگر فکر کنیم مشکلات اقتصادی کشور به دلیل نگاه نامهربان کشورهای دیگر است، تحلیل درستی نیست. ما باید به ظرفیت‌های خودمان و گره‌زدن این ظرفیت‌ها فکر کنیم.

تحریم کاغذپاره نیست؛ با تحریم رو به قبله نمی‌شویم

رئیس بنیاد تعاون ارتش تاکید کرد: امروز اراده نظام بر این است که حتما در بحث مذاکرات هسته‌ای به نتیجه‌ای که حق ملت است برسیم، ولی دیگران و آمریکا این طور فکر نکنند که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، ما رو به قبله می‌ایستیم.

محتاج معتقد است که هر دوی این تحلیل که تحریم کاغذ پاره است یا اینکه با تحریم رو به قبله می‌شویم درست نیست.

وی با تاکید بر اینکه همه مشکلات را به تحریم واگذارکردن منصفانه نیست، اضافه کرد: مگر مصر که امروز با آمریکا رابطه دارد، مشکل ندارد؟ مصر یکی از فقیرترین کشورها است .

سخنرانی عباس محتاج در جشن انقلاب

حضور مردم در اقتصاد فراهم شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود حضور مردم در صحنه برای رفع مشکلات اقتصادی را راهبردی مهم دانست و افزود: مدیران و مقام‌های اجرایی باید امکان حضور مردم را در صحنه اقتصاد فراهم کنند. بانک‌های کشور هم باید در خدمت اقتصاد و تولید باشند.

رئیس بنیاد تعاون ارتش بر لزوم اصلاح ساختار نظام اداری تاکید کرد و گفت: نظام اداری ما باید کارآمد و کارگشا شود. نظام اداری ما کارمندان باشرافت را متهم می‌کند.

در پایان این مراسم از خانواده شهید علی استاد هاشمی قدردانی شد. شهید استادهاشمی در جریان مبارزات سیاسی ۱۵ خرداد به شهادت رسید و همسر وی نیز چند روز پیش دار فانی را وداع گفت.

همچنین از هوشنگ باقری شهردار ناحیه به دلیل همکاری در برگزاری این مراسم قدردانی شد.

کد خبر 2488798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha